چرا ترامپ با برجام مخالفت می کند؟

چرا ترامپ با برجام مخالفت می کند؟
دوشنبه 26 تير 1396 - 18:01

کارشناس ارشد انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه گفت: برجام با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت شده و تجدیدناپذیر است و ترامپ هم با طرح ادعاهای ضدبرجامی، فروش هر چه بیشتر جنگ افزار به کشورهای عربی را اجرا می کند.

العالم ـ ایران

خانم ایرینا فئودورووا ، به گفته های ترامپ برای بازبینی برجام اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوری آمریکا می خواهد از این طریق مسیر انجام معامله و کسب امتیازهای بیشتر را هموار کند، اما این خواسته با توجه به امضای برجام و تثبیت آن به عنوان سند بین المللی، غیرقانونی است.
کارشناس روس افزود: آمریکا همچنین تلاش می کند با ایجاد تنش جدید پیرامون برنامه هسته ای ایران، رضایتمندی برخی کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی را کسب کند.
وی ادامه داد: آمریکا برای فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای خاورمیانه تلاش های گسترده ای را اغاز کرده و معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان سعودی نیز بخشی از برنامه های کاخ سفید است.
فئودورووا خاطرنشان کرد: برای فروش هر چه بیشتر سلاح به وجود تنش و مناقشه مسلحانه نیاز است و واشنگتن در دور جدید و برای رسیدن به این هدف به اختلاف ها بین کشورهای عربی دامن می زند.


وی نمونه تنش آفرینی آمریکا در خاورمیانه را بروز وضعیت بحرانی پیرامون قطر برشمرد که پس از سفر حدود یک ماه پیش ترامپ به ریاض آغاز شد.
کارشناس روس ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا چنین نگاهی به برجام و وضعیت پیرامون برنامه هسته ای تهران دارد و اصلا این موضوع را که ایران به تعهدات خود در این توافق بین المللی پایبند است، مورد توجه قرار نمی دهد.
وی ادامه داد: ترامپ تاجر پیشه است و فقط کسب درآمد را اولویت می داند و به ابعاد سیاسی مسائل جهانی و منطقه ای توجهی ندارد.
فئودورووا همچنین گفت: بازبینی برجام با توجه به شرایط عقد آن و امضای شش کشور عضو گروه 1+5 شرکت کننده در مذاکرات، ناممکن است. این توافق با تائید در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به پیمانی بین المللی و جهانی تبدیل شده و همه طرف ها باید به مفاد آن پایبند باشند.
وی تاکید کرد: روسیه و ایران به شرایط برجام پایبندی کامل داشته اند و اعضای اروپایی و آسیایی 1+5 هم در اجرا مشارکت کرده اند، اما آمریکا از انجام برخی تعهدهای خود طفره رفته است.
کارشناس ارشد روس در پایان گفت: چنین رفتاری از واشنگتن قابل پیش بینی بود، اما برای جلوگیری از اقدام های ضدبرجامی آمریکا باید کشورهای دیگر عضو گروه 1+5 انسجام داشته باشند و از اجرای این پیمان که به نفع همه طرف ها از جمله اروپایی است، پشتیبانی کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها