تیلرسون: من و ترامپ درباره برجام اختلاف نظر داریم

تیلرسون: من و ترامپ درباره برجام اختلاف نظر داریم
چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 07:48

وزیر امور خارجه آمریکا گفت با رئیس‌جمهور این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارد.

العالم - آمریکا
به نقل از رویترز؛ رکس تیلرسون – وزیر امور خارجه آمریکا – روز سه‌شنبه تصدیق کرد با دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران که سال 2015 حاصل شد اختلاف نظر دارد. وی همچنین افزود آن‌ها درباره چگونگی استفاده از این توافق بین‌المللی برای پیشبرد اهداف دولت آمریکا بحث و گفتگو می‌کنند.

ترامپ در اثنای رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 وعده داده بود از توافق هسته‌ای ایران که میان تهران، آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین به امضا رسید خارج شود. وی هنوز از برجام خارج نشده است و به نظر می‌رسد تیلرسون توانسته است او را برای ادامه پایبندی به توافق ایران قانع کند.

تیلرسون در این خصوص در یک نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت: «او و من درباره مسائلی چون برجام و چگونگی استفاده از آن اختلاف داریم. واشینگتن میتواند توافق را پاره کند و دنبال کار خودش برود و یا به برجام متعهد بماند و ایران را در برابر مفاد آن مسئول بداند. این امر مستلزم رفتار ایران در قالب یک همسایه خوب است.»

در ادامه اظهارات تیلرسون آمده است: «ابزارهای جایگزین زیادی برای استفاده از این توافق در مسیر پیشبرد سیاست‌ها و رابطه ما با ایران وجود دارد، و صحبت‌هایمان با رئیس‌جمهور هم معمولاً حول همین محور است. مقامات اروپایی احتمالاً برای بازگرداندن تحریم‌های ایران، به خصوص اقدامات گسترده‌تری که ایران را در مسیر مذاکره درباره برنامه هسته‌ای این کشور قرار داد اکراه دارند.»

تیلرسون همچنین به محدودیت‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ایران اعتراف کرد و افزود: «بیشترین فشاری که می‌توانیم بر ایران وارد کنیم تا رفتارش را تغییر دهد، فشاری جمعی خواهد بود.»

پربیننده ترین خبرها