ادعای كارشناس كويتی:ايران از قطر برای تامين مالی گروه های مورد حمايت استفاده می كند

ادعای كارشناس كويتی:ايران از قطر برای تامين مالی گروه های مورد حمايت استفاده می كند
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 06:29

کارشناس سیاسی کویتی مدعی شد ایران از قطر برای تامین مالی گروه های مورد حمایت استفاده می کند.

فواد الهاشم در گفتگو با شبکه اسکای نیوز از کویت و در پاسخ به این پرسش که پس از گذشت دو ماه از این بحران، ارزیابی شما از نتیجه تلاش های قطر برای بین المللی کردن و فرار رو به جلو و همچنین تلاش های میانجیگرانه آمریکا، ترکیه، اروپا و حمایت های ایران از قطر چیست، گفت: گذشت دو ماه از این بحران مسئله عجیبی نیست و روشن است که قطر از مواضع خود عقب نشینی نمی کند و به سیاست خود ادامه می دهد.

قطری ها همچنان در رویای سرنگون نظام عربستان سعودی، کویت و امارات و بحرین هستند. پیش بینی می شود این بحران به درازا بکشد. قطری ها به خطرات طولانی شدن این بحران واقف نیستند و در عرصه های سیاسی، اقتصادی و مردمی تضعیف شده اند. ممکن است ایران در طول این چند ماه از قطر حمایت کند ولی ایران کشوری بوده که دارای منافع زیادی است و نمی تواند درباره قطر ماجراجویی کند و همه کارت های خود را در سبد قطر قرار دهد. قطری ها به سیاست خود ادامه می دهند و فکر می کنند که در پایان راه پیروز هستند. امیر فعلی و قبلی قطر نفرت شدیدی از عربستان، کویت، امارات و بحرین دارند. در صورتی که قطر دویست و پنجاه هزار نظامی و دویست تانک داشت به عربستان سعودی حمله می کرد ولی قطری ها به ایران و ترکیه پناه آورده اند. پناه آوردن به این کشورها به معنای آن است که قطر از مواضع خود عقب نشینی نمی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که همه امیدوار بودند که میانجیگری کویت به نتیجه برسد و آمریکا از این میانجیگری حمایت کرده است، آیا کویتی ها به دنبال اقدام جدیدی هستند،گفت: کویت عصای موسی و معجزه ندارد. این کشور از همه توان خود استفاده کرده ولی مشکل در قطر است که از میانجیگری کویت برای به درازا کشاندن بحران سوء استفاده کرده است. همیشه قطری ها می گویند تلاش های میانجیگرانه کویت در جریان است، این تلاش ها در هفته های نخست این بحران از طرف قطری ها نابود شد. تا زمانی که قطری ها برای حل این بحران همکاری نکنند، تلاش های کویت به نتیجه نخواهد رسید. قطر خواهان میانجیگری کشورهای مختلف نیست و می خواهد به سیاست های خود ادامه بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از تاثیر این بحران بر نقش قطر در منطقه چیست، آیا تحریم کشورهای مختلف علیه قطر باعث شده است این کشور به سیاست های خود در منطقه توجه نداشته و تنها به دنبال استفاده از طرف های مختلف برای بهبود وجهه خود باشد،گفت: قطری ها از منابع مالی برای حمایت از گروه های تروریستی در منطقه استفاده می کردند ولی امروز از این پول ها در عرصه تبلیغات استفاده و تلاش می کنند تا شرکت های مختلف خارجی وجهه قطر را خوب نشان دهند.

تلاش های تبلیغاتی و رسانه ای قطری در عرصه بین المللی هیچ سودی ندارد. امروز قطری ها مشغول هستند و تحریم ها به نتیجه رسیده است. در طی دو ماه گذشته شاهد انفجار خودروی بمب گذاری شده در بغداد نیستیم این در حالی است که قبل از این بحران این انفجارها در بغداد با حمایت مالی قطر صورت می گرفت. امروز قطری ها رفتار ناراحت کننده ای در تعامل با چهار کشور تحریم کننده دارند به طوری که علیه این کشورها شکایت می کنند. قطری ها روزانه یک میلیون ریال در پایگاه های اینترنتی اجتماعی در کویت هزینه می کنند تا وجهه خود را تقویت کنند. باید تحریم ها علیه قطر ادامه پیدا کند. من پیش بینی می کنم رژیم قطر پس از شش ماه از داخل فرو خواهد پاشید. این رژیم نمی توان بیش از شش ماه به حیات خود ادامه بدهد. در دو ماه گذشته آرامش در لیبی، مصر و عراق مستقر شده است و اگر رژیم قطر از بین برود، پیامدهای خوبی به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که قطر روابط خود را با ایران علنی کرده است، آیا قطر می تواند با توجه به کمک های ایران و ترکیه از این بحران خارج شود، گفت: ایران از قطر به عنوان یک نقطه جغرافیایی برای نزدیک شدن به شبه جزیره عربستان استفاده می کند تا رویای قدیمی خود را محقق کند. همچنین ایران از قطر به عنوان یک کارت عابر بانک برای حمایت مالی از گروه های مورد حمایت استفاده می کند. دوحه با نزدیک شدن به ایران در وضع دشواری قرار گرفته است./منبع:خبرگزاری صدا و سیما
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها