دلیل این همه گرایش ایزدی ها به الحشد الشعبی چیست؟

دلیل این همه گرایش ایزدی ها به الحشد الشعبی چیست؟
جمعه 30 تير 1396 - 13:35

اسامی یگان های مختلف ایزدی که به تشکیلات الحشد الشعبی پیوسته اند بر روی در و دیوار روستای 'تل القصب' در غربی ترین بخش استان نینوا در جوار مرزهای عراق با سوریه، خودنمایی می کند و این سوال شکل می گیرد که دلیل این همه گرایش ایزدی ها به الحشدالشعبی چیست؟

العالم ـ عراق

برخی ها اعتقاد دارند که این گرایش روزافزون در میان ایزدی ها و حتی سایر اقوام شمال عراق ، نشان از اعتماد بالای مردان جنگجوی منطقه شمال عراق به نیروهای مردمی الحشد الشعبی در مبارزه با گروه تروریستی داعش دارد، اما در عین حال دلایل دیگری هم هست که در شکل گیری این گرایش سهم بسزایی دارد.
نام یگان های مختلف ایزدی از جمله 'تیپ لالش'، 'گردان های ایزیدی خان' و 'قوات الایزیدیه' بر روی دیوارهای روستاهای 'تل القصب'، 'تل البنات' و 'کوجو' در مسیر حرکت به سمت محور الحشد الشعبی در جوار مرزهای عراق با سوریه، به وفور دیده می شود که اکنون تبدیل به بخشی از نیروهای زیر مجموعه الحشد الشعبی در جنگ با داعش شده اند.
یکی از مسوولان امنیتی در الحشد الشعبی در روستای تل القصب که اینک تبدیل به مقر فرماندهی الحشد الشعبی در غرب استان نینوا شده است، گفت که تعداد زیادی از جوانان و مردان ایزدی به نیروهای مردمی الحشد الشعبی در جنگ با داعش پیوسته اند.
این مسوول که نخواست نامش برده شود، به خبرنگار ایرنا افزود که نیروهای ایزدی تحت فرماندهی الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی 'قیروان' و روستاهای ایزدی در جنوب شهر سنجار مشارکت داشتند و اکنون امنیت و کنترل این روستاها به خود آنها واگذار شده است.
مقرهای مختلف یگان های ایزدی در مرکز فرماندهی الحشد الشعبی در روستای تل القصب ایجاد شده که تعدادی از جوانان ایزدی در آن حضور دارند و هر از چندی تعدادی از فرماندهان میدانی ایزدی ها برای انجام پاره ای هماهنگی های نظامی و امنیتی به مرکز فرماندهی الحشد الشعبی وارد می شوند.
شهر سنجار یا آنگونه که ایزدی ها آن را تلفظ می کنند، 'شنگال'، واقع در 120 کیلومتری غرب شهر موصل و روستاهای حومه آن، مرکز اصلی سکنای اقلیت دینی ایزدی ها به شمار می رود که جمعیت این اقلیت دینی براساس گزارش های نهادهای وابسته آنها، در سراسر جهان 800 هزار نفر و در عراق 550 هزار نفر (قبل از ورود داعش) است.
گرچه بر سر کنترل شهر سنجار که خارج از تصرف الحشد الشعبی است، بین نیروهای پیشمرگ وابسته به مسعود بارزانی (حزب دمکرات کردستان عراق)، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب کارگران کرد ترکیه و دیگر احزاب کرد رقابت شدید وجود دارد، اما در محورهای الحشد الشعبی، کنترل تمامی روستاهای ایزدی به خود ایزدی ها واگذار شده است.
تعدادی از سربازان این اقلیت دینی در خصوص علت پیوستن به صفوف الحشد الشعبی می گویند که نیروهای پیشمرگ وابسته به بارزانی در 2014 ما را به گروه تروریستی داعش فروختند و به همین دلیل ترجیح می دهند با الحشدی ها همکاری کنند.
بعد از عقب نشینی ابهام آلود نیروهای پیشمرگ (مسعود بارزانی) در نیمه شب سوم اوت 2014 از سنجار، این شهر به صحنه تاخت و تاز داعشی ها تبدیل شد و گروه تروریستی داعش مرتکب فجیع ترین جنایت ها علیه اقلیت ایزدی شد به نحوی که مردان را قتل عام کرد و زنان و دختران را به اسارت گرفت و بعدها در بازارهای برده فروشی خود، آنها را خرید و فروش کرد.
هنوز دلیل قانع کننده ای درباره عقب نشینی صورت گرفته از سنجار آن هم بدون کمترین مقاومتی به دست نیامده است، از همین رو موضوع خیانت به ایزدی ها و خالی کردن پشت آنان در هنگامه یورش داعش ، شاید اصلی ترین دلیلی باشد که گرایش جوانان این اقلیت را به الحشدالشعبی باعث شده است؛ چه آنکه در طول سه سال نبرد با داعش صداقت این نیروها را در جنگ علیه تروریسم دیده اند.
ایزدی های شمال عراق ، برغم گذشت سه سال از تراژدی سنجار در ماه های ژوئن و ژولای 2014 ، هنوز آن خاطرات رافراموش نکرده اند و بسیاری از جوانان این اقلیت به دنبال تحقیق و افشای حقایق درباره آن فاجعه هستند.
'قاسم شفان' از معدود فرماندهان برجسته ایزدی در همان زمان بود که بعد از عقب نشینی سوال برانگیز نیروهای پیشمرگ (بارزانی) از سنجار، ترجیح داد به مقاومت در برابر داعشی ها ادامه دهد و اکنون او در قالب کتائب ایزیدی خان به صفوف الحشدی ها پیوسته و همراه با او، صدها جنگجوی جوان ایزدی به نیروهای الحشد الشعبی پیوسته اند.
علاوه بر آن یکی از مهمترین گروه های مبارز ایزدی معروف به 'نیروهای حفاظت از سنجار' به رهبری 'حیدر ششو' که از اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق است، نیز روابط خوبی با الحشدی ها دارد.
حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، در 5 آوریل 2016 حیدر ششو را به اتهام اینکه تهدیدی برای امنیت ملی کردستان عراق است، دستگیر کرد اما در 13 همان ماه او را آزاد کرد تا اکنون یکی از نیروهای مهم نزدیک به الحشد الشعبی در جنگ با داعش درسنجار و حومه آن باشد.
برخلاف تصوری که در اذهان عمومی پیرامون انزوای این اقلیت دینی از دیگر اقشار مردم عراق وجود دارد، در جریان بازدید ایرنا از محور عملیاتی الحشد الشعبی (در هفته گذشته) در جوار مرزهای عراق با سوریه، همه جوانان رزمنده این اقلیت دینی با چهره های بشاش و نور امیدی که در چشمانشان ظاهر بود، با خبرنگاران ما روبه رو شدند ، بطوری که هیچ فاصله ای میان آنان و سایر نیروهای الحشدالشعبی احساس نمی شد.
گرچه روستاهای ایزدی ها در جنوب منطقه جبال سنجار، در حال حاضر متروکه و بیشتر آنها تبدیل به مقرهای نظامی نیروهای الحشد الشعبی شده است، اما ایزدی ها اصرار دارند که بعد از نابودی و پایان تهدید داعش، دوباره به خانه های خود بازگردند و زندگی را از سر بگیرند.
هنوز آمار و ارقام رسمی در خصوص تعداد کشته های این اقلیت دینی به دست داعش وجود ندارد، اما براساس گزارش های غیر مستند، داعش در طول مدت تصرف سنجار و روستاهای حومه آن، پنج هزار نفر از مردان ایزدی را کشتار کرده است و طبق گزارش سازمان ملل در ژوئن 2016 سه هزار زن و دختر و کودک همچنان در قبضه داعش هستند.
کمیته حقوق بشر سازمان ملل در همان تاریخ اعلام کرد که جنایت گروه تروریستی داعش در حق ایزدی ها در حد یک نسل کشی است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها