ساخت قلب انسان با استفاده از قلب موش‌!

ساخت قلب انسان با استفاده از قلب موش‌!
شنبه 31 تير 1396 - 12:05

محققان تکنیکی را توسعه دادند که امکان ساخت مدل دقیقی از قلب انسان را با استفاده از قلب موش ها در اختیار می‌گذارد.

العالم - گوناگون

در طول سال‌های گذشته محققان توانسته‌اند با استفاده از تکنیک‌های خاصی اندام‌های جانوران را به نمونه کوچکی از اندام‌های انسان تبدیل کنند تا امکان آزمایش تاثیر داروهای مختلف بر بدن انسان را با دقت بالا ارزیابی کنند.
برای مثال محققان کلیه‌ها، ریه‌ها و کبد را با استفاده از سلول‌های بنیادی ساخته‌اند تا امور تحقیقاتی و آزمایش داروها را روی آن‌ها انجام دهند و البته در نهایت نیز بتوانند اندام‌های کامل انسان را با استفاده از این شیوه تولید کنند. همچنین مغزهای کوچک ساخته شده توسط محققان نیز مدل مناسبی برای بررسی عملکرد عصبی مغز انسان محسوب می‌شوند.
محققان در این آزمایش به منظور تبدیل قلب موش به نمونه کوچکی از قلب انسان، ابتدا این اندام را از بدن جانور خارج کرده و سپس آن را در قالب فرآیند 4-Flow cannulation به گونه‌ای تغییر دادند که با حفظ جریان عادی گردش خون، امکان عبور مایعات خاصی را از سرخرگ‌، سیاهرگ‌ها و رگ‌های عادی قلب فراهم می‌کند. این مایعات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که سلول‌های قلب موش را از آن خارج می‌کنند و ساختار پوششی قلب را باقی می‌گذارند. سپس سلول‌های انسان به این ساختار وارد شده و جایگزین سلول‌های موش می‌شوند. بدین ترتیب نمونه کوچکی از قلب انسان ساخته می‌شود. 
محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه بتوانند دقت آزمایشات دارویی را افزایش دهند و زمینه را برای تولید داروهای موثرتر فراهم کنند.
گزارش کامل این تحقیقات اخیرا در کنفرانس علمی Basic Cardiovascular Sciences 2017 که توسط انجمن قلب آمریکا برگزار شد، ارائه شد.

منبع : irna

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها