توافق سنا و مجلس نمایندگان درباره طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی

توافق سنا و مجلس نمایندگان درباره طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی
پنج‌شنبه 5 مرداد 1396 - 09:38

مقامات بلندپایه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب سریع طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی و ارسال آن به کاخ سفید توافق کردند.

العالم - آمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داد: قانونگذاران کنگره آمریکا برای تصویب هرچه سریعتر طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی در سنا به توافق رسیدند. این طرح روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان با 419 رأی موافق در برابر 3 رأی مخالف تصویب شد و قرار است سنا نیز آن را در چند روز آینده و بدون ایجاد تغییر، تصویب کند.

بر اساس این طرح، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند بدون کسب مجوز از کنگره، تحریم‌های اعمال‌شده بر ضد روسیه را کاهش دهد.

باب کورکر رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا در خصوص این توافق گفت: «خشنودم اعلام کنم به توافقی رسیدیم که به ما اجازه می‌دهد تا طرح تحریم‌ها را در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهیم.»

تا پیش از حصول این توافق، برخی از سناتورها مخالفت خود را با بخشی از تحریم‌های کره شمالی اعلام کرده بودند و به نظر می‌رسید که تصویب این طرح با اشکال مواجه و به ماه سپتامبر (شهریور) موکول شود.

روسیه دیروز هشدار داد که در آستانه اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه برای مقابله با طرح مصوب مجلس نمایندگان است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این طرح می‌تواند امنیت این قاره را در حوزه انرژی تهدید کند و برای واکنش به آن آماده می‌شود.

این طرح در صورت تصویب در سنا به کاخ سفید ارسال می‌شود تا رئیس‌جمهور آن را امضا و یا وتو کند. اما انتظار می‌رود که طرح کنگره با کسب آرای کافی، از وتوی ترامپ مصون بماند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ با بی‌میلی این طرح را امضا خواهد کرد و نمی‌تواند در صف یکپارچه قانون‌گذاران که بر ضد روسیه متحد شده اند، اختلاف ایجاد کند. وی همچنین نمی‌خواهد تا به اتخاذ سیاست هایی مصالحه‌جویانه در قبال مسکو متهم شود.

سنای آمریکا بیش از یک ماه پیش، نسخه‌ای از این طرح را بدون تحریم‌های کره شمالی، با 98 رأی موافق در برابر 2 رأی مخالف تصویب کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها