هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه در مورد زیان اقتصادی

هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه در مورد زیان اقتصادی
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 04:10

 اتحادیه اروپا روز دوشنبه به ترکیه هشدار داد که اقتصاد این کشور ممکن است به دلیل تشدید تنش با این اتحادیه به ویژه آلمان، لطمه بیند.

العالم-اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، یوهانس هان کمیسر توسعه اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات بروکسل با مقام های ارشد ترکیه گفت که آنکارا که نامزد پیوستن به این نهاد است، از ارزش های اروپایی دور می شود. 

وی افزود: همواره بابت افزایش تنش بین یکی از کشورهای عضومان یا برخی اعضا با کشورهای همسایه نگران هستم. به نظر من، ترکیه باید پی به دلایل این مساله ببرد و به آن توجه کند.

هانس و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است سه شنبه با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و عمر چلیک وزیر مسوول این کشور در امور اتحادیه اروپا دیدار کنند.

این دیدار در بحبوحه اظهارنظرهای تند در مورد سابقه حقوق بشری ترکیه و سخت گیری های آنکارا پس از کودتای نافرجام سال گذشته این کشور انجام می شود. 

در این میان، مناسبات آلمان و ترکیه به واسطه شکاف بین دو کشور به دلیل بازداشت چند شهروند آلمانی در ترکیه و همچنین محدودیت بازدید مقام های آلمانی از پایگاه ناتو در ترکیه، به پایین ترین سطح خود رسیده است. 

براساس این گزارش، ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2005 مذاکرات در مورد عضویت رسمی آنکارا در این اتحادیه را آغاز کردند. این مذاکرات به دلیل بازداشت مخالفان دولتی در ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته، روند کندی داشته است. 

برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری اتریش خواستار توقف این مذاکرات هستند، ضمن اینکه زمزمه های مشابهی در آلمان در ارتباط با این مساله به دلیل تعمیق بحران با آنکارا شنیده می شود.

از سویی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حل مناقشه ای در مورد دسترسی به پایگاه هوایی 'کنیا' در مرکز ترکیه که نظامیان برلین در آن مستقر بوده اند، اعلام آمادگی کرده است. 

این پایگاه برای عملیات پشتیبانی ناتو از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و ترکیه، حیاتی توصیف شده است.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها