اذن خروج مشروط از کشور برای زنان

اذن خروج مشروط از کشور برای زنان
چهارشنبه 28 تير 1396 - 09:16

ورود زنان به عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ... نياز به بازنگري و اصلاح برخي از قوانين ضروري شده است. به ويژه برخي از قوانين در مورد زنان با تفكر قديمي نسبت به اين قشر از جامعه نوشته مي‌شود در حالي كه زنان امروزي نسبت به گذشته تفاوت‌هاي بسياري داشته و در اين سال‌ها ثابت كرده‌اند كه در عرصه‌هاي مختلف اجتماع مي‌توانند خدمت كرده و چه بسا در برخي از موارد، امور را بهتر از مردان به انجام برسانند.

العالم - ایران
 
در اين زمينه بحث اجازه همسر براي خروج زنان از كشور، موضوعي است كه در سال‌هاي اخير مشكلاتي را براي زنان متاهل ايجاد كرده است. زناني كه در پست‌هاي مهم در كشور فعاليت مي‌كنند، اذن همسر را براي خروج از كشور نياز دارند. مستند قانوني آن نيز ماد‌‌‌ه ۱۸ قانون گذرنامه است كه صد‌‌‌ور گذرنامه برای زنان متاهل را منوط به اجازه همسر کرد‌‌‌ه است. ماد‌‌‌ه ۱۹ اين قانون نیز بيان می‌د‌‌‌ارد‌‌‌ اگر کسانی که به موجب ماد‌‌‌ه 18، صد‌‌‌ور گذرنامه موکول به اجازه آنان است ‌از اجازه‌شان عد‌‌‌ول کنند‌‌‌، از خروج د‌‌‌ارند‌‌‌ه گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد‌‌‌ شد‌‌‌.

نداشتن اجازه خروج برخی زنان، برای کشور گران تمام می‌شود

با توجه به اين قانون بسيار اتفاق افتاده كه مرد فقط به دلايل شخصي و دلخواه، اين اجازه را از همسر خود دريغ كرده و مانع رفتن وي به خارج از كشور شده است. در سال‌هاي اخير اين موضوع در مورد زنان ورزشكار نمود بيشتري يافته‌است. برخي از بانوان ورزشكار تيم ملي،به دليل نداشتن اجازه از سوي همسر، نتوانستند در مسابقات حاضر شوند كه اين امر هم براي بانوي ايراني و هم براي كشور بسيار گران تمام شده است. اين ورزشكاران براي رسيدن به اين جايگاه، متحمل تلاش‌هاي بسياري شده‌اند. بر دولت نيز هزينه‌هاي زيادي در اين زمينه تحميل شده است. در اين راستا مدت‌هاست بحث تسهيل خروج زنان از كشور مورد توجه نمايندگان مجلس قرار گرفته ونمايندگان مردم به دنبال رفع اين مشكل هستند.

رفع مشکل به دست مسئولان

پروانه سلحشوري، عضو فراكسيون زنان مجلس در اين زمينه با اشاره به ممنوع الخروج شدن زهرا نعمتی توسط همسرش، گفته بود: «هرازگاهی مخالفت همسران زنان چهره با خروج آن‌ها از کشور، رسانه‌ای می‌شود و این موضوع بر سر زبان‌ها می‌افتد. هرچند زنان بسیاری به این دلیل، دچار مشکلات متعدد شده‌اند اما به دلیل مشهور نبودن کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود». وي همچنين اعلام كرده بود كه اختیار تام دادن به مرد در جامعه‌ امروز، منطقی نیست و گرفتن این حق از زنان جز تحقیر و توهین به آن‌ها حاصل دیگری در برندارد. این قوانین نشان می‌دهد یک مرد با هر نیتی و در هر جایگاهی می‌تواند زنان را در هر مرحله از رشد فکری و شخصیتی محبوس کند.اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد، اگرچه فراکسیون زنان طرحی را مبنی بر اصلاح قانون خروج زنان از کشور تدوین و در نوبت بررسی هیات ريیسه مجلس قرار داده است، اما مسئولان باید برای حل این مشکل که به واقع ناقض حقوق زنان است، فکری کنند.

تسهیل خروج زنان در شرایط اضطرار

اما با توجه به اينكه بحث اجازه همسر براي خروج زنان از كشور براي زنان به ويژه زناني كه در عرصه‌هاي ورزشي يا علمي فعاليت مي‌كنند، مشكلاتي را ايجاد كرده است، در ماه‌هاي گذشته طرحي مبني بر تسهيل خروج زنان از كشور در مجلس شوراي اسلامي و در فراكسيون زنان مطرح شد. اين طرح روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. در اين زمينه محمدعلی وکیلی، عضو هیات ريیسه مجلس شورای اسلامي ضمن خبر اعلام وصول طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار گفت، طرح اصلاح بند سوم ماده 18 قانون گذرنامه اعلام وصول شده است (در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش‌بینی شده است).

احقاق حقوق زنان

هرچند كه اين طرح مربوط به شرايط اضطرار بوده و شامل تمامي زنان ايراني نمي‌شود و ساير زنان ايراني همچنان بايد با اذن همسر از كشور خارج شوند، اما اين طرح را بايد گامي مهم در جهت احقاق حقوق اين‌گونه زنان دانست. زناني كه درعرصه‌هاي مختلف علمي، ورزشي و... مطرح هستند، نماينده كشور ايران قلمداد شده و مي‌توانند افتخارات بزرگي را براي كشور كسب كنندو عدم خروج آنان از كشور،چهره خوبي را از ايران در عرصه جهاني به نمايش نخواهد گذاشت.

 

روزنامه قانون

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها