فشار آمریکا بر تونس برای عادی‌سازی روابط با "اسرائیل"

فشار آمریکا بر تونس برای عادی‌سازی روابط با
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 15:17

در حالیکه دولت آمریکا بر دولت تونس برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعمال فشار می‌کند، احزاب مختلف تونسی با این مسئله مخالف هستند.

العالم - تونس

 عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که تا حدودی از دایره مناقشات ملی خارج شده بود اخیرا بنا به 2 دلیل اساسی بار دیگر به محور بحث در محافل سیاسی تونس تبدیل شده است.

یکی به خاطر بُعد سیاسی مربوط به صدور لایحه در سنای آمریکا در خصوص تشویق تونس به خودداری از هر گونه رأی دادن به قطعنامه‌های ضد اسرائیلی در سازمان ملل است که به شرطی برای آمریکا برای ارائه کمک‌های مالی به تونس تبدیل شده است.

دومین مورد نیز به سفر «میشال بوجناح» کُمدین یهودی تونسی‌الاصل به کشورش مربوط است که با ارائه پیشنهاداتی باعث ایجاد اختلافات و مناقشات در تونس شد.

در همین رابطه «زهیر المغزاوی» دبیرکل جنبش «الشعب» در مصاحبه با وبگاه «الشروق آن لاین» گفت که نبرد علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی همچنان در تونس بین دو جناح یکی عربیسم مخالف استعمار و صهیونیسم و دیگری جناح مرتبط با استعمار وجود دارد.

وی افزود امیدی که پس از انقلاب درباره جرم شمردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حاصل شد با اغلبیت حاکم که مرتبط با طرح‌های استعماری است تقابل پیدا کرد که امروز نیز نشانه‌های آن را در اظهارات مرزوقی و الزبیدی شاهد هستیم.

«عماد الخمیری» عضو دفتر سیاسی حزب دموکراتیک نیز تصریح کرد که مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیازی به تفکر زیاد ندارد زیرا واقعیت ذهنی عموم تونسی‌ها مخالفت با این مسئله است و و دولت، موسسات دولتی، نخبگان و احزاب سیاسی از جمله جنبش النهضه با این امر مخالف هستند.

«زیاد الأخضر» دبیرکل حزب «الوطنیین الدیمقراطیین» نیز اظهار داشت که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا عدم آن به وجود نزاع بر سر دو پروژه یکی آزادسازی روابط با این رژیم، وحدت عربی و دموکراسی و دیگری که مقابل آن است پروژه صهیونیستی و جناج خیال‌باف است که گسترش صهیونیسم در منطقه از طریق متحدان آن اعم از رژیم‌های عقب‌مانده و مرتجع و حمایت گروه‌های تروریستی را در سر می‌پروراند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها