تبعات حمله نظامی عربستان و محاصره یمن؛

7 میلیون یمنی دریک قدمی فاجعه قحطی

7 میلیون یمنی دریک قدمی فاجعه قحطی
يکشنبه 25 تير 1396 - 22:24

مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: امروز دو سوم جمعیت یمن دچار ناامنی شدید غذایی شده و هفت میلیون نفر در مرحله چهارم یعنی تنها یک گام از قحطی (مرحله پنجم) فاصله دارند.

العالم ـ یمن

به گزارش نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تهران، خوزه گرازیانو داسیلوا، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل در یک ارتباط مستقیم ویدئویی از ژنو گفت: هیچ تردیدی در نیاز به راه‌حل‌های سیاسی بلندمدت برای دستیابی به صلح پایدار در یمن وجود ندارد و اکنون نیز کارهای زیادی برای مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه می‌توانیم انجام دهیم تا با نجات دام‌ها، زندگی‌ها را نجات دهیم.
عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون موجب کشتار بیش از هزاران یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور داشته است.
داسیلوا افزود: مقیاس بحران غذایی در کشور جنگ‌زده یمن حیرت‌آور است به طوریکه جنگ و خشونت در یمن - «بزرگترین بحران بشری امروز» - معیشت کشاورزی را مختل کرده و در برخی مناطق با بیشترین میزان ناامنی غذایی و دچار خطر قحطی، در حال تشدید است.
آمارها نشان می دهد20 استان یمن از مجموع 22 استان در مرحله وضعیت اورژانسی و بحرانی فقدان امنیت غذایی به سر می برند و بیش از دو سوم جمعیت یمن با خطر گرسنگی روبرو بوده، نیاز فوری به کمک های بشر دوستانه دارند.
نهادهای سازمان ملل خاطرنشان کردند که 17 میلیون نفر معادل 60 درصد جمعیت یمن از فقدان امنیت غذایی رنج برده و نیازمند کمک های بشر دوستانه هستند.
داسیلوا اضافه کرد: جدیدترین نسخه مجموعه تحلیل‌های «طبقه‌بندی یکپارچه مراحل امنیت غذایی» که در ماه مارس ( 10 اسفند 95 تا 11 فروردین 96 ) منتشر شد، نشان می‌دهد که تعداد افراد دچار ناامنی غذایی شدید (مرحله 3 و بالاتر) 20 درصد افزایش داشته و هفت میلیون نفر در مرحله چهارم یعنی تنها یک گام از قحطی (مرحله پنجم) فاصله دارند.
اکنون بیش از 3 میلیون نفر در یمن مجبور به ترک خانه های خود به علت بمباران ها و درگیری های نظامی شده اند.
سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، برنامه جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) به تازگی در گزارشی نسبت به عواقب وخیم امنیت غذایی یمن در صورت تخریب زیر ساخت بندر الحدیده بر اثر حمله هوایی یا جنگ در این شهر هشدار دادند.
داسیلوا تصریح کرد: تولید محصولات در سال گذشته و در مقایسه با دوران قبل از جنگ، 40 درصد کاهش نشان می‌دهد و در سال 2017 میلادی به دلیل بارش ضعیف، برداشت محصولات پایین‌تر است.
به گفته وی، فروپاشی کامل خدمات بهداشت عمومی و دامپزشکی منجر به افزایش خطر بیماری و مرگ شده و علاوه بر این استفاده از آب با کیفیت پایین در کشاورزی و تولید غذا نیز خطراتی پدید آورده است.
وی گفت: برنامه‌های رصد بیماری‌های دام و واکسیناسیون متوقف شده‌ و خطر شیوع بیماری‌‌ها بالاتر رفته و از سوی دیگر ریسک بروز بیماری‌های حیوانی در حال ظهور و مسری نیز در تمام کشور وجود دارد.
داسیلوا ضمن تاکید بر اینکه چنانچه فوری نیازهای مردم روستاهای یمن که 70 درصد جمعیت این کشور را دربر می گیرند، برآورده نسازیم، چشم‌اندازی برای یک آینده بهتر نخواهیم داشت.
به گفته وی، فائو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با بودجه محدودی که دارد در جبهه‌های بسیار به مقابله با بحران در یمن بپردازد.
فائو به عنوان یک نهاد سازمان ملل در سال 2017 میلادی طی برنامه‌های مختلف بهداشت حیوانی، لبنیاتی، تغذیه حیوانات، تولید محصولات کشاوررزی و سبزیجات کمک هایی در اختیار 450 هزار نفر قرار داده است.
** سبد غذای 220 دلاری در یمن
داسیلوا گفت: یک جعبه‌ابزار محصولات در یمن با هزینه 220 دلار می‌تواند غذای کافی برای حدود سه ماه خانوار را فراهم سازد .
به گفته وی، یک جعبه‌ابزار سبزیجات با هزینه 80 دلار برای هر خانوار می‌تواند سبزیجات کافی برای مصرف و یا حتی فروش را به مدت یک سال تأمین کند.
وی اظهارداشت: فائو همکاری نزدیکی با بانک جهانی، برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و دیگر نهادها دارد تا تولید مواد غذایی را افزایش دهد، وضعیت معیشت را ارتقاء بخشد، از بهداشت عمومی مراقبت کند و تحلیل‌های «طبقه‌بندی یکپارچه مراحل امنیت غذایی» را ارائه کنند.
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.
این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.
هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها