«رای الیوم»:

رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین خطر منطقه است

رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین خطر منطقه است
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 14:21

روزنامه رای الیوم نوشت؛ رئیس‌جمهور مصر در حالی بزرگ‌ترین پایگاه نظامی منطقه و آفریقا را افتتاح کرد که در سخنرانی خود حرفی از رژیم صهیونیستی و تجاوزگری آن که بزرگ ترین خطر برای مصر و همه منطقه است، به میان نیاورد.

العالم-مصر

روزنامه مستقل «رای الیوم» در سرمقاله خود با عنوان اینکه «آیا مصر به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی منطقه و آفریقا نیازی داشت» حجم خیانت عربی به مساله فلسطین و گم شدن جهت قطب نما و مسیر صحیح کشورهای اسلامی و در راس آن مصر را نکوهش کرد.

در این یادداشت آمده است: مصر در جایگاه یک کشور و نه تنها نظام حاکم بر آن با مجموعه خطرهایی راهبردی از چندین سو مواجه است، از جنوب این کشور سد النهضه اتیوپی جان بیش از یک میلیون خانواده مصری را تهدید می‌کند که لقمه نان خود را از آب نیل به دست می‌آورند.

در غرب مصر نیز هرج و مرج امنیتی و بی‌ثباتی در مرز با لیبی حاکم است و در شرق نیز وضعیت پدیده تروریسم در صحرای سینا وخیم‌تر شده است.

در عین حال خطر اسرائیل که تهدیدی موجودیتی برای مصر و امنیت و ثبات آن شمرده می‌شود مساله‌ای است که هرگز فراموش نمی‌شود.

در سایه این تهدیدها و غیر آن «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهور مصر شنبه گذشته بزرگ‌ترین پایگاه نظامی زمینی در خاورمیانه و آفریقا را در شهرک نظامی « الحمام » مصر واقع در غرب «اسکندریه»با نام «پایگاه نظامی محمد نجیب» افتتاح کرد.

قرار است این پایگاه نظامی، امنیت مناطق حیاتی غرب شهر اسکندریه، منطقه ساحل شمالی و همچنین نیروگاه هسته ای«الضبعه» و میادین نفت، بندر «مرسی الحمراء» و شهر جدید «العلمین» و دیگر مناطق را تامین کند.

موضوع قابل توجه این است که تنها متحدان خالص السیسی در مراسم افتتاح این پایگاه نظامی حضور داشتند که شامل ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش ملی لیبی، شیخ «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، شاهزاده «خالد الفیصل»، امیر مکه مکرمه و مشاور شاه سعودی و شیخ «سلمان بن حمد آل خلیفه»، ولیعهد بحرین بودند.

حضور این شخصیت‌ها نشان می‌دهد که لیبی و شیخ نشین‌ها از اولویت‌های اصلی مصر محسوب می‌شوند و تحکیم توانمندی نظامی مصر به نفع امت عربی و امنیت و ثبات آن است.

این پایگاه نظامی که نام سرلشکر محمد نجیب از رهبران انقلاب سال 1952 مصر را یدک می‌کشد متعلق به مصر و نهادهای نظامی آن است که چهار مرتبه به جنگ با دشمن اسرائیلی رفتند همان گونه که کانال سوئز و سد عالی، دارایی مردم مصر محسوب می‌شود.

در واقع، حاکمان می‌آیند و می‌روند اما نهادها برای ملت مصر باقی خواهد ماند و پشتوانه‌ای برای امت عربی و اسلامی محسوب می‌شود در حالی که توافقنامه‌هایی مثل کمپ دیوید و پیامدهای آن تنها ظلمی به ملت مصر بود.

اصلا بحثی نیست که مصر شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را سپری می‌کند اما نهاد نظامی مصری همچنان عقیده راهبردی آن بر اساس مفهوم دقیقی است که می گوید «اسرائیل و اشغالگری آن در سرزمین‌های فلسطینی و مقدسات آن همچنان دشمن است و بزرگ‌ترین خطر برای مصر محسوب می‌شود».

از همین رو نهاد نظامی مصر، ضامن حقیقی برون رفت از همه این بحران‌ها و بازگشت کشور به آشتی ملی، مسیر دموکراسی و برخورداری دیر یا زود از حکومت مدنی شمرده می‌شود تا سپس به پادگان‌ها بازگشته و نقش طبیعی خود را در حفظ کشور و مقابله با خطراتی که آن را تهدید می‌کند ایفا کند.

ما در روزنامه رای الیوم مخالفت‌های بسیاری با خیلی از سیاست‌های کنونی دولت مصر داریم از فساد در دستگاه‌های حکومتی تا قید و بندهای سختگیرانه‌ای که برای دموکراسی و آزادی بیان در این کشور گذاشته می‌شود.

با قاطعیت تمام باید گفت که تنها  راه برون رفت مصر از این بحران‌ها تجدید نظر در سیاست‌ها و اتخاذ گزینه گفت‌وگوست به گونه‌ای که سیاست انزوا و به حاشیه راندن مخالفان متوقف شده و بار دیگر جهت قطب‌نمای مصر به سمت مقابله با خطر واقعی علیه این کشور و همه منطقه که همان رژیم اشغالگر اسرائیل است، تنظیم شود.

بسیار متاسف شدیم که سخنان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در مراسم افتتاح پایگاه نظامی مصر هیچ اشاره‌ای به فتنه جویی اسرائیل در قدس اشغالی و حمله به نمازگزاران، نصب گیت‌های بازرسی الکترونیکی در ورودی‌های مسجد الاقصی، ادامه اشغالگری‌ها در چارچوب نقشه یهودی‌سازی بیت المقدس و از بین بردن هویت اسلامی و عربی مقدسات آن نکرد.

ما زمانی بیشتر اندوهگین شدیم که ملت شریف مصر که هزاران شهید در جنگ‌هایی که برای برای حفظ شرافت، عزت و حاکمیت خود و پیروزی حق و دفاع از مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان جهان تقدیم کرده است اجازه ندارد با تجمع صدها هزار نفری خود در میادین و خیابان‌ها احساسات ملی ریشه‌دار خود را در برابر تجاوزگری‌های اسرائیل را بیان کرده و با آنهایی که  خون و جان خود را در راه دفاع از مسجد الاقصی فدا می‌کنند اعلام همبستگی کنند.

این اسرائیلی‌ها هستند که پشت اتیوپی برای ساخت سد النهضه بر روی رود نیل هستند تا مصری‌ها را از 56 میلیارد متر مکعب سهم خود از آب نیل محروم کرده و سطح تولید انرژی برق از سد عالی و توربین‌های آن را پایین آورد.

این اسرائیلی‌ها هستند که نقشه تاسیس کانال بن گوریون را طراحی کردند که از خلیج عقبه تا دریای مدیترانه کشیده می‌شود تا کانال سوئز که دومین منبع تامین عواید خزانه مصر است نابود کنند.

این حق ملت مصر و رهبران و نهادهای نظامی آن است که افتتاح پایگاه نظامی محمد نجیب را جشن بگیرند چرا که این پایگاه، دارایی مصر و مردم آن و همه امت عربی محسوب می‌شود؛ اما این نیز حق ما است که بار دیگر منابع واقعی و راهبردی خطراتی که مصر و نقش پیشگامانه آن در رهبری همه منطقه را هدف گرفته است، یادآور شویم.

خطر بزرگ‌تر و حقیقی برای مصر از سمت شرق این کشور و به طور مشخص از سمت اسرائیلی‌ها آمده است و تاریخ مملو از نمونه‌های این خطرات است.

ای کاش مصر بزرگ‌ترین پایگاه نظامی خود را در شمال شرق این کشور احداث می‌کرد شاید این آرزویی است که در اذهان رهبران مصر و نهادهای نظامی آن است پس باید جهت قطب نما به سمت درست آن تنظیم شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها