بیم و امید ماهیگیران یمنی در سایه درگیریها  + عکس

بیم و امید ماهیگیران یمنی در سایه درگیریها  + عکس
دوشنبه 2 مرداد 1396 - 15:17

کمیته بین المللی صلیب سرخ گزارشی مصور را از اوضاع دشوار ماهیگیران یمنی در شهر ساحلی حدیده منتشر کرد.

العالم - یمن

بر اساس این گزارش شهر ساحلی حدیده جمعیتی نیم میلیونی دارد و صنعت ماهیگیری یکی از منابع اصلی درآمد در این شهر است. اما اکنون در نتیجه درگیریها صنعت ماهیگیری حدیده، درکنار دریا رو به زوال می رود.

محمد  50 ساله پدر یک خانواده 7 نفره است. او می گوید:" نوبتی ماهیگیری می کنیم، چون نمی توانیم با هم به دریا برویم".

تخمین زده می شود که زندگی 35 هزار ماهیگیر در بندر حدیده به این صنعت وابسته است. اما بدلیل درگیریها صید روزانه کفاف احتیاجات این ماهیگیران را نمی دهد.

به گفته محمد در گذشته بزرگترین تهدید برای ماهیگیران طوفان بود اما امروز ماهیگیران بیش از هر چیزی از جنگ وحشت دارند.

نبیل 30 ساله می گوید: " هر روز به امید صید خوب به دریا می زنم ولی با توری پر  از یاس و نا امیدی بر می گردم".

خانواده نبیل از ترس بمباران هوایی به حومه حدیده رفته اند و نبیل و چند ماهیگیر دیگر در یک کومه کوچک صیادی که از چوب و حلبی و پلاستیک ساخته اند زندگی می کند.

علی یوسف بیشتر عمر خود را در ساحل حدیده گذرانده. به گفته وی صیادان دیگر نمی توانند به اندازه سابق صید کنند. اوایل امسال، یک قایق پناهندگان سومالیایی کمی دورتر از بندر حدیده مورد حمله قرار گرفت و  بیش از 40 نفر کشته شدند. بخاطر این حملات، ماهیگیران از ماهیگیری در اعماق بیشتر می ترسند. بیشتر اسکله های بندر حدیده که اصلی ترین کانال ورودی کالا و کمکهای بشردوستانه به داخل یمن بود، در حملات ماه آگوست سال 2015 نابود شد.

عمر، ماهیگیر 55 ساله اهل حدیده ، می گوید: " می ترسیم ما را هدف قرار دهند. اوضاع امن نیست و ما نگرانیم همین اندک روزی را هم از دست بدهیم".

با وجود همه این خطرات ماهیگیران ساحل را ترک نمی کنند.

محمد خرچنگی که در دستش است را نشان می دهد و می گوید: " این نهار من است ، این هم لباسهایم . لباسها را هم از ساحل پیدا کرده ام".

صید بیشتر ماهیگیران کفاف غذای روزانه شان را هم نمی دهد چه رسد به اینکه اضافه صید را در بازار بفروشند.

 ماهیگیران قایق بدون موتور خود را برای یک صید دیگر به آب می اندازند.

صید امروز ماهیگیران چشمگیر نیست. چیزی برای فروش در بازار وجود ندارد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ کمکهای بشر دوستانه را خیلی نزدیک به خطوط مقدم درگیری در یمن ارایه می دهد. در حدیده، مهندسین این کمیته مشغول فعالیتند تا جریان آب به شهر متوقف نشود. شبکه آبرسانی حدیده بعد از صنعا بزرگترین شبکه در این کشور است. تخریب گسترده شبکه فاضلاب و تصفیه خانه های آب در سراسر یمن موجب گسترش سریع وبا  در یمن شده است. فعالیت جهت بازسازی شبکه فاضلاب و آب از مهمترین اقدامات کمیته بین المللی صلیب سرخ به هدف کنترل و کاهش آمار مبتلایان به وبا در یمن می باشد.

به منظور بررسی وضعیت بشری در یمن و نظارت بر کمکهای بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ، پیتر مائورر، رئیس این کمیته، دیروز جهت بازدید 5 روزه وارد یمن شد. در طی این سفر وی از شهرهای عدن ، صنعا و تعز بازدید خواهد داشت.

عکس: رالف الحاج، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در خاورمیانه و شمال آفریقا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها