لاریجانی:

وضعیت عمومی اقتصاد کشور خوب نیست/ سطح قوا آنقدر نازل نیست که برای وزرا معامله شود

وضعیت عمومی اقتصاد کشور خوب نیست/ سطح قوا آنقدر نازل نیست که برای وزرا معامله شود
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 11:19

رئیس مجلس گفت: وضعیت اقتصادی کشور نیازمند تحول است، هزینه های جاری کشور زیاد است و خدمات گران ارائه می شود که این آمار نشان می دهد با این روند به اهداف چشم انداز 20 ساله نمی رسیم

العالم _ ایران

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه) طی سخنانی در همایش هیات امنای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت تصمیم گیری در هیات امنا با آنچه در قانون آمده فاصله زیادی دارد.

وی افزود: منابعی که مجلس و دولت در بودجه تصویب می کنند به عنوان کمک تلقی می شود، فلسفه ای پشت مصوبه مجلس درباره هیات امنا وجود دارد و آن این است که سطح رشد و پختگی در دانشگاه ها به حدی است که آنان خودشان باید برای خودشان تصمیم گیری کنند نه اینکه دیگران برای آنان تصمیم گیری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما می توانید در کار دانشگاه ها تحول ایجاد کنید، زمینه این رویکرد که دانشگاه ها به سمت استقلال پیش بروند مهیاست.

وی با اشاره به وضعیت عمومی اقتصادی کشور، گفت: رتبه ایران در رشد ناخالص داخلی در منطقه از بین 24 کشور 10 و در جهان رتبه 84 است، اصل 44 قانون اساسی درست اجرا نشد، از اینجا گرفتند و به دستگاه دولتی دیگری دادند؛ در زمان مورد نیاز برای شروع کسب و کار در منطقه از بین 20 کشور دارای رتبه 15 هستیم، در رقابت اقتصادی از بین 20 کشور در منطقه رتبه 13 را داریم و در جهان دارای رتبه 76 هستیم.

لاریجانی یادآور شد: در آزادی اقتصادی در منطقه از بین 22 کشور دارای رتبه 22 هستیم و در جهان رتبه 174 را داریم. در نرخ بیکاری در منطقه از بین 10 کشور منطقه رتبه 9 را داریم و در جهان رتبه 90 را داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نرخ تورم در منطقه از بین 24 کشور دارای رتبه 19 هستیم و در جهان از بین 189 کشور دارای رتبه 158 هستیم، در کاهش نرخ تورم در 4 سال گذشته 30 رتبه بهتر شدیم.

وی اضافه کرد: به جای اینکه توسعه ما به تولید پایدار در روستاها بیانجامد مردم به شهرها هجوم می آورند، مصرف انرژی در کشور مدام بیشتر می شود. وضعیت اقتصادی کشور نیازمند تحول است، هزینه های جاری کشور زیاد است و خدمات گران ارائه می شود. این آمار نشان می دهد با این روند به اهداف چشم انداز 20 ساله نمی رسیم، چرا که دیگران هم در حال حرکت هستن و آنان منتظر نمی مانند، آنان هم به دنبال جذب سرمایه گذاری هستند؛ دانشگاه ها در دنیا با پول نفت اداره نمی شوند روی پای خودشان می ایستند. اما تقریبا هیچ دانشگاهی در کشور ما اینگونه نیست؛ این بودجه ای که امسال دادیم با زحمت بسته شده و این روند برای آینده کشور میسر نیست‌.

وی گفت: مهمترین چالش امروز ما چالش اقتصادی است. سخت ترین حادثه در کشور ما جنگ بود. سمت گیری هیات امنای دانشگاه ها باید به سمت رسیدن به این اهداف باشد. وقتی با چالشی مواجه هستیم باید حواشی را کم کنیم. ما یک زندگی سیاسی در کشور داریم که پر از حواشی است. باید از حواشی و این چالش ها پرهیز کنیم. دیدم در روزنامه ها نوشتند وزرا باید حضور در دولت بعدی دست به دامن مجلس شوند این واقعیت ندارد و این صحبت ها خلاف واقع است؛ برخی آمدند گفتند که نمی خواهیم در دولت بعدی باشیم مثل همین آقای هاشمی وزیر بهداشت که ما توصیه کردیم در دولت بعد هم بمانید. ما هیچ نسبتی ما با کسی نداریم.

لاریجانی تاکید کرد: معامله ای صورت نگرفته است، سطح قوا آنقدر نازل نیست که معامله ای صورت گیرد. این حرف ها حاشیه است و ذهن ها را از مسئله اصلی دور می کند. ذهن مسئولان باید درگیر این باشد که چگونه شرایط اقتصادی بهبود یابد و چگونه هزینه ها را کاهش دهیم. اگر تصور کنیم منابع کشور غنی است و مجلس می تواند 2 برابر هزینه کند این تصور اشتباه است.

وی عنوان داشت: هزینه سلامت را باید از درآمدهای پایدار تامین کنیم تا دل مسئولان در این زمینه نلرزد. خواهش من از شما نخبگان این است که وضع اقتصادی کشور را دریابید. برخی از درآمدها در وزارت بهداشت در سطوح مختلف متوازن نیست و نگرانی هایی را ایجاد می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ها می توانند متناسب با شرایط تصمیم گیری کنند. اگر ما تصویری از وضعیت کشور را به نخبگانی مثل شما عزیزان ارائه دهیم شما به مسئولان کمک خواهید کرد. ما روی امنیت پایدار درآمدهای شما فکر می کنیم. یک وظیفه ملی این است که هزینه ملی را کاهش دهیم. اگر هر دستگاهی جزیره ای عمل کند موفق نخواهیم بود. لایحه بودجه باید سمت گیری داشته باشد و منابع بودجه هم نباید درآمدهای نفتی باشد. شما نخبگان با این شرایط کشور تحولی را در اداره کشور ایجاد کنید.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها