اعتراض خانواده های عربستانی به محاکمه ناعادلانه فرزندانشان

اعتراض خانواده های عربستانی به محاکمه ناعادلانه فرزندانشان
شنبه 7 مرداد 1396 - 14:50

خانواده 14 تن از شهروندان عربستان که به اعدام محکوم شده اند ادعاهای مطرح شده در روزنامه "عکاظ" مبنی بر محاکمه علنی متهمان و حضور مسئولین دیپلماتیک و حقوقی را تکذیب و تأکید کردند که اعترافهایی که از فرزندانشان گرفته شده زیر شکنجه بوده و هیچ یک از معیارهای حقوقی و بین المللی در محاکمه آنها رعایت نشده است.

العالم - عربستان سعودی

این خانواده ها بیانیه ای را در این خصوص منتشر کرده اند. در این بیانیه آمده است:

خانواده های 14 شهروند سعودی که به اعدام محکوم شده اند درباره مطلب منتشر شده در رسانه های سعودی و مشخصا روزنامه عکاظ در این باره مطلب مهمی را گوشزد کرده اند.

این خانواده ها اعلام کردند: ما خانواده 14 شهروند محکوم به اعدام روز پنج شنبه 27 ژوییه 2017 از خبری که در روزنامه عکاظ منتشر شده بود مطلع شدیم. این روزنامه مدعی شده است که تمام جلسه های محاکمه به طور علنی و با حضور طرفهای دیپلماتیک و نمایندگانی از مراجع حقوقی برگزار شده است.

اما ما که در جریان محاکمه بوده ایم و در تمام جلسات محاکمه فرزندانمان حضور داشته ایم، ادعاهای این روزنامه را تکذیب می کنیم؛ این محاکمه ها به هیچ وجه علنی نبوده است و ما هیچ مسئول سیاسی یا حقوقی را در این جلسه ها مشاهده نکردیم. بلکه اغلب محکومین مجبور شدند وکیل تسخیری را بپذیرند. این وکیل "ابراهیم الشخص" بود که بیش از بیست پرونده دیگر را هم در دست داشت؛ آیا این درست است؟! آیا می توان پذیرفت که یک وکیل نه در زمان بازجویی و نه بعد از آن، نتواند در کنار موکل زندانی اش بنشیند و با او حرف بزند.

ما ادعای حضور نمایندگان سیاسی و حقوقی را فریب محض و سرپوش گذاشتن بر تمام حقایق دردناکی می دانیم که در محاکمه های غیر عادلانه وجود دارند؛ محاکمه هایی که با هیچ یک از موازین و معیارهای بین المللی که در قانون بین الملل بر آنها تأکید شده است، تناسبی ندارند.

حکومت زیر شکنجه جسمی و روحی از فرزندان ما اعتراف گرفته و آنها را مجبور به امضای اقرارنامه های دروغین کرده اند. برخی از این محکومان در زمان حادثه کودک بوده اند و برخی از آنها زیر شکجنه دچار معلولیت شده اند در حالی که هیچ اتهام سنگینی نداشته و متهم به قتل هم نشده اند.

هدف ما از صدور این بیانیه تکذیب ادعاهای روزنامه عکاظ است. ما از طرف های سیاسی و حقوقی مرتبط می خواهیم مسئله را برای ما توضیح دهند و بر اساس اصل احقاق حق، ادعاهای روزنامه مذکور را تکذیب کنند.

208

پربیننده ترین خبرها