روحانی در مراسم دوازدهمین تحلیف:

هرگونه نقض برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد/ صدای اعتدال، منطق و گفتگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل می کنیم

هرگونه نقض برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد/ صدای اعتدال، منطق و گفتگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل می کنیم
شنبه 14 مرداد 1396 - 18:22

رئیس‌جمهور گفت:‌ دنیا بداند که در صورت نقض برجام از سوی کشورهای مقابل با برخورد یکپارچه دولت و ملت ما مواجه خواهد شد.

العالم _ ایران

 حسن روحانی در مراسم تحلیف دوازدهم که در ساختمان مجلس شواری اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: ملت بزرگ و شریف ایران، رؤسای محترم جمهور، نخست‌وزیران، معاونان و نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان محترم شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان، اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری و همه مسئولان لشگری و کشوری، در آغاز سخنم ضمن یاد بنیانگذار رهبر کبیر انقلاب اسلامی در برابر آنان سر تعظیم فرود می‌آورم و ایام ولادت امام رضا را تبریک می‌گویم.

وی افزود:‌ امروز 14 مرداد است و ملت ایران در انتخابات 96 حماسه‌ای نو آفرید. نهضت مشروطه در ایران پیروز شد و این نخستین قیام مردم آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره بود. امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران آغاز می‌شود و از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام توسط مردم انتخاب می‌شود.

روحانی بر همین اساس گفت:‌ملت ایران با زبان رأی خود گفتند که چه می‌خواهند و با رأی مجدد خود رویدادی حماسه‌ساز را انتخاب کردند و دولتی بر سر کار آمد که 4 سال در مرکز آزمون قرار داشت. 

وی با تأکید بر اینکه ما باید پاسخگوی مردمی باشیم که با رأی خود به دولت اعتبار بخشیدند، افزود: این انتخابات حاصل یک بلوغ سیاسی و اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند که از میان چه آرائی بر آمده است. اگرچه مسئولیت من برخواسته از آراء اکثریت مردم است اما من مکلف به احقاق حقوق همه ملت هستم و این مهم بدون همکاری همه ارکان نظام و ملت دست‌یافتنی نخواهد شد.

روحانی تصریح‌کرد:‌ ما دولتی هستیم که چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی که صلح را ترجیح به جنگ می‌دهیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگترین سلاح ما رأی ملت است. صلح ما به سلاح ما و سلاح ما به صلح ما. بدون پشتوانه و رأی ملت، حمایت مقام معظم رهبری، مجلس و نیروهای مسلح برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت و نقض برجام با واکنش همه جانبه ملت روبرو خواهد بود. 

وی تاکید کرد: باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم، توفیقات کشور از جمله استقلال، امنیت، توسعه، توان دفاعی، نفوذ در قلوب مردم منطقه و ارتقاء موقعیت کشور نتیجه حکمت، مصلحت در سیاست خارجی بوده است. 

در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در انقلاب حاصل شد از جمله بهبود قابل توجهی در زندگی مردم در مناطق دوردست امروز سطح آموزش و بهداشت از استانداردهای مناسبی برخوردار است. 

روحانی با بیان اینکه از جمله دستاوردهای دولت یازدهم ثبات اقتصادی به ویژه نرخ ارز، کاهش نرخ تورم، دستیابی به بیش از 600 هزار شغل، باز پس‌گیری سهم نفت ایران در بازارهای جهانی است، افزود:‌ در حوزه رفاه اجتماعی گام‌های بزرگی برای مردم برداشته شده به ویژه در حوزه سلامت می‌توان به بیمه همگانی اشاره کرد. در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تحولاتی ایجاد شده از جمله اینترنت پرسرعت و دستیابی به فضای مجازی به بیش از 10 برابر افزایش یافته است. 

رئیس‌جمهور یادآور شد:‌در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم موفق به ارائه حقوق شهروندی شد. ما در کشور با بحران‌هایی همچون آب، محیط زیست و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی تاکید کرد:‌برنامه‌های دولت دوازدهم براساس همان شعارهای انتخابات مبتنی بر آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است. 

روحانی خاطرنشان کرد:‌ دولت دوازدهم دست خود را برای همکاری به سوی همه ارکان کشور و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند. امروز می‌توان با وجود اختلاف نظرها با یکدیگر همفکری کنیم و با هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به یک نظر واحد در همه عرصه‌ها برسیم. ما تحریم‌های گذشته را با کمک یکدیگر علیرغم موج فشارهای خارجی عبور کردیم و وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

وی ادامه داد:‌از حضور میهمانان خارجی تشکر کرده و خط مشی کشور ما همواره تعامل سازنده با کشورهای منطقه‌ای و نیز بین‌المللی بوده است. افزایش سطح همکاری با کشورهای همسایه و دوست در گرو تعامل سازنده می‌باشد. براساس این رویکرد در 4 سال گذشته اقدامات مهمی در سیاست خارجی صورت گرفته است از جمله حل و فصل مسائل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و جلوگیری از تصویب منشور 7 سازمان ملل از دستاوردهای دولت بوده است. 

رئیس‌جمهور گفت:‌بدعهدی‌های آمریکا به تهدید و تحریم غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را برای جهان و تمامی کشورها به اثبات رسانده است.

جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود. ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تهدید و تحریم را با اقدام متقابل به مثل انجام خواهد داد. آمریکا در صورت نقض برجام با اقدام متقابل ملت ایران روبرو خواهد شد. آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که طومار عمر سیاسی خود را با پاره کردن برجام، پاره خواهند کرد.

روحانی افزود:‌ امروز روزگار رونمایی از مادر بمب‌ها ومادر تحریم‌ها نیست، بیاییم از مادر مذاکرات رونمایی کنیم. در این روز اعلام می‌داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با همسایگان و کشورهای دوست هیچگونه محدودیتی جهت تعامل سازنده ندارد. 

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد:‌ کشور ایران هیچگونه محدودیتی جهت همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد. ما دست دوستی به سمت همسایگان خود دراز می‌کنیم. تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم اعتماد به مردم و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌باشد.

روحانی با بیان اینکه حل بحران سوریه و یمن و بحران‌های منطقه‌ای از این دست جز با مذاکره و نشست‌های منطقه‌ای حاصل نخواهد شد، گفت:‌ حل بحران‌های منطقه مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، رساندن کمک‌های انسانی و مذاکره سوری-سوری و یمنی-یمنی امکان‌پذیر نیست.

 به میهمانان گرامی ایران عرض می‌نمایم که جمهوری اسلامی ایران که از امن‌ترین کشورها در منطقه و دارای نظامی مردم‌سالار به همراه موقعیت مناسب جغرافیایی همراه است آماده همکاری با کشورهای دوست و همسایگان است.

روحانی ادامه داد:‌ امیدوارم این مراسم و حضور شما رهبران و مسئولان عالی‌رتبه، آغازی دوباره جهان همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه باشد.

این خبر در حال تکمیل است...

پربیننده ترین خبرها