هشدار درباره "سپتامبر سیاه" آمریکا برای عراق و خاورمیانه

هشدار درباره
جمعه 30 تير 1396 - 00:58

عضو مرکز بین المللی تحقیقات امنیتی و ژئوسیاسی درباره "سپتامبر سیاه" در منطقه هشدار داد و تأکید کرد آمریکا "اندیشه بدی" را برای منطقه در سر دارد و استقلال منطقه کردستان از عراق، منجر به فروپاشی و تکه تکه شدن منطقه خواهد شد.

العالم عراق

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سومر صالح" عضو مرکز بین المللی تحقیقات امنیتی و ژئوسیاسی در یک نشست رسانه ای گفت: آمریکا پس از پشت پا زدن به توافق های انجام گرفته بین آن کشور با روسیه درباره سوریه و سایر مسائل مرتبطه، اهداف بدی را برای منطقه در سر می پروراند.

صالح افزود: بزرگترین نگرانی آن است که آمریکا در زمینه تفاهمات با روسیه مانند توافق 15 ژوئیه 2016 تعامل می کند و پس از رسیدن مذاکرات به نتایج نهایی، از ادامه روند خودداری می کند. در این صورت، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ آمریکا تحولات کل منطقه را به سپتامبر منتهی کرده است.

این تحلیلگر عراقی تأکید کرد: امور در عراق واضح است. در ماه سپتامبر قرار است اتفاقاتی بیفتد. از جمله آنها همه پرسی درباره استقلال منطقه کردستان و اعلام جدایی آن از عراق است که این امر منجر به فروپاشی و تکه تکه شدن منطقه خواهد شد که در نتیجه آن، ترکیه در شمال سوریه دخالت خواهد کرد.

به گفته صالح، آمریکا از این حقیقت آگاه است. از این رو، بیشترین نگرانی آن است که اظهارات مثبت و تفاهمات با روسیه فقط برای وقت کشی تا زمان رسیدن به لحظه انفجار بزرگ باشد و در آن زمان آمریکا به تفاهماتش با مسکو پشت کند.

سومر صالح با تأکید بر اهمیت باقی ماندن مذاکرات آستانه در صدر رقابت نظامی طرفین تصریح کرد: نباید به خاطر تفاهمات آمریکا و روسیه، مذاکرات آستانه تضعیف شود.

صالح خاطر نشان کرد: همچنانکه اشاره شد ما در آستانه سپتامبری هستیم که سفید یا سیاه خواهد بود. اما چگونه می توان آن را به سپتامبر سفید تبدیل کرد؟ در صورتی که توافقات به دست آمده در هامبورگ را بتوان در حومه دمشق و حمص اجرا کرد که در نتیجه آن، دستاورد مثبتی به دست می آید. این امر، منوط به تحولات جاری منطقه ای است. برای نمونه ما با انتفاضه سومی مواجه هستیم که جز یک تشکیلات میهنی فلسطینی کسی قادر به متوقف کردن آن نیست.

از سوی دیگر، حوادثی در انتظار عراق است که ممکن است مصیبت بار باشد. همچنین احتمال حمله ترکیه به دولت سوریه هنوز منتفی نشده است. از این رو، در صورتی که این پرونده ها به یک نقطه برسند که همه آنها همزمان فعال شوند به نظر می رسد همه منطقه به خطر خواهد افتاد.

صالح افزود: فضای مثبتی که گاهی از سوی برخی مطرح می شود قابلیت چندین وجه را دارد که ممکن است به نتایج مثبت ختم شود و در صورتی که طرح های پیش بینی شده در عراق به نتیجه برسد امکان منتهی شدن آن به نتایج فاجعه بار نیز وجود دارد.

این کارشناس عراقی اظهار داشت: آمریکا ممکن است در راستای خلق یک بحران بزرگ در منطقه خلیج فارس گام بردارد، یا تنش زایی آمریکا در تعامل با موشک های بالستیک ایران تشدید شود.

سومر صالح تصریح کرد: من بر این باورم آمریکا همه پرونده ها را به اوج می رساند که سرانجام آنها، یا حل فراگیر یا انفجار سراسری خواهد بود. گمان نمی کنم آمریکا در حل پرونده بحران ها جدی باشد. زیرا برای آن کشور بیش از هر چیزی، امنیت رژیم صهیونیستی دارای اهمیت است.

سومر صالح عضو مرکز بین المللی تحقیقات امنیتی و ژئوسیاسی در پایان خاطرنشان کرد: تفاهمات به دست آمده در هامبورگ و تفاهمات دیگری که در زمینه سازی برای آن در یکی از پایتخت های اروپایی در حال انجام است ممکن است مانند توافق 15 ژوئیه 2016 بی نتیجه بماند و حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان، عملی شود و ما عملا به سوی سپتامبر سیاه گام برداریم.

216

پربیننده ترین خبرها