فتح‌الله گولن:

آمریکا هرگز من را تحویل ترکیه نخواهد داد

آمریکا هرگز من را تحویل ترکیه نخواهد داد
سه شنبه 27 تير 1396 - 23:17

رهبر جنبش گولنیسم ترکیه می‌گوید ایالات متحده هرگز تسلیم خواسته‌های آنکارا مبنی بر تحویل وی به دولت ترکیه نخواهد شد.

العالم - ترکیه

محمد فتح‌الله گولن، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که واشنگتن هرگز تسلیم خواسته‌های آنکارا نخواهد شد.

گولن، روحانی معارض ترکیه که هم‌اکنون در آمریکا اقامت دارد، در پاسخ به سؤالی در مورد درخواست دولت ترکیه از آمریکا مبنی بر تحویل وی به آنکارا گفت که «واشنگتن هرگز وی را در اختیار دولت ترکیه نخواهد گذاشت».

این روحانی که رقیب سرسخت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مخالف سیاست‌های وی است، ادامه داد: معتقدم رؤسای جمهور آمریکا خواه دموکرات باشند خواه جمهوری‌خواه به این درخواست بی‌معنای ترکیه پاسخ نخواهند داد و با این کار آبروی آمریکا را در دنیا نخواهند برد.

وی در این مصاحبه که چند روز بعد از اولین سالگرد کودتای 15 جولای ترکیه صورت می‌گیرد، در مورد عواقب سیاست‌های اردوغان بر ترکیه گفت: نگرانم از اینکه تمایل اردوغان به تقویت سیاست سلطه‌ طلبانه‌اش و فرار از مسئولیت‌ها، منجر به ایجاد هرج و مرج و بحران در ترکیه شود.

وی ادامه داد: دو قطبی در جامعه و دشمنی به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است؛ جامعه ترکیه قبل از قدرت گیری اردوغان تقسیم شده بود؛ به گونه‌ای که تناقض‌هایی بین مسلمانان سنتی و شهروندان عادی، کسانی که سبک زندگی لائیک در پیش گرفته‌اند، بین سنی‌ها و علوی‌ها، بین ترک‌ها و کردها، چپ‌گراها و ملی‌گراهای ترکیه وجود داشت. با این حال اردوغان نه تنها برای کاهش تنش اقدامی نکرد بلکه برعکس آن، تنش در دوران ریاست اردوغان شدت گرفته است.

وی با وعده‌های انتخاباتی اردوغان مبنی بر اجرای اصلاحات دموکراتیک و افزایش آزادی‌ها اشاره کرد و گفت که وی تنها به بخشی از این اصلاحات عمل کرده ولی گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا جهت پیوستن ترکیه به این اتحادیه را به تعلیق درآورده‌ است.

گولن اقدامات و اصلاحات رئیس جمهور ترکیه در ارتش بعد از کودتای سال گذشته را خطرناک خواند و تصریح کرد که این گونه اقدامات می‌تواند ارتش ترکیه را به ابزاری سیاسی تغییر دهد.

رهبر جنبش گولنیسم گفت: در ترکیه دیگر مؤسسه‌ای وجود ندارد که بتواند اردوغان را در صورت نقض قانون اساسی این کشور، مسئول این اقدامات بداند.

15 جولای سال گذشته، ترکیه شاهد کودتای نظامی علیه دولت این کشور بود. مقامات ترکیه و در رأس آن‌ها اردوغان، گولن را مسئول این کودتا دانستند و از آمریکا خواستند وی را تحویل آنکارا دهد./فارس

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها