ذوب تومورهای سرطانی در مدل‌های آزمایشگاهی

ذوب تومورهای سرطانی در مدل‌های آزمایشگاهی
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 13:13

محققان دانشگاه صنعتی شیراز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند با به‌کارگیری همزمان نانولوله‌های کربنی و لیزر، سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و به گفته آنها این روش برای نابودی تومورهای سرطان پوست در موش آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است.

العالم-ایران

سرطان پوست متداول‌ترین و شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است و 75 درصد کل سرطان در جهان را تشکیل می‌دهد. این نوع سرطان از قرارگیری بیش‌ از حد در معرض نور فرابنفش ناشی می‌شود.

هرچند اکثر مبتلایان به سرطان پوست درمان می‌شوند، اما به دلیل شیوع زیاد آن یکی از نگرانی‌های بزرگ افراد به‌ حساب می‌آید؛ از این رو محققان دانشگاه صنعتی شیراز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز روشی را برای درمان این بیماری با استفاده از نانو لوله‌های کربنی ارائه کردند.

مهندس محمدعلی بهنام، دانشجوی مقطع دکترای مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی شیراز و از محققان این طرح در این باره گفت: در این طرح تلاش شده است تا با به‌کارگیری همزمان پرتو لیزر و نانولوله‌های کربنی در جهت نابودی تومورهای سرطان پوست گام برداشته شود. این روش درمانی به‌ منظور درمان سرطان در موش آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته و موفقیت‌آمیز بوده است.

وی ادامه داد: استفاده از این روش در درمان سرطان نه تنها سهولت و دسترسی فوق العاده‌ای به پزشک معالج می‌دهد، بلکه از سرعت بالاتری نسبت به سایر روش‌ها در تخریب بافت‌های سرطانی برخوردار است و نهایتا عوارض جانبی کمتری برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

بهنام با تاکید بر اینکه در این روش نانولوله‌های کربنی با یک نوع پلیمر زیست‌ تخریب‌پذیر و زیست سازگار پوشش داده می‌شوند، یادآور شد: سپس این نانوذرات پوشش‌دار به درون تومور تزریق می‌شوند. تابش پرتو لیزر به نانولوله‌های کربنی تزریق شده موجب می‌شود تا این نانو ذرات نور لیزر را به حرارت تبدیل کنند و این حرارت تومور سرطانی را به سمت نابودی ببرد.

این محقق با بیان اینکه در این پژوهش از روش هایپرترمیا به ‌منظور نابودی بافت سرطانی استفاده شده است، اضافه کرد: در این روش از یک واسط جهت تبدیل نور به حرارت استفاده ‌شد که نانو لوله‌های کربنی به دلیل برخورداری از خواص جذب نور بالا به‌ عنوان یک گزینه مناسب در این روش درمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به ‌منظور جلوگیری از کلوخه شدن نانولوله‌های کربنی درون آب و پراکندگی بهتر آنها، ابتدا این نانوذرات اکسید شده و سپس توسط پلیمر پلی‌اتیلن گلیکول پوشش داده شدند.

وی با بیان این‌که تشکیل این پوشش نازک توسط آزمون FT-IR و میکروسکوپ الکترونی روبشی تأیید شد، خاطر نشان کرد: در نهایت عملکرد این نانو ذرات در نابودی تومور سرطانی به کمک آنالیزهای هیستوپاتولوژی، آماری و سمیت سلولی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته این محقق، نتایج آزمون‌ سمیت سلولی نشان ‌داد نانو لوله‌های کربنی اکسید شده سمیت سلولی به ‌مراتب کمتری نسبت به نانولوله‌های کربنی خام ایجاد می‌کنند. همچنین اندازه‌ تومور سرطانی موش پس از القای هایپرترمیا توسط نانوذرات، بسیار کوچکتر از تومور سرطانی پس از لیزر درمانی است.

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری مهندس محمدعلی بهنام دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی شیراز، دکتر فرزین امامی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شیراز و دکتر زهرا سبحانی و دکتر امیررضا دهقانیان از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ایمان جمهیری محقق علوم پزشکی شیراز است، در مجله بین‌المللی  Nanomedicineبا ضریب تأثیر 4.3 منتشر شد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها