وحشت صهیونیست ها از توافق آتش بس در جنوب سوریه

وحشت صهیونیست ها از توافق آتش بس در جنوب سوریه
سه شنبه 27 تير 1396 - 03:19

اسرائیل از اینکه توافق آتش بس در جنوب غربی سوریه منجر به استمرار حضور نیروهای ایران در کنار مرز با اسرائیل شود، به شدت بیم دارد.

العالم - سوریه

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت روسیه و آمریکا در هنگام برپایی مناطق کاهش تنش در سوریه، مصالح امنیتی اسرائیل را مد نظر قرار می دهند. این اظهارات درست یک روز پس از مخالفت شدید نتانیاهو با برقراری آتش بس در جنوب غرب سوریه، بیان می شود.

سرگئی لاوروف گفت: می توانم تضمین دهم که ما و طرف آمریکایی هرچقدر که می توانستیم، تلاش کردیم که دغدغه های امنیتی اسرائیل را در چارچوب این توافق، مد نظر قرار دهیم.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس گفت اسرائیل مخالف توافق برقراری آتش بس در جنوب سوریه است، این توافق که آمریکا و روسیه به آن دست یافته اند منجر به استمرار حضور ایرانی ها در سوریه می شود.

طی ماه گذشته اسرائیل برای مسئولان آمریکایی فهرستی از درخواست ها و ملاحظاتش در مورد توافقی که واشنگتن برای انعقاد آن با روسیه تلاش می کند فرستاده است.

این خواسته ها بر دور کردن ایران و گروه های شبه نظامی تحت امرش همچون حزب الله از مرزهای اسرائیل و اردن متمرکز شده است. همچنین اسرائیلی ها مخالف این مساله هستند که نیروهای روس ناظر بر توافق آتش بس باشند. با این حال برخی مسئولان اسرائیلی گفتند دولت نتانیاهو شاهد آن است که موضعش تقریباً به شکل کامل نادیده گرفته می شود. مسئولان اسرائیلی توافق آتش بس در جنوب غربی سوریه را یک توافق بد دانستند و گفتند ایران تلاش می کند نیروهای بیشتری به سوریه بفرستد و پایگاه های نظامی در این کشور بسازد.

تهران نیز گفته است ایران به هر توافقی که در برگیرنده ایران در سوریه نباشد پایبند نخواهد بود. وزارت خارجه ایران اعلام کرده است توافق آتش بس باید آنقدر گسترش یابد که کل سوریه را در بر بگیرد، و تمامی مناطقی را که در مذاکرات آستانه در مورد آن گفتگو شده است در بر بگیرد تا در این وضعیت تهران ناظر بر این توافق باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها