سرمایه‌گذار سعودی بخش عمده سهام روزنامه ایندیپندنت را خرید

سرمایه‌گذار سعودی بخش عمده سهام روزنامه ایندیپندنت را خرید
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 03:42

با توجه به سابقه عربستان در نقض آزادی بیان، خرید بخش قابل توجهی از سهام روزنامه ایندیپندنت از سوی یک سرمایه‌گذار سعودی نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه انگلیسی گاردین در پایگاه اینترنتی خود نوشت: یک سرمایه گذار سعودی بخش قابل توجهی از سهام روزنامه ایندیپندنت را خریداری کرده است که در نتیجه آن میلیون ها پوند به این وب سایت خبری سرازیر می شود اما این اقدام ممکن است جنجالی را درباره سابقه حقوق بشری این کشور خاورمیانه (یعنی عربستان) به پا کند.

بر اساس اطلاعات «خانه شرکت ها» [نهاد ثبت شرکت ها در انگلیس]، سلطان محمد ابوالجدایل سهمی بین 25 تا 50 درصد را در شرکت «رسانه و اخبار دیجیتال ایندیپندنت» که شرکت سرمایه‌گذاری این روزنامه است، خریداری کرده است. ظاهرا ابوالجدایل هیچ منافع تجاری دیگری در انگلیس ندارد. مشخص نیست که آیا وی این سهم را از یک سهامدار دیگر خریداری کرده است یا شرکت صاحب سهام،‌ سهام جدیدی برای وی صادر کرده است، اقدامی که سهام همه سرمایه گذاران دیگر را تضعیف خواهد کرد.

در هر صورت، سهام ایوگنی لبدو (Evgeny Lebedev)، مالک شرکت مادر ایندیپندنت به نام ئی اس آی مدیا (ESI Media) به زیر پنجاه درصد سقوط کرد. این اتفاق که اولین بار سایت میدل ایست آی خبر آن را منتشر کرد، می تواند ارزش ایندیپندنت را به بیش از صد میلیون پوند برساند.

به علت موضع لیبرال این نشریه و سابقه عربستان در نقض آزادی بیان، سرمایه گذاری این فرد سعودی احتمالا موجب نگرانی کارکنان این روزنامه می شود. عربستان سعودی یکی از چندین کشور در خاورمیانه است که خواستار تعطیلی شبکه الجزیره در ازای لغو حصر قطر شده است. روزنامه ایندیپندنت بارها مقالاتی نوشته که در آنها سیاست خارجی عربستان سعودی را زیر سوال برده است.

لبدو در ماه فوریه اعلام کرد: «ایندیپندنت» و «ایندیپندنت روز یکشنبه» انتشار نسخه چاپی خود را به عنوان روزنامه متوقف کرده اند و فقط به صورت آنلاین منتشر می شوند. وی در آن زمان به کارکنان این نشریه گفت این اقدام نام این روزنامه را حفظ می کند و به ما امکان می دهد تا مقالات با کیفیت بسیار زیادی منتشر کنیم که موجب جذب خوانندگان بیشتری خواهد شد. از آن زمان به بعد، ایندیپندنت مقالات زیادی به صورت اینترنتی در انگلیس و آمریکا منتشر کرده است و اکنون حدود صد میلیون کاربر در ماه دارد. با این تغییرات، درآمد و سود این روزنامه نیز افزایش یافته است.

سخنگوی ایندیپندنت گفت، افزودن یک سهامدار جدید موجب ادامه رشد این تجارت خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها