واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ولایتی: آمریکا با رییس جمهور جدیدش منزوی‌تر خواهد شد

ولایتی: آمریکا با رییس جمهور جدیدش منزوی‌تر خواهد شد
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 17:06

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متحدان آمریکا موافق اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران و روسیه نبوده و درصدد مقابله با این تحریم‌های بدون منطق هستند.

العالم- ایران 

 علی اکبر ولایتی پس از دیدار امروز(پنج‌شنبه) با پانگ سن سفیر چین در ایران در جمع خبرنگاران و در واکنش به امضای تحریم های سنا علیه ایران در خصوص مواضع کشورمان در این زمینه گفت: به نظر می رسد که سیاست های داخلی دولت جدید آمریکا و سیاست های بین المللی آنها دچار افول و سیر به سمت قهقهرا شده و آنها هر قدر از این اقدامات انجام دهند با رهبری رییس جمهور جدید قطعا در دنیا منزوی‌تر خواهند شد.

وی ادامه داد: ما به تحریم آمریکا از زمان انقلاب تاکنون عادت داشته و می توانیم مسائل خود را از راه‌های دیگر حل کنیم. اینطور نیست که اگر آمریکایی ها در زمینه ای ما را تحریم کنند ما از آن محروم شویم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همکاری های چین، روسیه و اغلب کشورهای اروپایی با ایران، افزود: همکاری ما با این کشورها می تواند بسیاری از مسائل را که به واسطه تحریم ها برای ما ایجاد می شود را کاهش دهد.

ولایتی گفت: بی تردید این نوع سخت‌گیری در رابطه بین المللی بین آمریکا و سایر کشورها در نهایت به انزوای آمریکا می انجامد و ما هم با تقویت اقتصاد مقاومتی که هدف اصلی راهبردی ایران است می توانیم با چنین تحریم هایی مقابله کنیم. بیش از اینکه این تحریم ها اثری اقتصادی داشته باشد، بار روانی داشته و آمریکایی ها در حقیقت به دنبال ایجاد جو روانی هستند ولی اگر آمریکایی ها و ترامپ فکر می کنند که با چنین تحریم هایی می توانند نفوذ منطقه ای از دست رفته خود را بازیابند، قطعا در اشتباه هستند.

وی با بیان اینکه هر روز بر نفوذ منطقه ای ایران افزوده و از نفوذ آمریکایی ها کاسته می شود، ادامه داد: هر روز که می گذرد مردم منطقه و جهان اسلام از سیاست های آمریکا و سیاست هایش بیشتر متنفر شده و آنها جایگاه خود را در بین کشورهای اسلامی از دست می دهند. به صراحت می گویم اگر فکر می کنند با اجرای این سیاست ها در منطقه می توانند مقابل دوستی استراتژیک ایران، عراق، لبنان و سوریه را بگیرند دچار اشتباه محاسباتی شدند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: متحدان آمریکا موافق این سیاست های اقتصادی و اعمال تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران و روسیه نبوده و درصدد مقابله با آمریکایی ها در این تحریم‌های بدون منطق هستند و ایران پیروز این میدان خواهد بود.

وی در خصوص ملاقات با سفیر چین در تهران هم خاطرنشان کرد: سفیر چین حامل پیامی از نماینده ویژه این کشور در مسئله سوریه بود. در ۶ ماهه اول سال میلادی جاری حجم مبادلات دو کشور در مقایسه با همین دوره در سال قبل 31درصد افزایش رشد داشته است.

ولایتی با تاکید بر مشارکت چین در تاسیس کارخانه آلومینیوم و پتروشیمی در عسلویه افزود: علاوه بر این آنها در بازسازی و به روزسازی پالایشگاه مهم ایران، دوخطه و برقی کردن راه آهن تهران_مشهد و تهران_اصفهان مشارکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در همکاری دو کشور در منطقه، امروز همکاری دولت چین بیش از گذشته جدی بوده و اولین گام آشکار و مهم آنها تعیین نماینده ویژه دولت چین در امور سوریه و سفر او به ایران بود. ما به همکارهای خود در خصوص سوریه ادامه خواهیم داد.

وی افزود: از دوستان چینی خود خواسته ایم که همکاری هایمان حتی فراتر از مسئله سوریه برود و درخصوص غرب آسیا و شمال آفریقا در همه موارد همکاری کنیم. فرستاده ویژه ای از سوی رییس جمهور چین در مراسم تحلیف شرکت خواهد کرد.

همچنین پانگ سن پس از دیدار با ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: در دیدار با ولایتی در رابطه با همکاری دوجانبه، مسائل بین المللی و منطقه ای تبادل نظر کردیم.

وی ادامه داد: تهران و پکن در بسیاری از مسائل منطقه ای مواضع مشترکی دارند. در حال حاضر با خروج نیروهای داعش از عراق و سوریه شاهد تحولاتی در این دو کشور هستیم و وضعیت میدانی آنها بهبود یافته است.

پانگ سن افزود: چندی پیش فرستاده ویژه چین در امور سوریه از ایران دیدار و با مقامات این کشور مذاکراتی داشت. ضروری است که تهران و پکن درخصوص مسئله سوریه مذاکرات بیشتری داشته و تلاش کنند این مسئله به زودی حل شود.

در دیدار ولایتی با سفیر چین پیام مقامات آن کشور در خصوص همکاری های منطقه ای و به ویژه سوریه به وی تحویل شد.

با درخواست شی چین پینگ رییس جمهور چین سفیر این کشور در ایران به منظور دیدار با ولایتی و پیرو دیدارهای قبلی مقامات چین با مشاور مقام معظم رهبری دیدار و پیام فرستاده ویژه چین در امور سوریه را تقدیم او کرد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها