پایان اعتصاب مخالفان دولت ونزوئلا با دو کشته

جمعه 30 تير 1396 - 15:01

اعتصاب عمومی‌ فراخوان شده مخالفان دولت ونزوئلا علیه طرح «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور برای سازماندهی مجلس مؤسسان، با دو کشته و 367 بازداشتی در تمام کشور به پایان رسید .

العالم ـ آمریکا

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس، سازمان انجمن جنایی ونزوئلا (سازمان غیر دولتی کمک به قربانیان نقض حقوق بشر )، امروز (جمعه) با اعلام این خبر افزود: نخستین کشته این اعتصاب که دیروز (پنجشنبه) برگزار شد، یک جوان 24 ساله است که در لس تکس (Los Teques ) مرکز ایالت میرندا واقع در شمال کشور به دست نیروهای پلیس و شبه نظامیان به قتل رسید .
این سازمان غیر دولتی ادامه داد که چندین ساعت بعد ، جوان دیگری با سن 22 سال در تظاهرات در والنسیا واقع در ایالت کارابوبو ، همچنین در شمال کشور، به دلیل اصابت قوطی گاز اشک آور نیروهای امنیتی به قفسه سینه اش کشته شد .
دادستانی کشور در این رابطه اعلام کرد که تحقیقات ها در مورد این دو حادثه را آغاز کرده است .
افزون بر آن «انریکه کاپریلس» رهبر مخلأف دولت و فرماندار میرندا در صفحه توییتر خود از احتمال سومین قربانی این اعتصاب که در لس تکس اتفاق افتاده خبر داد .
سازمان انجمن جنایی ونزوئلا نیز اعلام کرد: روز پنجشنبه، از زمانی‌ که اعتراضات علیه مادورو در روز اول آوریل (11 فروردین) آغاز شدند ، با 367 دستگیری ، دومین روز با بیشترین شمار دستگیرشدگان پس از 521 دستگیری روز 19 آوریل است .
حزب ائتلاف مخالف دولت با عنوان 'میز وحدت دموکراتیک' ، از همه بخش های اقتصادی خواسته بود که روز پنجشنبه اعتصاب عمومی‌ کنند تا بدین صورت مخالفت خود را با برنامه های مادورو برای تشکیل مجلس مؤسسان جدید نشان دهند. مخالفان مدعیند مادورو با این کار قصد دارد خود را ریاست جمهوری مادام العمر کند .
اعتصاب طبق معمول بلافاصله به درگیری های جدید بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در نقاط مختلف کشور انجامید .
بر اساس آمار رسمی‌ از زمان آغاز اعتراضات مخالفان دولت ، نزدیک به 100 نفر کشته و هزاران نفر مجروح و دستگیر شدند .
به گفته «فردی گوارا» معاون مجلس ملی‌ ونزوئلا اعتصاب عمومی‌ توسط 85 درصد مردم در سطح ملی‌ دنبال شد. وی در این مورد ، روز اعتصاب عمومی‌ را موفقیت آمیز و تاریخی برای افزایش فشارها بر روی مادورو قلمداد کرد .
در همین حال «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا از اهمیت این اعتصاب عمومی‌ کاسته و اشاره داشت که “روح ملی‌ که خواهان صلح است” ، پیروز شده و 700 مهمترین شرکت های کشور به طور کامل عملیاتی بودند .
وی گفت: با افتخار می‌ گویم که من می‌ دانم طبقه کارگر در کجا هست. آنها تنها کسانی‌ هستند که می‌ توانند این کشور را متوقف کنند و ما این کار را نمی‌ کنیم زیرا خواهان موفقیت و کار هستیم .
مادورو از سوی دیگر انتقاد کرد که گروه های خشن مرتبط با مخالفان دولت به مقر تلویزیون ونزوئلا در 'سوکره' واقع در ایالت میراندا حمله کردند .
وی با اشاره به روز انتخابات برای مجلس مؤسسان گفت :در حالی‌ که مخالفان دولت حمله و تخریب می‌ کنند ، ما وطن را می‌ سازیم و در روز 30 ژوییه (8 مرداد )، علیه تروریست ها و برای صلح رای خواهیم داد .
مادورو در روز اول ماه مه‌ (11اردیبهشت) به مناسبت روز جهانی‌ کارگر، برای تشکیل مجلس موسسان قانون به منظور بازنگری در قانون اساسی‌ فراخوان داد، زیرا معتقد است که این امر تنها راه بازگرداندن صلح به ونزوئلاست.
وی بارها از طرح واشنگتن برای به راه انداختن کودتا علیه دولت کاراکاس سخن گفته است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها