اظهارات معاون وزارت خارجه ایران در باره دلایل بی حرمتی صهیونیست ها به مسجد الاقصی

اظهارات معاون وزارت خارجه ایران در باره دلایل بی حرمتی صهیونیست ها به مسجد الاقصی
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 20:18

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه از عقب نشینی کشورهای عربی و به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از مواضعشان و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به عنوان دلایل گستاخی اشغالگران و تجاوز و بی حرمتی آنان به مسجد الاقصی یاد کرد.

" محمد ایرانی " یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه " من طهران" شبکه خبری العالم تاکید کرد: مساله قدس و مسجد الاقصی خط قرمزی است که اتحاد و انسجام مردم فلسطین و جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی را به همراه دارد.

وی با تجلیل از ایستادگی فلسطینی ها در مقابل اقدامات روزهای گذشته صهیونیست ها در مسجد الاقصی، از اقدام شجاعانه مردم فلسطین برای احقاق حقوق غصب شده خود توسط رژیم اشغالگر به ویژه در مسجد الاقصی تقدیر کرد و این مردم را نماینده امت اسلامی به عنوان پرچمدار مبارزه ضد صهیونیستی دانست.

تجاوزات مختلف صهیونیست ها به حریم مسجد الاقصی

وی افزود: همواره رژیم صهیونیستی ورای این نوع اقدام است، رویدادهای تاریخ اشغال فلسطین شامل تعدی تدریجی علیه فلسطینیان است، نوع جدید آن جلوگیری از حضور نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی است، همچنین تحقیر مردم فلسطین با استفاده از نیروهای امنیتی اش در صحن مسجد الاقصی، تردد گردشگران صهیونیست در آن و جریحه دار نمودن احساسات فلسطینیان و حفاری غیرقانونی در زیر مسجد الاقصی، سبب ایجاد اوضاع سختی برای فلسطینیان شده است که برای آینده مسجد الاقصی خطرناک است.

ایرانی بیان کرد : این برای مردم فلسطین و امت اسلامی غیر قابل قبول است. به همین دلیل این بازتاب کاملا طبیعی در برابر اقدام های خشن رژیم صهیونیستی است.  

صهیونیست ها دربرابر اقتدار عقب نشینی می کنند

وی گفت: رژیم صهیونیستی معمولا خواسته های خود را به وضع طرف مقابل خواه در میدان یا گفت و گو تنظیم می کند، اگر طرف مقابل ضعیف باشد خواسته های خود را افزایش می دهد، اما وقتی مقتدر باشد، مجبور به عقب نشینی می شود، لذا همواره خواسته های حداکثری را با استفاده از اختلاف میان کشورهای عربی و اسلامی و همچنین اختلاف داخلی میان گروه های فلسطینی  مطرح می کند.

رژیم صهیونیستی معمولا خواسته های خود را به وضع طرف مقابل خواه در میدان یا گفت و گو تنظیم می کند

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه، خاطرنشان کرد: اسراییل معمولا از دو تاکتیک استفاده می نماید، اول تحمیل خواسته به طرف مقابل، مانند مذاکرات که ابتدا خواستار عادی سازی روابط با کشورهای عربی بود اما پس از اجلاس سران عرب در سال 2002 و مطرح شدن طرح صلح عربی که پذیرفتند به رژیم صهیونیستی نزدیک شوند تل آویو سطح خواسته هایش را افزایش داد، دوم تحمیل وضع و شرایط موجود است، مانند اشغال کرانه باختری یا جولان، استمرار شهرک سازی که با ضعف کشورهای عربی بدتر شده و بسیاری از حکومت های عربی آن را پذیرفته اند اما مردم نپذیرفته اند که رویدادهای اخیر بیت المقدس نشانه این تضاد است.

قدس خط قرمز مسلمانان 

وی گفت: مساله قدس و مسجد الاقصی خط قرمزی است که بیشتر از همه رژیم صهیونیستی آن را می داند و عبور از این خط افزایش انسجام و اتحاد مردم فلسطین و جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی را به همراه  دارد، لذا اگر مساله اشغال آن به طور جدی از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شود، با واکنش تند مردم  مواجه خواهد شد و به عقب نشینی رژیم صهیونیستی منتهی خواهد شد.

دلایل گستاخی صهیونیست ها

ایرانی افزود: اینکه چرا در این زمان رژِیم صهیونیستی جرات یافته وارد مسجد الاقصی و قدس شود و حرمت اماکن مقدسه فلسطین را نقض کند، به خاطر عقب نشینی کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از مواضعشان و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که آن را علنی نموده اند، اگر این وضع نبود جرات نداشتند وارد این مقوله شوند که خط قرمزی برای امت اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به خاطر بهار عربی و پیامدهای آن، فضا را مناسب یافتند تا اقدام به این کار نمایند، اما موضوع قدس متفاوت از سایر مسائل فلسطین  است به این دلیل که دارای حساسیت زیادی برای امت است.

 

نشست آستانه در پی بازگشت آرامش و ثبات سوریه است

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفت و گو با شبکه العالم درباره نتایج نشست آستانه در باره سوریه و اوضاع فعلی آن کشور گفت: شرایط نظامی در سوریه نسبت به گذشته بهترشده و ثبات و آرامش به تدریج در سایر مناطق مختلف آن کشور حاکم می شود و علت آن هم برمی گردد به تلاش های مستمری که کشورهای تاثیر گذار در سوریه از جمله ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه دنبال کردند با این هدف و پیام اساسی که آستانه در پی بازگردان ثبات و آرامش به سوریه است.

وی افزود: نشست های متعدد در قزاقستان انجام شد و سندهایی مورد توافق قرار گرفت که یکی از سندها تعیین مناطق چهارگانه کاهش تنش هست.

شرایط نسبتا مناسب و خوبی اوضاع میدانی سوریه حاکم است

ایرانی خاطرنشان کرد: موفقیت های اخیر درصحنه میدانی به شرایط نسبتا مناسب و خوبی منجر شد و به همین دلیل ما امروز شاهد درگیری های کمتری هستیم، به طور پراکنده در بعضی از مناطق همچنان درگیری وجود دارد اما به طورعام  اوضاع میدانی نسبت به چند ماه گذشته قابل قبول است که مرهون تلاش های کشورهایی است که اشاره کردم،اما این بحث مربوط به صحنه میدانی است در صحنه سیاسی قضایا  ابعاد دیگری دارد.

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، درباره برخی اظهار نظرها در باره مانع تراشی ترکیه در برخی مراحل مذاکرات آستانه بیان کرد: طبعا وقتی مذاکرات وارد مراحل جزئی می شود، اختلاف نظرها هم  زیاد هست، برای هر کدام از این موارد ساعت ها بحث و مذاکره شود اما به طور کلی بخشی از جریانات سوریه  معارض هستند و همه تلاش ها بر این است که اینها سر میز مذاکره بنشینند و با نمایندگان دولت سوریه مذاکره کنند.

ترکیه حامی معارضین در اجلاس آستانه 

وی بابیان اینکه ترکیه به عنوان کشور طرف معارضین و حامی آنها در اجلاس سه جانبه آستانه حضور یافت، افزود: همانگونه که از نام اجلاس بر می آید و دربرگیرنده کشورهای ضامن است،  یک دولتی باید ضمانت گروه معارض را هم بر عهده بگیرد و حضور ترکیه از این جهت در نشست آستانه سازنده است که بتواند ضمانت بدهد برای آرامش طرف مقابل که به هر حال جلو رفته است.

وی گفت: وقتی در بحثهای میدانی وارد تفاصیل می شویم از جمله اینکه برخی نیروهای ترکیه بخواهند در جایی حضور داشته باشند، عقب نشینی کنند و میزان تاثیر گذاری تردد برخی از این گروه ها به ترکیه ؛ بحث هایی است که درجزئیات امر بدان پرداخته می شود اما به لحاظ کلی این کشور در روند  ثبات سوریه تاثیر گذار هستند.

ایرانی افزود: اوضاع سوریه در صحنه میدانی تا حدودی توام با آرامش بوده و از ثبات نسبی برخوردار است اما صحنه سیاسی دارای  پیچیدگی های خاصی است.

راهبردآمریکایی ها در داخل سوریه مشخص نیست

وی بااشاره به اینکه پس از روی کار امدن ترامپ حضور نظامی  و  تحرکات آمریکائی ها در سوریه افزایش یافت افزود : گرچه  اکنون دقیقا از راهبرد امریکائی ها در داخل سوریه ارزیابی صحیح و دقیقی وجود ندارد و مشخص نیست که ترامپ به چه سمت و سویی در سوریه می رود؛ اما به طور کلی دخالت آنها در موضوع های  سوریه افزایش یافته و تحرکاتشان از قسمت شمال به سمت شرق و جنوب  کشیده شده و همین اوضاع را پیچیده تر کرده و سخت است بپذیرم آیا اتفاقات جنوب مثلا توافقاتی که بین روسیه ، امریکا واردن شکل می گیرد واقعا در جهت مصالح و منافع دولت سوریه باشد.

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفت : گرچه  حضور روس ها خیلی مهم و اطمینان بخش است به خاطر اینکه آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران و سوریه اهمیت دارد تمام اتفاقات  میدانی در سوریه باید تحت چارچوب توافق آستانه باشد و خارج ازاین توافق نباشد گرچه حالا روسیه اصرار دارد به ما و طرف سوری اعلام کند این اتفاقات  در چارچوب آستانه است من فکر می کنم اگر این شرایط کنترل نشه شاید آمریکایی ها به دنبال دخالت مستقیم بیشتری باشند و مشروعیت بیشتری به حضور خود ببخشند که  چنین وضعی خطرناک است.

حرکت آمریکا به سمت طرح های تقسیم در سوریه موجب نگرانی است

وی افزود: جای نگرانی دارد که امریکا به سمت طرح های خطرناک تقسیم پیش بروند، برای اینکه آنها همه در جنوب و شمال سوریه حضوردارند که باید دقیق رصد و دنبال شود مخصوصا در مذاکراتی که طرف های ایرانی و سوری با طرف های روسی دارند .

دولت مکرون با واقعیت های سوریه کنار آمد

وی درباره بازگشت برخی کشورهای اروپایی به واقعیت های صحنه سوریه خاطرنشان کرد: پس از روی کا رامدن آقای مکرون  تا حدود زیادی سیاست های فرانسه نسبت به کل مساله سوریه و وجود و حضور آقای بشار اسد  تغییر کرد.

ایرانی گفت: آقای مکرون نشان داد تلاش دارد در تحولات خاورمیانه نقش بیشتری ایفا کند و کشورش به نمایندگی از کشورهای اروپایی بتواند درخاورمیانه و بخصوص سوریه نقش فراتری داشته باشد.

وی افزود: هرکشوری که در صدد ورود به مساله سوریه باشد ناگزیر است  نقش آفرینی کند  و موثر باشد وبه واقعیت های سوریه توجه کند که گام مثبتی است.

واقعیت حضور بشار اسد در صحنه سیاسی سوریه انکار ناپذیر است

مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: حضور و وجود بشار اسد واقعیتی در صحنه سوریه است و کسی نمی تواند منکر آن باشد بلکه بر عکس کسی که  اصرار بر رفتن بشار اسد دارد، به عدم آرامش و حضور بیشتری ازنیروهای تروریست در صحنه کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد:  براساس تاکید  بر واقعیت های موجود  و در چارچوب سیاست هایی که می تواند کارساز باشد فرانسوی ها با کشورهایی از جمله ایران و روسیه ارتباطاتی برقرار کرده و درماه های اخیر مذاکرات متعددی میان هایت های ایرانی و فرانسوی شکل گرفته که بی تاثیر نیست و آنها به تدریج به این واقعیت ها رسیده اند که  نقش افرینی در سوریه نیاز به پذیرش واقعیت های صحنه از جمله حضور اقای بشار اسد دارد.

217-206

پربیننده ترین خبرها