ادای احترام یونسکو به مریم میرزاخانی

ادای احترام یونسکو به مریم میرزاخانی
سه شنبه 27 تير 1396 - 17:38

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) با تسلیت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی به خانواده وی و مردم ایران اعلام کرد این نهاد همراه با سایر جامعه علمی دنیا به این ریاضیدان ایرانی که روز شنبه (24 تیرماه) در سن 40 سالگی درگذشت، ادای احترام می کند.

العالم - ایران

یونسکو افزود: میرزاخانی در شکل دهی دوباره به ریاضیات به ویژه علم هندسه پیشرو بود. او همچنین الهام بخش زنان جوان سراسر دنیا و مشوقی برای همه کسانی بود که در پی فعالیت در علوم پایه یا ریاضیات هستند.

این تارنما تاکید کرد: امید است که یاد و خاطره وی مشوق زنان جوان باشد تا کلیشه های همیشگی و بی اساس را بشکند. یونسکو به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می گوید.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران است.

میرزاخانی در سال‌های 1373 و 1374 و در زمان تحصیل در دبیرستان، با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد 1995 کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.

این نابغه ریاضی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.

وی بعد از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه استنفورد به عنوان استادیار وارد دانشگاه پرینستون شد و پس از مدتی تدریس وارد دانشگاه استنفورد شد. مریم میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. مدال فلیدز بالاترین مدال در حوزه ریاضیات است.

میرزاخانی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری سرطان، 24 تیرماه در سن 40 سالگی در یکی از بیمارستان های کالیفرنیای آمریکا دار فانی را وداع گفت.

مارک تسیر لاویگنه رئیس دانشگاه استنفورد در واکنش به درگذشت این نابغه ریاضی ایران و جهان گفت: مریم بسیار زود از پیش ما رفت اما تاثیر وی بر زندگی هزاران زنی که برای دنبال کردن ریاضی و علمی که او منبع الهام شان بود؛ زنده خواهد ماند./خبرگزاری ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها