عربستان عامل سردی روابط بین ایران و تاجیکستان

عربستان عامل سردی روابط  بین ایران و تاجیکستان
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 13:17

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کشورهایی که باعث سردی روابط بین تهران و دوشنبه شده است، عربستان سعودی می‌باشد.

العالم-ایران

«مرتضی صفاری نطنزی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: یکی از کشورهایی که باعث سردی روابط بین ایران و تاجیکستان شده است ، عربستان سعودی می‌باشد.

نطنزی در این زمینه افزود: مقامات تاجیکستان درک نکردند که عربستان سعودی از مؤسسان داعش محسوب می‌شود و قصد دارد ایدئولوژی تکفیری-تروریستی را در آسیای مرکزی منتشر کند.

وی تصریح کرد: در پی سردی روابط بین «دوشنبه» و «تهران» تعداد زیادی از نهادهای ایرانی در تاجیکستان تعطیل شدند، از جمله در ماه گذشته، سفارت ایران با درخواست دوشنبه دفاتر فرهنگی و اقتصادی خود را در شهر «خجند» استان «سغد» تعطیل کرد.

نطنزی ادامه داد: در مجموع در 2 سال اخیر در تاجیکستان کمیته امداد امام خمینی (ره)، مرکز فرهنگی ایران و بیمارستان مشترک دولتی تاجیکستان و هلال احمر ایران از فعالیت باز ماندند.

این نماینده پارلمان ایران سردی روابط دوشنبه و تهران را به نقش پول‌های سعودی مرتبط دانسته و تصریح کرد: «ریاض» با دادن رشوه به برخی از مقامات تاجیک می‌خواهد روابط 2 کشور را خدشه دار و خراب کند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز 16 جولای سال جاری در مصاحبه‌ای در سردی روابط میان دوشنبه و تهران برخی از کشورهای منطقه را متهم دانست ولی از هیچ کشور مشخصی نام نبرد.

اما تاجیکستان ادعای ایران را بی‌پایه عنوان کرده و معتقد است که دولت این کشور در سیاست خارجی خود از اصول «درهای باز» استفاده و با همه کشورها با مد نظر قرار دادن منافع ملی خود همکاری‌ می‌کند.

«سیف الله سفراف» معاون اول مرکز تحقیقات استراتژی تاجیکستان در واکنش به سخنان این نماینده پارلمان ایران گفت: ادعاها در مورد اینکه دوشنبه با کشورهای خارجی برای پول همکاری می‌کند، صحت ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما برای احداث ساختمان پارلمان در تاجیکستان از پول سعودی دست کشیدیم و آن را با سرمایه چین احداث می‌کنیم.

سفراف افزود: اگر ایران خواستار روابط خوب با تاجیکستان به عنوان کشور هم زبان و هم فرهنگ است، ما نیز خواستار چنین روابطی هستیم.

«رشید غنی عبدالله» کارشناس مسائل منطقه‌ای تاجیک نیز تأکید کرد: تاجیکستان به عنوان کشوری نه‌چندان بزرگ باید خود را از مخالفت‌های ابرقدرت‌های جهان و منطقه حفظ کرده و نباید به بازیچه دست آنها تبدیل شود.

وی ادامه داد: تاجیکستان باید تلاش کند که قربانی سیاست‌های دیگر کشورها نشود و تجربه تلخ گرجستان، اوکراین و سوریه را تکرار نکند.

سردی روابط ایران و تاجیکستان موقت است

در همین حال، برخی تحلیلگران تاجیک سردی روابط میان این 2 کشور هم زبان و هم فرهنگ را موقتی ارزیابی می‌کنند.

«رمضان میرزایف» سفیر سابق تاجیکستان در تهران در این زمینه گفت: در حال حاضر تاجیکستان و ایران برای برقرار کردن مناسبات حسنه پتانسیل کافی را دارند.

وی تصریح کرد: ما از امکانات دیپلماسی خود هنوز برای بهبود مناسبات دوشنبه و تهران به طور کامل استفاده نکردیم.

میرزایف افزود: روزهای 5 یا 6 آگوست برابر با 14 و 15 مرداد سال جاری در تهران مراسم تحلیف «حسن روحانی» برگزار می‌شود و هیئت تاجیکستان در این مراسم شرکت کرده و ممکن است گفت‌وگوهایی انجام شود.

در حالی که تاجیکستان طی 2 سال اخیر روابط با ایران را محدود کرده، ملاقاتی نیز بین رهبران 2 کشور صورت نمی‌گیرد.

در طول 4 سال اخیر «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان یک بار به ایران سفر کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز تنها یک بار برای حضور در همایش سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر سال 2014 به تاجیکستان سفر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها