رأی الیوم: بحران یمن در آینده نزدیک حل نمی‌شود

رأی الیوم: بحران یمن در آینده نزدیک حل نمی‌شود
شنبه 14 مرداد 1396 - 18:06

بحران یمن چه از طریق میانجی بین المللی و چه از طریق نشستهای محرمانه، در آینده نزدیک حل نخواهد شد.

العالم - یمن

روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: بحران یمن در نتیجه شلیک موشکهای بالستیک و حملات نیروهای یمنی به مناطق جنوبی عربستان ادامه خواهد یافت و هزینه های جنگ برای کشورهای شرکت کننده در عملیات طوفان قاطعیت افزایش خواهد یافت.

رأی الیوم با اعلام این مطلب در سرمقاله خود نوشت: به نظر می رسد جبهه یمن این روزها بیش از هر زمان دیگری آرام به نظر می رسد. به استثنای برخی خبرها درباره شیوع وبا و شلیک هر از چند گاه موشکهای بالستیک به سمت برخی اهداف نظامی در عمق خاک عربستان و نیز خبرهایی درباره درگیریهای پراکنده و عادی در مرزهای عربستان با یمن، نوعی ایستایی به ویژه در فرآیند سیاسی مذاکرات حاکم است.

این روزنامه عربی افزود: هرچند هواپیماهای طوفان قاطعیت تقریبا هر روز یمن را بی هدف بمباران می کنند، اما از نظر ما تنها موضوع قطعی این است که ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان پس از گذشت بیش از دو سال و نیم از شعله ور کردن جنگ، در فیصله دادن به نبرد به نفع خودش به شدت شکست خورده و این جنگ به بار مالی، انسانی و سیاسی بر دوش ائتلاف و کشورهای عضو آن تبدیل شده است.

رای الیوم نوشت: پایگاه اینترنتی آمریکایی جاست سکیوریتی، همه را با انتشار خبر معامله ای که این پایگاه آن را بزرگ خواند، غافلگیر کرد و مدعی شد: این معامله که در حال بررسی نهایی است، با درخواست تلویحی عربستان و با پنهانکاری شدید در حال شکل گیری است تا به جنگ خونین در یمن ظرف چند ماه آینده پایان داده شود.

جاست سکیوریتی با اعلام جزئیاتی از این معامله، نشستی را که بین شماری از مسئولان اماراتی و سعودی به همراه نمایندگانی از دو شاخه، یکی طرفدار عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) و دیگری حزب کنگره (به رهبری علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن) برگزار شد، فاش کرده است. به ادعای جاست سیکیوریتی، نتیجه نشست این بوده است که در چارچوب ائتلافی جدید، خالد بحاح در یک دوره انتقالی، نخست وزیر و سپس رئیس جمهور و احمد علی عبد الله صالح، وزیر دفاع شود.

با این حال روزنامه رأی الیوم با یکی از رهبران ارشد حزب کنگره که خواسته است نامش فاش نشود تماس گرفته و درباره این معامله از او سئوال کرده است. او تأکید کرده است چنین دیداری به هیچ وجه صحت ندارد و آن هم یک علت ساده دارد، علتش آن است که حزب کنگره نمی تواند بدون مشارکت انصار الله درباره توافقات سیاسی وارد مذاکره شود و انتشار عمدی این گونه خبرهای یکطرفه و فتنه انگیزانه برای ایجاد اختلافات بین دو طرف است.

همین مسئول در عین حال به برقراری دیدارهایی بین نمایندگانی از حزب کنگره و امارات اعتراف کرد و گفت در این دیدارها هیچ توافقی صورت نگرفته است. این رهبر ارشد حزب کنگره گفت با سعودی ها به هیچ وجه دیداری صورت نگرفته است.

در تحولی دیگر، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده بین المللی به یمن، برای دیداری کوتاه به منطقه بازگشت. او مدت طولانی بود که به منطقه نیامده بود زیرا تلاشهایش به بن بست رسیده بود و برخی طرفها به خصوص جریان حوثیها، درخواست کرده بودند به مأموریت وی پایان داده شود. آنان همچنین با هرگونه دیداری با ولد الشیخ به اتهام جانبداری از سعودی، مخالفت کرده بودند که به معنای آن است که روند آشتی جویانه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن، نفسهای آخر خود را می کشد یا در بهترین حالت، در وضع بغرنجی قرار دارد.

مهم ترین تحول، تلاش منصور هادی برای برگزاری جلسه پارلمان یمن در عدن است. او در حال تماسهای گسترده با نمایندگان است تا حد نصاب قانونی را برای برگزاری جلسه به دست آورد و بدین ترتیب مشروعیت پارلمانی به دست آورد اما برخی منابع یمنی گفتند این تلاشها با وجود تطمیع مالی و پیشنهاد مبالغ هنگفت، به علت مخالفت شمار زیادی از نمایندگان، هیچ نتیجه ای نداشته است.

در همین حال رهبران عربستان در حال روی آوردن به رهبران و سران احزاب شیعی در عراق هستند، در صورتی که آنها تا همین چند ماه پیش، شیعیان را رافضی، مجوس و صفوی توصیف می کردند. ریاض با این رویکرد می خواهد زمینه تماس با انصار الله را فراهم آورد و برای خود راههای برون رفتی از وضع بحرانی جنگ یمن پیدا کند. عربستان با این حال خواهان راه حلی است که در آن اعتراف نکند که آغاز گر جنگ و عامل عواقب مادی و انسانی آن بوده است تا نتیجه غرامت نپردازد.

رای الیوم در پایان تصریح کرد: ما معتقدیم بحران یمن چه از طریق میانجی بین المللی و چه از طریق نشستهای محرمانه، در آینده نزدیک حل و فصل نخواهد شد و در نتیجه شلیک موشکهای بالستیک و حملات حوثیها به مناطق جنوبی عربستان ادامه خواهد یافت و هزینه های جنگ برای کشورهای شرکت کننده در عملیات طوفان قاطعیت افزایش خواهد یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها