"آمریکا در روز روشن دزدی کرد"

دوشنبه 26 تير 1396 - 17:42

سرگئی لاوروف گفت: اقدام آمریکا در توقیف املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک، سرقت در روز روشن است.

العالم ـ اروپا

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد، مقام های آمریکایی که از ادامه توقیف املاک روسیه دفاع و اظهار نظر می کنند، در واقع همانند تبهکاران کنار بزرگراه ها هستند.

وی ضمن اشاره به اظهارات یک مقام کاخ سفید که گفته قصد نداریم املاک دیپلماتیک توقیف شده را بلاعوض به مسکو بازپس دهیم، اظهار کرد: منبع ناشناس است؟ و این یعنی می دانند وجدانشان پاک نیست.
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه چگونه چنین چیزی ممکن است؟ اظهار کرد، املاکی را که مالکیت آن در توافق نامه های بین دولتی تثبیت و تصویب شده است، توقیف می کنند و برای بازپس دادن، شرط می گذارند. آنان بر اساس اصل «مال من به خودم تعلق دارد و مال تو را تقسیم می کنیم» اقدام می کنند.
وی در همین حال ابراز امیدواری کرد که بین مقام های دولت ترامپ افراد منطقی وجود داشته باشند تا درک کنند، تصمیم برای ادامه توقیف هشت ماهه املاک دیپلماتیک روسیه در آمریکا و اخراج 35 دیپلمات روسی توسط باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور در شرایط بیمارگونه گرفته شده است.
لاوروف افزود: دولت اوباما آن زمان نمی دانست، چگونه روابط روسیه و آمریکا را چنان تخریب کند که دولت ترامپ نتواند موفق به بازسازی آن شود.
وی در پایان گفت: متاسفانه چنین روحیه شدیدی برای جستجوی کانال های تاثیرگذاری روسیه در رویدادهای آمریکا کاهش نمی یابد.
دی ماه سال گذشته رئیس جمهوری سابق آمریکا به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت کاخ سفید منجر شد، در یک اقدام ناگهانی 35 دیپلمات روسی را اخراج و بر خلاف مقررات بین المللی دو ملک دیپلماتیک روسیه را در واشنگتن و نیویورک نیز توقیف کرد.
روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی در هفت ماه گذشته نیز دونالد ترامپ و سکانداران کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.
برپایه برنامه اعلام شده، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در واشنگتن با توماس شنون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار می کند و املاک دیپلماتیک توقیف شده در واشنگتن و نیویورک نیز محور اصلی مذاکرات اعلام شده است.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در این باره گفت: مسکو امیدوار است دیدار معاونان وزارت خارجه نتیجه مشخصی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت به این اقدام واشنگتن (توقیف املاک دیپلماتیک) پاسخ متقابل داده می شود.
لاوروف پیشتر نیز با انتقاد از اقدام واشنگتن گفت که برای کشور بزرگی مانند ایالات متحده به عنوان حامی قوانین بین المللی، ادامه وضعیت کنونی را شرم آور می دانم و حل نشدن این مساله انزجارآور برای طرف مقابل زشت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که اگر واشنگتن برای رفع توقیف املاک دیپلماتیک این کشور اقدامی نکند، برنامه متقابل تنظیم شده شامل کاهش شمار دیپلمات ها و توقیف دو ملک را اجرا می کند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ازجمله اقدام های مورد بررسی کاهش شمار دیپلمات ها و توقیف املاک این کشور شامل خانه ویلایی آمریکا در منطقه سربریانی بور نزدیک مسکو و انبار این سفارت در خیابان داروژنی پایتخت روسیه است.
یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را اخراج می کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها