ایاد علاوی: عربستان به تنهایی قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست

ایاد علاوی: عربستان به تنهایی قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست
شنبه 14 مرداد 1396 - 14:08

معاون رئیس‌جمهور عراق با اشاره به اینکه عربستان به تنهایی قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست، تأکید کرد که این کار به تلاش مشترک کشورهای عربی نیاز دارد.

العالم ـ ایران 

«أیاد علاوی» در گفت‌وگویی در برنامه «بلا قیود» در بخش عربی شبکه بی.بی.سی گفت که هیچ توافقی با جریان مقتدی صدر برای تشکیل ائتلافی جهت شرکت در انتخابات آتی عراق صورت نگرفته است بلکه فراکسیون وی در مرحله دستیابی به تفاهم است.

علاوی اشاره کرد که جریان صدر از میان جریان‌های اسلامی شیعه به فراکسیون سیاسی وی نزدیک‌تر است.

معاون رئیس‌جمهور عراق همچنین اظهار داشت که هدف از برگزاری تظاهرات در مناطق شیعه‌نشین دعوت به تشکیل دولت مدنی و رویارویی با فرقه‌گرایی است و در مناطق سُنی نیز وضع اینگونه است و مراجع دینی عراق نیز سخن گفتن در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

علاوی تصریح کرد که مردم عراق دیگر تاب تحمل وضعیت کنونی و فرقه‌گرایی را ندارد و دیگر حاضر نیستند سیاسی کردن دین، به حاشیه رانده شدن جریان‌ها از دو مذهب شیعه و سُنی را بپذیرند.

وی اشاره کرد که این تغییرات در رویکرد مردم عراق پس از آن حاصل شد که دریافتند سیاسی کردن دین و اتکا به فرقه‌گرایی سیاسی در مدیریت دولت عراق شکست خورد و ما اکنون در عراق کشور [به معنای واقعی که شامل دولت و نهادهای دولتی باشد] نداریم بلکه آنچه هست [صرفا] یک قدرت است [که حاکم شده].

وی  با اشاره به اینکه عربستان به تنهایی قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست، تأکید کرد که این کار به تلاش مشترک کشورهای عربی نیاز دارد. او همچنین مدعی دخالت ایران شد و گفت که در صورت تغییر روند انتخابات در عراق، مداخله ایران نیز متوقف می‌شود که البته این امر بعید است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها