معاون پارلمانی رئیس جمهور:

روحانی به قولهایش در ترکیب کابینه عمل می کند

روحانی به قولهایش در ترکیب کابینه عمل می کند
دوشنبه 26 تير 1396 - 15:02

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد، حتما به قول هایی که درجریان تبلیغات انتخابات داده شده، در ترکیب آینده کابینه عمل می شود.

العالم - ایران

دکتر "حسین علی امیری" روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، درباره کابینه جدید گفت: حتماً می توانم اعلام کنم جوانگرایی درکابینه، استفاده از خانم ها در پست های مدیریتی، استفاده از اقوام ومذاهب مختلف درمناصب مهم ، قول هایی است که اقای رئیس جمهور درجریان تبلیغات انتخابات دادند، و حتماً به این قول ها در ترکیب آینده کابینه عمل می شود.

امیری افزود: البته بحث پیر و جوان بودن آنقدر مهم نیست، بلکه موضوع مهم، کارآمدی است.

وی تأکید کرد: چه بسا ممکن است جوانی کارآمدی لازم را نداشته باشد، ولی فردی با سن میانی به بالا کارآمد لازم را داشته باشد.

امیری درپاسخ به سؤالی درخصوص مطالب منتشر شده در رسانه ها درخصوص تغییر شخصیتهای مهم دولت فعلی مانند وزیرخارجه، وزیر اطلاعات، وزیر نفت و وزیر دفاع، خاطرنشان کرد: فکر نمی کم افرادی که شما نام بردید، با توجه به توانمندی هایشان آقای رئیس جمهور بخواهد دولت را از خدمات آنان محروم کند.

وی افزود: قطعا نمی توانیم بگوییم پارلمان با همه پیشنهادهای رئیس جمهور برای وزارت موافقت کند، زیرا این امر در صلاحیت های مجلس شورای اسلامی است.

امیری تأکید کرد: آقای رئیس جمهور در معرفی وزرا به مجلس حتما ذائقه مجلس، توانمندی وزرا، منافع کشور و خواسته های مردم را در نظر می گیرد. به هر حال این رئیس جمهور است که باید پاسخگوی افکار عمومی نسبت به دولت باشد.

امیری در خصوص روابط دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه معاونت امور مجلس یا به اصطلاح معاونت پارلمانی رئیس جمهور، تنظیم روابط بین مجلس شورای اسلامی وقوه مجریه ودولت است.

وی افزود: به تجربه درسال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ثابت شده است که هرجا و هرموقع ، مجلس با دولت همراه و همدل بوده اند، دغدغه مشترک و حل مشکلات کشور را داشته اند، کشور خوب اداره شده ، مردم راضی بودند، نظام درجهت تحقق اهدافش به جلو حرکت کرده، گاهی هم این همدلی و همراهی ودرک مشترک درحد انتظار نبوده ومجالس یا دولت ها خودشان را گرفتار منافشات یا منازعات سیاسی کرده اند که غالباً هم بی نتیجه بوده وکشور با مشکلاتی مواجه شده درحد انتظارات وبراساس برنامه هایی که دراسناد بالادستی وجود داشته، کار کشور پیش نرفته است.

امیری تأکید کرد: بنابراین، ما دراین دوره، براساس توصیه ای که آقای رئیس جمهور در شروع دولت کرده اند، ارتقای تعامل، بالابردن سطح مناسبات دولت ومجلس، رسیدن به فهم مشترک برای حل مشکلات کشور، ازاولویت های معاونت امور مجلس رئیس جمهور بوده است، که البته عنایت دارید که خود آقای رئیس جمهور سال ها نماینده مجلس، نائب رئیس مجلس بوده اند وبه نوعی فرزند مجلس به تعبیر خودشان محسوب می شوند، کاملاً به مناسبات مجلس، صلاحیت های دولت، صلاحیت های مجلس اشراف واطلاع دارند؛ بنابراین ما براساس توصیه رئیس جمهور، ما  در معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، و همچنین معاونین امور مجلس دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها به دنبال ارتقای سطح این روابط هستیم.

امیری افزود: البته براساس صلاحیت هایی که درقانون اساسی، درقانون عادی وجود دارد، خوشبختانه دراین دوره، سطح روابط بسیار خوب هست وآقای رئیس جمهور ملاقاتی با کمیسیون های مجلس دارند، ملاقات هایی با فراکسیون های مختلف مجلس دارند، جلسات دوره ای با روسای محترم قوه قضاییه ومجلس کماکان برقرار هست، براساس برنامه ای که دارند، درچند شورا هم مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی هم آقای رئیس جمهور وهم آقای رئیس مجلس عضو هستند، درآن جا هم مناسبات تنظیم می شود، من تشکر می کنم ازاقای دکتر لاریجانی ، اعضای هیات رئیسه مجلس ونمایندگان محترم از هر طیف و جریان سیاسی  سیاست دولت تدبیر وامید این است که همه نماینده ها را ببیند، فارغ از اینکه درچه تبار سیاسی تعریف می شوند و درکدام فراکسیون، سازماندهی شده اند، ما از روابط میان دولت و مجلس راضی هستیم و از همه عزیزان تشکر و سپاسگذاری می کنیم.

امیری تأکید کرد: یک سری وظایف مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد، یکی از کارهای مشترک، تشکیل هیات وزیران است، براساس قانون اساسی، این آقای رئیس جمهور است که هیات دولت را تعیین می کند، معاونینش را تعیین می کند، وزرا را تعیین می کند، اما وزرایی که آقای رئیس جمهور معرفی می کند، باید از مجلس شورای اسلامی برایشان رای اعتماد بگیرد، معرفی هیات وزرا به مجلس یک کار مشترک است، آقای رئیس جمهور قطعا درمعرفی وزرا به مجلس، ذائقه مجلس را درنظر می گیرد، ما می بینیم که نمایندگان محترم مجلس درقالب نطق، تذکردرقالب سخنرانی ومناسبات رسمی که درمجلس وجود دارد، به اضافه مناسبات غیررسمی و دوستانه بین ما ومجلس وجود دارد، توقعات خود را از اعضای دولت ، وزرای پیشنهادی و از رئیس جمهور مطرح می کنند، بنابراین، ما معمولاً این مسائل را جمع آوری ودسته بندی می کنیم ، به اطلاع رئیس جمهور می رسانیم و مخصوصا اینکه چند وقتی است که موضوعات مربوط به کابینه کلاً درسطح مجلس و درسطح مناسباتی که وجود دارد، به شکل دو روز یک بار به آقای رئیس جمهوری داده می شود.

امیری درباره دولت آینده گفت: درباره موضوع تشکیل دولت و کابینه، مشخص است که بعد از اینکه آقای روحانی رای آوردند، کار بررسی و ارزیابی را شروع کردند و شما مطمئن باشید که آقای رئیس جمهور در طول چهار سال گذشته نیز از اعضای فعلی دولت، معاونین، روسای سازمان ها، وزرای محترم حتما ارزیابی داشته اند، بعد از اینکه رای آوردند، این ارزیابی ها وارد مرحله جدیدی شده واکنون هم سرگرم مشورت وبررسی و ارزیابی هستند، قطعا آقای رئیس جمهوربه خواسته های مردم در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دراجتماعات در قالب شعار، پلاکارد، مطرح کردند، درنظر خواهند داشت، به قول هایی که درجریان تبلیغات انتخابات داده اند، قطعاً در تشکیل کابینه مدنظر قرار خواهند داد، اما دراین باره که  به طور قطعی اعلام کنم که کابینه آینده چه کسانی هستند، نمی توان به صراحت اعلام کنم، براساس آموزه های اسلامی، چیزی را که به آن علم قطعی نداریم ، نباید اعلام کنیم.

امیری در خصوص بدعهدی های آمریکا گفت: مشکلات زیادی را به ناحق و ظالمانه به بهانه انرژی هسته ای برای ما ایجاد کردند.  ما به دنبال استفاده از انرژی هسته ای با اهداف صلحجویانه هستیم، مانند همه کشورهایی که در حال استفاده از این  نعمت در بحث های درمانی، تولید انرژی و برق و بسیاری از مسائل دیگر هستیم.  اکنون موضوع مهم این است که رژیم تحریم ها کاملا ریخته شده و ما به هیچ وجه به شرایط پیش از وضعیت جدید باز نمی گردیم، هم به جهت شرایط ملی و هم بین المللی.

وی افزود: برجام سند بین المللی است و یک سند دوجانبه یا چند جانبه نیست که بخواهند آن را به هم بزنند؛ بلکه برجام از نظر حقوقی یک سند بین المللی الزام آور است که شورای امنیت آن را صادر کرده است.

امیری تأکید کرد: در این مسیر شاید شاهد بدعهدی آمریکا هم باشیم، ولی مهم این است که ما در دنیا ثابت کردیم که به دنبال بمب اتم نیستیم، و ما ملت صلح جویی هستیم و به دنبال حق مسلم خودمان هستیم. از آن زمان ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شده است.

وی افزود: هیئت حاکمه جدید آمریکا اگر می توانست اقدامات خودش را در خصوص برجام انجام می داد، شعارهای دونالد ترامپ قبل از پیروز در انتخابات و بعد از آن متفاوت شد است؛ اکنون برجام برجا است و این امر حاکی از آن است که برجام یک سند بین المللی الزام آور شده است.

پربیننده ترین خبرها