علت اشتیاق نشریه سعودی به یک موضوع قدیمی درباره حماس

علت اشتیاق نشریه سعودی به یک موضوع قدیمی درباره حماس
سه شنبه 27 تير 1396 - 07:58

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن وابسته به ال سعود ادعا کرد که حماس در پی جای پایی برای خود در الجزایراست در حالی که بحث افتتاح دفتر رسمی این جنبش در الجزایر مساله جدیدی نیست و حدود یک سال پیش نیز این بحث ها در رسانه ها مطرح شده بود.

العالم ـ عربستان

الشرق الاوسط در شماره روز دوشنبه خود به نقل از منابع به اصطلاح آگاه فلسطینی که نامی از آن ها نبرده، ادعا کرده است پس از آنکه بیشتر رهبران حماس از دوحه پایتخت قطر خارج شده و در کشورهای مختلف پراکنده شده اند، در پی جای پایی برای خود و همچنین در پی محلی برای استقرار رهبران خود هستند .
بر اساس ادعای الشرق الاوسط، الجزایر درخواستی رسمی از حماس برای افتتاح دفتر نمایندگی حماس و میزبانی شماری از رهبران آن در پایتخت خود دریافت کرده است اما به این درخواست پاسخ نداده است.
در ادامه این ادعاها آمده است رهبران حماس این روزها در غزه، لبنان، مالزی و قطر پراکنده شده اند و نمی خواهند فقط در یک کشور باشند و برای کاهش فشارها بر یک کشور خاص، سعی می کنند رهبران خود را در کشورهای مختلف جای دهند و با توجه به تجربه سوریه، قطر و همچنین ترکیه، این جنبش نمی خواهد ثقل سیاسی اش در کشوری عربی متمرکز باشد و به همین دلیل ترجیح داده «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی اش در نوار غزه فعالیت کند تا نوار غزه مرکز ثقل حماس باشد.
الشرق الاوسط در ادامه نوشت: «سامی ابوزهری »سخنگوی حماس در حال حاضر در الجزایر است و تاکید کرده شماری از رهبران حماس تمایل دارند در الجزایر اقامت گزینند به گونه ای که اقامتشان در الجزایر بار سنگینی برای میزبان نباشد و چند ماه قبل و پیش از آغاز بحران میان قطر و دیگر کشورهای عربی، از الجزایر خواسته بودند حماس دفتری در الجزایر افتتاح کند .
بر اساس اعلام الشرق الاوسط، ابوزهری در گفت و گو با روزنامه «الشروق» الجزایر گفته بود: بنده به صورت شخصی درخواست اقامت در الجزایر را داده ام و مقام های الجزایر قول دادند این درخواست را بررسی کنند.
الشرق الاوسط افزود: قطر پیش از تحریم های عربی از برخی رهبران حماس خواسته بود تحولات سیاسی منطقه را درک و دوحه را ترک کنند و از بقیه نیز خواسته بود فعالیت ضد 'اسراییلی ' در قطر نداشته باشند. ترکیه نیز حدود یک سال قبل از برخی رهبران حماس خواسته بود خاک این کشور را ترک کنند. حماس اکنون می داند پس از قطر گزینه های بسیار کمی برای استقرار رهبرانش دارد و به دلیل سنی بودن ، نمی توان ، به سوی به ایران بروند.
برای روشن تر شدن این موضوع باید به نکاتی در این خصوص توجه داشت:
نخست : منبع خبر الشرق الاوسط، ناشناخته است و بنابراین نمی توان چندان این مطلب را متقن و مستند دانست.
دوم :جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) دارای گرایش های اخوانی است و این روزها عربستان و متحدانش یعنی امارات و مصر، دشمن سرسخت اخوان المسلمین شده و آن را سازمانی تروریستی می دانند.
سوم: الشرق الاوسط روزنامه ای عربستانی است وبدیهی است سیاست های ریاض در این روزنامه جلوه گر شده است. سفیر عربستان در الجزایر هفته گذشته حماس را سازمانی تروریستی دانست که با واکنش شدید مردم در شبکه های اجتماعی و واکنش برخی احزاب و نمایندگان مجلس مواجه شد و آن ها تاکید کردند سفیر عربستان چگونه به خود جرات می دهد در کشوری که مهد مقاومت و جهاد است، چنین سخنانی در مورد مقاومت فلسطین بر زبان آورد. ظاهرا عربستان ، جنگ رسانه ای سختی را ضد حماس آغاز کرده است.
چهارم :بعید نیست عربستانی ها با انتشار این خبر قدیمی که حدود یک سال پیش نیز این مطلب مطرح شده بود و روزنامه «الحوار » الجزایر و برخی دیگر از رسانه های این کشور مطالبی در این خصوص نوشته بودند، از طریق این روزنامه بخواهند پیامی به الجزایر بفرستند که حضور نیروهای حماس در این کشور را محدود کند در غیر این صورت، روابط دو کشور تحت تاثیر قرار می گیرد به ویژه اینکه سفیر این کشور هفته گذشته حماس را سازمانی تروریستی به شمار آورد.
پنجم: عربستان در چارچوب جنگ رسانه ای و خود بزرگ بینی می خواهد اینگونه القا کند که هرکس مخالف آن باشد، منزوی می شود و در هیچ جای جهان جایی ندارد و به همین دلیل مقام های الجزایری هنوز پاسخی به درخواست رهبران حماس نداده اند و این در حالی است که الجزایری ها سابقه ای طولانی در مقاومت ضد اشغالگران دارند و در این راه یک و نیم میلیون شهید داده اند.
ششم: در خصوص اقامت در هر کشوری، تشریفاتی اداری وجود دارد و روند اخذ اقامت معمولا زمانبر و مستلزم تشریفات اداری است. همچنین در این خبر آمده ابوزهری به صورت شخصی این درخواست را مطرح کرده است.هر شخص صرف نظر از تعلقات سازمانی خود می تواند تصمیماتی برای زندگی خود و خانواده اش بگیرد.
هفتم: الشرق الاوسط می خواهد اینگونه القا کند که قطر، که اکنون دشمن عربستان شده است، تابع منافع رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل، از رهبران حماس مستقر در دوحه خواسته است فعالیت های ضد اسراییلی نداشته باشند.
هشتم: الشرق الاوسط ادعا کرده است که حماس جنبشی سنی و ایران شیعه مذهب است، در نتیجه ایران به سنی ها کمک نمی کند.این در حالی است که تاریخ مقاومت نشان داده که ایران همواره از گروه های مقاومت در فلسطین که همگی سنی مذهب بوده اند و از جمله حماس ، حمایت کرده است.الشرق الاوسط بار دیگر با شیطنت خود می خواهد باعث ایجاد تفرقه در جهان اسلام شود و با مذهب گرایی خود، مانع اتحاد مسلمانان ضد دشمن مشترک شود.
شکی در این نیست که حماس در برآوردها و سیاست های خود دچار اشتباهاتی شده است اما جهان اسلام یک دشمن مشترک دارد و آن هم رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل نباید اختلاف های جزئی و داخلی باعث شود ما با دشمنان همسو شویم و صراحتا جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را تروریست بنامیم ، این همان اشتباهی است که عربستان مرتکب شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها