بلومبرگ:

ترامپ ممکن است برجام را نقض کند

ترامپ ممکن است برجام را نقض کند
چهارشنبه 28 تير 1396 - 02:20

بلومبرگ نوشت ترامپ به از بین بردن توافق هسته ای ایران خیلی نزدیک شده است.

العالم - آمریکا

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به قلم الی لیک نوشت:رئیس جمهور ترامپ در آخرین لحظات نزدیک بود به تیلرسون بگوید پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکند. از سال 2015 که توافق هسته ای ایران حاصل شد وزارت امور خارجه آمریکا هر چند ماه یکبار گزارشی برای تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای به کنگره ارائه کرده است. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی اش علیه توافق هسته ای سخن می گفت. بسیاری از مشاوران ارشد او که به کاخ سفید آمده اند می گویند دولت اوباما به منظور رسیدن به توافق هسته ای که نهایتا به ضرر امنیت ملی آمریکا است اقدامات ایران در منطقه را نادیده گرفت. با این وجود وزارت امور خارجه ترامپ در بهار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد. روز دوشنبه قرار بود رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته ای را دوباره تایید کند.

اما مشکل اینجا بود که رئیس جمهور ترامپ در دیدارش با اعضای کابینه و مقامات شورای امنیت ملی هرگز هیچ علاقه ای به توافق هسته ای که اوباما به آن رسیده بود نداشت. علاوه بر آن رفتار ایران در منطقه از زمانیکه ترامپ رئیس جمهور شد بدتر شده است. اما به گفته مقامات دولت آمریکا زمانیکه تیلرسون خودش را آماده می کرد تا گزارش تایید پایبندی ایران به برجام را به کنگره بدهد ترامپ خواست او دست نگه دارد. او می خواست بداند چه گزینه های پیش رو دارد و اگر تیلرسون چنین چیزی را اعلام نکند چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین چند ساعت به نظر می رسید کاخ سفید می خواهد در گزارش خود به کنگره بدون ذکر اینکه توافق نقض شده است، پایبندی ایران را تایید نکند.

در این صورت کنگره در بازه زمانی 60 روزه می توانست برای اعمال مجدد تحریم های ثانویه که بر اساس توافق برداشته شده بود رای گیری کند. اما نهایتا ترامپ از موضع خود عقب نشینی کرد و پایبندی ایران تایید شد. اما برخی از مقامات کاخ سفید و دولت می گویند  رئیس جمهور  برای مقابله با ایران برای اقدامات تجاوزگرانه اش در منطقه جدی است و بیشتر به سمت آن مشاورانی است که می خواهند او را از این توافق بیرون بکشند. به گفته برخی از مقامات دولتی  مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا و تیلرسون گفته اند که تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای در جهت منافع ملی آمریکا است. از طرف دیگر ایران همچنان به بازرسان اجازه می دهد از سایت های هسته ای بازدید کنند و ذخیره اورانیوم غنی شده با درصد پایین را محدود نگه داشته است. ایران بیشتر پول مسدود شده در بانکهای خارجی را بعد از برداشته شدن تحریم ها دریافت کرده است. بنابراین خروج از توافق در شرایطی خواهد بود که ایران پول کافی خواهد داشت و هیچ تعهدی برای محدود نگه داشتن ذخیره مواد هسته ای و اجازه بازرسی بازرسان نخواهد داشت. برخی از مقامات دولت آمریکا مانند مایک پمپئو مدیر سازمان سیا و استیو بنون استراتژیست ارشد در مخالفت با این توافق صحبت می کنند. جای تعجب نیست چون پمپئو از منتقدان شدید این توافق در کنگره بود. اما اکنون نظاره کردن اظهارات مقامات دولت ترامپ درباره این توافق حائز اهمیت است. اگر ترامپ بخواهد پایبندی ایران به توافق هسته ای را باز هم تایید کند تفاوتی نخواهد کرد چرا که ایرانیان گفته اند این موضوع را مد نظر قرار خواهند داد که تحریم های غیر هسته ای از سوی آمریکا نقض توافق است.

اکنون نکته اینجاست که توافق هسته ای که دولت اوباما بر سر آن مذاکره کرد دچار مشکل شده است. حتی اگر ترامپ مطابق با خواسته درونی اش برای از بین بردن این توافق عمل نکند نشانه های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه این توافق احتمالا از بین خواهد رفت.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها