آمریکا به دنبال بر هم زدن توافق هسته‌ای با ایران

آمریکا به دنبال بر هم زدن توافق هسته‌ای با ایران
شنبه 14 مرداد 1396 - 19:54

سایت آمریکایی مدعی شد، توانمندی‌های هسته ای ایران بیش از دو دهه، موضوع نگرانی کشورهای جهان بوده است.

العالم - آمریکا

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به قلم جاناتان تیرون ادعا کرد؛ درحالیکه سران ایران همواره اصرار داشتند که این کشور در حال ساخت سلاح هسته ای نیست، غنی سازی اورانیوم و "سابقه فریب کاری ایران" باعث ایجاد بی اعتمادی شدیدی شده است.

توافق هسته ای که بعد از سالها گفتگو  در سال 2015 حاصل شد، فعالیت های هسته ای ایران را در ازای برداشته شدن تحریم ها محدود کرد. این درحالی است که رویکرد خصمانه در قبال ایران در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خطر از بین رفتن این توافق را افزایش می دهد.

به نوشته بلومبرگ، ترامپ بارها از توافق هسته ای ایران انتقاد و آن را بدترین توافق توصیف کرده است. تغییر مفاد این توافق مستلزم همکاری ایران و دیگر طرفهای این توافق یعنی چین، فرانسه، روسیه، آلمان، انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد بود. آمریکا  ماه جاری، تحریم های ایران را گسترش داد.  باوجودی که این تحریم ها با برنامه هسته ای مرتبط نیست، ایران این اقدام را نقض توافق خوانده است. طبق توافق هسته ای، ایران می تواند توانمندی غنی سازی اورانیوم را برای مصارف صلح آمیز حفظ کند، حدود پنج هزار از سانتریفیوژهایش را فعال نگه دارد و قبول کرده است که به مدت 15 سال، غنی سازی بیشتر از سه ممیز هفت دهم درصد نداشته باشد و ذخیره اورانیوم غنی شده اش بیشتر از 300 کیلوگرم نشود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از توافق هسته ای  تایید کرده بود که اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران می تواند برای ساخت ایزوتوپ های پزشکی و سوخت راکتورهای تحقیقاتی استفاده شود اما امکان استفاده از آن در سطح تسلیحاتی و در زمانی کوتاه بعد از تصفیه شدن، وجود دارد.

سایت آمریکایی افزود: به گمان مقامات آمریکایی، در چارچوب توافق هسته ای، فرصت زمانی که ایران لازم دارد تا مواد کافی برای ساخت بمب را بدست بیاورد، از "چند ماه" به "یک سال" افزایش یافته است. برخی از قدرت های خاورمیانه مانند اسرائیل و عربستان سعودی از این توافق انتقاد می کنند و می گویند این توافق اختیارات بیشتری برای برهم زدن امنیت منطقه به ایران می دهد. منتقدان توافق در کنگره آمریکا می گویند به ایران نمی توان اعتماد کرد. تاییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آنها را راضی نمی کند.

حامیان توافق نیز می گویند ایران هرگز قبول نمی کند که غنی سازی را بطور کامل کنار بگذارد. حفظ توانمندی غنی سازی برای ایران مهم است و غرور ملی محسوب می شود. تکنولوژی غنی سازی به ایران این امکان را می دهد تا اگر بخواهد بتواند با زیرپاگذاشتن تعهداتش، به دنبال ساخت سلاح هسته ای برود. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا هم با دفاع از این توافق گفته بود این توافق مانع بروز جنگی دیگر در خاورمیانه (غرب آسیا) شد. حامیان این توافق نیز می گویند بدون وجود توافق هسته ای، ایران برای دنبال کردن جاه طلبی های هسته اش آزاد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها