قاضی عسکر: نظام با تمام توان بر سر قضیه حج ایستاده است

قاضی عسکر: نظام با تمام توان بر سر قضیه حج ایستاده است
جمعه 6 مرداد 1396 - 17:19

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت، گفت: با عربستان تفاهم کرده‌ایم که مراسم حج از مناسبات سیاسی جدا باشد و تمام امتیازاتی که برای تامین عزت و امنیت حجاج می‌خواستیم را پذیرفته‌اند، با این حال هجمه‌های بی سابقه‌ای نسبت به حج شکل گرفته است که ریشه آن عوامل ضد انقلاب هستند.

العالم - ایران

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر عصر (پنجشنبه) در جمع حاجیان اصفهانی با اشاره به تعطیلی حج در سال گذشته اظهار کرد: در تعطیلی سال گذشته حج واجب، ایران هیچ نقشی نداشت. بعد از فاجعه  منا و از دست دادن تعدادی از زوار طبیعی است که نمی‌توانستیم به راحتی اجازه دهیم حج برگزار شود مگر اینکه عربستان شرایط ما را بپذیرد.

وی در همین رابطه افزود: امسال عربستان دعوت نامه‌ای به ایران فرستاد تا مذاکرات مربوط به حج را آغاز کنیم و ما هم پذیرفتیم. سال گذشته تصمیم نداشتیم به حج برویم اما به دلیل اینکه شرایط ما پذیرفته نشد ملت ایران از این مراسم مذهبی محروم شدند. امسال نیز دولت عربستان مانند سال‌های گذشته دستورالعمل ابلاغی که همه کشورها باید رعایت کنند را صادر کرد اما ایران اعلام کرد این شرایط را نمی‌پذیرد و باید شرایط مدنظر ایران محقق شود.

قاضی عسکر در رابطه با شرایط ایران برای فرستادن زوار به حج واجب خاطرنشان کرد: مهمترین شرط ما مسئله عزت، کرامت، امنیت و سلامت حجاج بود که عربستان این شرط را رسماً پذیرفت و وزیر حج این کشور توافق نامه‌ای با ایران امضا کرد که در آن به طور مشخص عنوان شده است که عربستان تمام امکانات مادی و انسانی خود را برای محقق کردن سلامت و امنیت حجاج به کاربرد و تا زمانی که در عربستان هستند امنیت آنها را تامین کنند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در بعثه در همین رابطه افزود: دومین مسئله‌ای که مد نظر ما بود این بود که عزت ایرانی اجازه نمی‌داد ویزای عربستان از کشور ثالث تهیه شود. عربستان قبول کرد که ویزای الکترونیکی صادر کند. هم اکنون ۳۰ هزار ویزا به صورت الکترونیکی صادر شده است و روند صدور ویزا همچنان ادامه دارد.

قاضی عسکر در رابطه با نحوه انتقال حجاج به عربستان نیز گفت: با توجه به قطع بودن روابط سیاسی و اقتصادی برای انتقال حجاج تصمیم گرفته شد که با هواپیماهای عربستانی و ایرانی این کار انجام شود. همچنین عربستان در رابطه با نمایندگان دفاع کنسولی ایران در این کشور موافقت کرد و قرار شد برای ۱۰ نفر به عنوان کنسول ویزا صادر شود که در آخرین تماسی که وزیر حج عربستان با سازمان حج و زیارت داشت اعلام کرد به زودی این ویزاها صادر خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با قربانیان حادثه مسجدالحرام و حادثه منا خاطرنشان کرد: در مورد شهدای مسجد الحرام مقامات عربستان پذیرفتند و موسسه بن لادن محکوم شده است اما در مورد حادثه منا اظهار می‌کردند که مقصر خود حجاج هستند، در صورتی که مستندات زیادی مبنی بر قصور عربستان در به وجود آمدن این حادثه وجود دارد. مقامات عربستان اعلام کردند کمیته تحقیقی برای رسیدگی به حادثه منا تشکیل شده است ما نیز مستنداتی را به زبان عربی برگرداندیم و برای آنها فرستاده‌ایم.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در همین رابطه افزود: طبق یک قاعده اسلامی به نام قتیل ذهاب در صورتی که کسی در یک مراسم مذهبی به شهادت برسد هدیه با بیت المال است، همچنین در ایام عمره حادثه‌ای که برای دو نوجوان ایرانی اتفاق افتاد با مقامات عربستان صحبت کردیم و آنها اعلام کردند، مجرمان این حادثه به چهار سال زندان هزار ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده‌اند. حتی درخواست اعدام آنها را داده بودیم که قاضی نپذیرفت.

وی ادامه داد: تنها چیزی که مدنظر ما بود اما نتوانستیم موافقت مقامات عربستان را جلب کنیم خواندن دعای کمیل در بقیع بود این دعا تعطیل نخواهد شد و آن را به هتل های بزرگ انتقال داده‌ایم اما با توجه به تحرکاتی که سالهای گذشته وجود داشت آنها نپذیرفتند و من نیز به عنوان سرپرست حجاج نمی‌توانستم اصرار کنم زیرا در صورتی که حادثه‌ای رخ می داد چه کسی می توانست جوابگو باشد؟ به همین دلیل ما نیز پذیرفتیم.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در رابطه با مسائل سکونت حجاج در عربستان گفت: امسال ۳۰ درصد از منازل مکه جدید هستند که به معنای بهتر بودن از سال‌های گذشته است. نمایندگان ما در عرفات برای اجاره کردن چادر فهمیده بودند که عراقی‌ها هر نفر ۱۲۵۰ ریال سعودی معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای یک شب اقامت پرداخت کرده‌اند و ترکیه نیز هزار ریال سعودی پرداخت کرده است اما مخالفت کردیم و گفتیم نه ما نمی‌توانیم این پول‌ها را از جیب مردم بدهیم و در نهایت با ۶۰۰ ریال سعودی توافق کردیم یعنی نصف آن چیزی که قرار بود از اول پرداخت کنیم. ظرفیت اسکان مدینه به دلیل تخریب‌هایی که شده و کندی در ساخت مجدد محل‌های انواع اقامتی، کم بود، اما تلاش زیادی شد که همه محل‌های اقامتی زوار در نزدیکی حرم باشد.

قاضی عسکر در رابطه با فشارهای داخلی برای لغو سفر حج گفت: بعد از مذاکراتی که با عربستان انجام شود و گرفتن تمامی امتیازاتی که می‌خواستیم ناگهان با هجوم عجیبی از داخل و خارج از کشور علیه حج مواجه شدیم. فریضهای که میلیون‌ها مشتاق به انجام آن هستند و حتی در روایات نیز وجود دارد که اگر کسی فرصت رفتن به حج را از دست بدهد در لحظه مرگ به او گفته می شود که غیر مسلمان از دنیا خواهی رفت.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در بعثه ادامه داد: عده‌ای می گفتند چرا باید به حج برویم و پول خود را در جیب عربستان بریزیم تا گلوله‌ای در یمن شود و به جای آن به نیازمندان داخل کشور کمک کنیم، اما سوال این است که آیا می شود یک واجب شرعی را برای کار دیگری هرچند خیر تعطیل کرد؟

قاضی عسکر با اشاره به سفرهای خارج از کشور افزود: طبق آمار نیروی انتظامی سالانه ۷ میلیون نفر به خارج از کشور و عمدتاً به ترکیه آنتالیا تایلند و دوبی می‌روند. چرا این سفرها برای کمک به نیازمندان داخلی تعطیل نمی‌شود؟ آیا مشکلات جامعه فقط با منحل کردن حج و محروم کردن حاجیان مظلوم حل خواهد شد؟

سرپرست حجاج ایرانی در رابطه با سرنخ‌هایی که از سردمداران تعطیلی حج یافت شده است ادامه داد: پس از مدتی سرنخ آب پیدا شد فیلمی در فضای مجازی پخش شده بود که در آن فردی که ادعا شده است سفیر سابق ایران در عربستان است خواهانه تعطیلیه حج شده بود در صورتی که وزارت خارجه و وزارت اطلاعات آن را تکذیب کردند و دریافتیم که این شخص به خارج از کشور فرار کرده است. همچنین کمپینی با نام کمپین نرفتن به حج راه اندازی شده بود که سردمدار آن کارمند سابق سفارت در فنلاند بود که پس از مدتی پناهنده سیاسی شد. این افراد مزدور و ضد انقلاب خواهان تعطیلی حج بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم را وجه المصالحه سیاسی قرار می‌دهیم، گفت: از سال ۵۹ خدمتگزار حجاج بوده‌ام اگر مسئله خاصی وجود داشته باشد و یا امنیت حجاج در خطر باشد اولین کسی که باید به مردم اعلام کند من هستم و من مردم را وجه المصالحه مسائل سیاسی قرار نمی‌دهم در تمام طول این سالها در مکه و مدینه حتی یک مورد تعرض به بانوان نداشته‌ایم.

قاضی عسکر با بیان اینکه هنوز عده‌ای به فکر تعطیل کردن حج هستند ادامه داد: چندی پیش شخصی مصاحبه کرده و گفته که احتمال دارد حج تعطیل شود، در صورتی که مذاکرات با عربستان انجام شده است و انجام فریضه حج تصمیم نظام بوده است و نظام با تمام توان بر سر قضیه حج ایستاده است.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت با اشاره به روابط سیاسی ایران و عربستان و تأثیر آن در مراسم حج گفت: چندین سال است که با مقامات سعودی در مورد مسئله حج تفاهم داریم روابط سیاسی دو کشور اکنون قطع شده است اما با آنها توافق کرده‌ایم که مسئله حج از روابط سیاسی جدا باشد و آنها نیز پذیرفته‌اند. در مذاکرات ایران و عربستان وزارت خارجه نقش کلیدی نداشت که گمان کنیم این مراسم وابسته به روابط سیاسی است و تمام مذاکرات از طریق بعثه و سازمان حج و زیارت انجام شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها