نماینده انگلیس در امور تجاری ایران:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌نتیجه است

تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌نتیجه است
شنبه 7 مرداد 1396 - 23:16

'نورمن لامونت' فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران ضمن 'بی‌نتیجه' خواندن روند تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اظهار داشت که دولت انگلیس ضمن حمایت از برجام برلزوم رفع موانع بانکی به منظور گسترش همکاری های تجاری با ایران تاکید دارد.

العالم - اروپا

'نورمن لامونت' 75 ساله که علاوه بر ریاست اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، مسئولیت گسترش روابط تجاری میان ایران و انگلیس را از سوی دولت این کشور بر عهده دارد، روز شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا در لندن افزود که 'اعمال تحریم درگذشته دستاورد کمی را به همراه داشته و روابط کشورها را با یکدیگر بدتر کرده است.'

این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: ما باید از این روند بی‌نتیجه فاصله بگیریم و از طریق افزایش تجارت و گفت‌ و گو، تلاش‌های بیشتری را برای درک متقابل به خرج دهیم.

لامونت موانع بانکی میان انگلیس و ایران را در گسترش همکاری‌های تجاری میان دو کشور، مشکل‌ساز توصیف کرد اما افزود که دولت انگلیس تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر این موانع را از طریق رایزنی با بانک‌های انگلیسی برطرف سازد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به پایبندی ایران به توافق برجام اشاره کرد و اظهار داشت که دولت انگلیس تلاش می‌کند واشنگتن را نسبت به پایبندی به برجام متقاعد سازد. 

فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران گفت که حتی اگر واشنگتن از برجام خارج شود، انگلیس و اروپا به برجام پایبند خواهند بود.

وی درباره واکنش احتمالی انگلیس در صورت خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: به‌صورت یقین نمی‌دانم که دولت بریتانیا چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد اما به نظرم از موضع اتحادیه اروپا و به طرفداری از برجام ادامه خواهد داد. همان‌طور که می‌دانید خانم 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌صورت مشخص اعلام کرده است که اروپایی‌ها خواهان تداوم برجام هستند.

اگر اروپا بخواهد از برجام خارج شود بایستی دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد ضمن آنکه بریتانیا تلاش می‌کند آمریکا را به پایبندی به برجام تشویق کند.

نورمن لامونت درباره ارزیابی خود از تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران یادآور شد: اعمال تحریم درگذشته دستاورد کمی را به همراه داشته و روابط کشورها را با یکدیگر بدتر کرده است. ما باید از این روند بی‌حاصل فاصله بگیریم و از طریق افزایش تجارت و گفت‌وگو، تلاش‌های بیشتری را برای درک متقابل به خرج دهیم.

وی گفت: تحریم‌های آمریکا نباید به مناسبات تجاری اروپا و ایران خللی وارد سازد. ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده و ما باید قادر باشیم از فرصت‌های بی‌نظیر تجاری در ایران بهره‌مند شویم.

پربیننده ترین خبرها