پشت پرده اهداف آمریکا از ورود به وادي يرموك

پشت پرده اهداف آمریکا از ورود به وادي يرموك
شنبه 31 تير 1396 - 16:24

آمریکا قصد دارد با ورود به منطقه عملیات نظامی در وادی یرموک سوریه یک منطقه بسیار حساس برای نفوذ نظامی خود دست و پا تا از این طریق امنیت متحدان خود به ویژه رژیم صهیونیستی را تضمین کند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما روزنامه الاخبار چاپ لبنان در سرمقاله خود نوشت: به نظر می رسد تصمیم های اخیر واشنگتن با تصور ایجاد شده در روزهای مذاکرات کری و لاوروف مبنی بر همکاری واشنگتن و مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم و جدا کردن (گروه های به اصطلاح) معارض میانه رو از تندروها شباهت دارد در حالی که همزمان با این تحولات، آنکارا پس از چند دوره مناقشه درباره کُردها بار دیگر در حال چاره جویی با همپیمان خود یعنی آمریکا است ضمن آنکه آنکارا با احتیاط و آمادگی برای مداخله،درگیری های داخلی میان گروه های مسلح در ادلب را به نظاره نشسته است 
شاخصهای کنونی در سوریه نشان از آغاز مرحله جدیدی از تفاهم میان آمریکا و روسیه دارد که این مرحله با دیدگاهی که مسئولان دو کشور در دیدارهای طولانی خود در زمان باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا آنرا بررسی کردند ، تفاوت چندانی ندارد. 
دو طرف در آن زمان به سبب جدی نبودن آمریکا درباره موضوع جدا کردن معارضان سوری میانه رو از تندروها و به ویژه کنار گذاشتن (گروه تکفیری تروریستی) جبهه النصره نتوانستند درباره موضوع مبارزه با تروریسم به تفاهم برسند اما امروز به نظر می آید ساز و کارهای آمریکا بر این موضوع ها تاکید دارد: حفظ دستاوردهای تحقق یافته (با کُردها در شمال سوریه)، همکاری با روس ها در زمینه هایی که بتوان بر روی آن حساب کرد (مانند توافق جنوب یا برخی توافق های احتمالی در آینده) با در نظر گرفتن افزایش فشارها بر ایران در سوریه و نبرد با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش.
می توان برای برداشت خط مشی کلی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تحرکات اخیر این کشور نگاه کرد، چراکه پس از اعلام توافق آتش بس در جنوب سوریه و برخی صحبت ها مبنی بر اینکه توافق دوم با مسکو هم در راه است و درست به فاصله یک روز پیش از آنکه شورای امنیت بر اساس پیش نویس طرح آمریکا دو گروه جیش خالد بن الولید و جند الاقصی را به عنوان دو گروه تروریستی معرفی کند، خبرهایی درز پیدا کرد مبنی بر اینکه برنامه آموزش و تجهیز تسلیحاتی معارضان مسلح سوری به دست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) متوقف شده است.
ورود واشنگتن به خط عملیات نظامی ضد جیش خالد در وادی یرموک باعث نفوذ نظامی آمریکا (دست کم نفوذ هوایی) به یک منطقه بسیار حساس خواهد شد تا آمریکا بتواند امنیت متحدان کاخ سفید به ویژه اسرائیل را تضمین کند. استقبال دیروز مسکو از توقف برنامه آموزش و کمک های تسلیحاتی آمریکا به معارضان مسلح در خور توجه است، بگونه ای که دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اظهار داشت: موضوع کمک به مخالفان در صحبتهای پوتین و ترامپ در حاشیه نشست سران گروه بیست در شهر هامبورگ آلمان مطرح نشده بود.
از سوی دیگر با شکست طرح های صلح و برقراری آتش بس میان هیئت تحریر الشام با جنبش احرار الشام درگیری میان دو طرف در شمال سوریه ادامه دارد.
 همزمان با این تحولات برخی منابع  معارضان سوری اعلام کردند صدها نفر از عناصر  گروه جیش الحر (ارتش آزاد سوریه) که با حمایت آنکارا نبرد می کند از طریق خاک ترکیه وارد شهرک مرزی اطمه شدند و به نظر می رسد این نیروها برای کمک به احرار الشام در نبرد با تحریر الشام عازم منطقه شدند، چه بسا تحرکات اخیر که نمی تواند بدون چراغ سبز آنکارا صورت گرفته باشد، نشان می دهد آنکارا تصمیم گرفته است تا در هر گونه عملیاتی در اطراف منطقه عفرین تامل کند؛ این موضوع در ضعف توان نظامی و عملیات هوایی چند روز پیش در مقایسه با استقرار گسترده نیروهای ترکیه در زمان آغاز صحبت ها درباره عملیات عفرین نمایان است.
درنگ و تامل ترکیه را می توان از سفرهای مسئولان آمریکایی به آنکارا با هدف تحت فشار قرار دادن ترکیه برای به تاخیر انداختن عملیات نظامی متوجه شد؛ عملیاتی که به نبرد ائتلاف بین المللی در الرقه سوریه زیان خواهد رساند.
 به نظر می آید فشارهای آمریکا باعث تنش جدید در روابط ترکیه و ایالات متحده شده است، این تنش ها اخیرا پس از آن نمایان شد که خبرگزاری آناتولی ترکیه نقشه ای از  محل پایگاه های آمریکا در شمال سوریه را منتشر کرد. آدریان رانکین گالووی سخنگوی پنتاگون اظهار داشت افشای این اطلاعات محرمانه باعث می شود تا جان نیروهای ائتلاف در معرض خطر قرار بگیرد اما آنکارا در واکنشی فوری داشتن هر گونه ارتباط در اطلاعات فاش شده در خبرگزاری دولتی آناتولی را رد کرد.
الاخبار در ادامه نوشت این گونه برداشت می شود که واکنش ترکیه در چارچوب اصول دیپلماتیک است چرا که خبرگزاری آناتولی را می توان خبرگزاری رسمی حکومت ترکیه دانست و امکان ندارد این خبرگزاری بدون چراغ سبز رسمی، اطلاعات حساس را منتشر کند. همچنین در اوج اختلاف ها با واشنگتن گفتمان رسمی ترکیه بر این موضوع تاکید داشته است که واشنگتن باید میان یک کشور همپیمان و یک سازمان تروریستی (منظور یگان های مدافع خلق کُرد است) یکی را انتخاب کند. قابل توجه است که خبرگزاری آناتولی دیروز در گزارشی مفصل به گزارش های منتشر شده درباره پایگاه های آمریکایی در سانه های جهان اشاره کرد و به طور ویژه به گزارش روزنامه بیلد آلمان در این زمینه پرداخت.

پربیننده ترین خبرها