سخنگوی وزارت خارجه :

اقدامات آمریکا بی اعتمادی را افزایش داده است/ بحث موشکی موضوعی داخلی است

اقدامات آمریکا بی اعتمادی را افزایش داده است/ بحث موشکی موضوعی داخلی است
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 11:30

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اقدامات اخیر امریکا منجر به افزایش بی اعتمادی دانست و در باره موضوع موشکی نیز این موضوع را امری داخلی عنوان کرد که بدخواهان در صدد دامن زدن به آن هستند.

العالم ـ ایران

بهرام قاسمی در ابتدای این نشست، با گرامیداشت یاد شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار اظهار داشت : تعدادی از هیت های مراسم تحلیف هنوز در تهران حضور دارند و دیدارها انجام خواهد شد. قطعا دیدارها تشریفاتی نخواهد بود و مسایل مهم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .

فرمایش رهبری در باره تعامل گسترده با دنیا

وی درباره فرمايشات رهبری مبنی بر تعامل گسترده با دنیا نیز خاطرنشان کرد: تاکید ایشان بحث مهمی است و باید روی آن کار شود و در این جهت حتما از این منویات بهره برداری لازم به عمل خواهد آمد. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه بحث بی اعتمادی بین ما و آمریکا وجود داشته و اقدامات اخیر آمریکا این بی اعتمادی را افزایش داده است، افزود: بحث موشکی ما داخلی است و برخی به علت بدخواهی ها بحث هایی را بیان می کنند.

سفر صدر به عربستان

قاسمی در پاسخ به سوالی در باره سفر مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق به عربستان، خاطرنشان کرد: ایران و عراق روابط حسنه ای دارند. ایران همواره روابط گسترده ای با عراق داشته ولی بی شک عراق کشور مستقلی است و قرار نیست مقامات عراقی در سفرهای خود به ما گزارش دهند و چنین بحثی مطرح نیست و مادر حوزه داخلی آنها دخالت نمی کنیم و آنها خودشان در راستای اهداف شان تصمیم می گیرند.

سفر ظریف به استانبول در حمایت از فلسطین

وی در باره سفر دکتر ظریف به استانبول گفت: وزیر خارجه در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی حضور یافت و دیدارهای خوبی صورت گرفت. سفر کوتاه بود اما نیاز بود که این جلسه برای مساله فلسطین برگزار شود و نیاز بود که کشورها تلاش ها و حمایت های خود را از مردم فلسطین بیان کنند.

آمریکا می خواهد به دست ایران برجام را نقض کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برجام و نقص آن نیز خاطرنشان کرد، تلاش آمریکا این است که به دست ایران برجام را نقض کند اما ایران بارها اعلام کرده ناقض آن نخواهد بود و این خوابی است که تعبیر نخواهد شد. ما در زمان مقتضی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما برای حفظ برجام تلاش خواهیم کرد و در تماس دایم با کشورهای ذی نفع هستیم و خانم موگرینی در همین خصوص در تهران مذاکراتی داشتند. راه ما دیپلماسی است و به تلاش های خود در حد امکان ادامه خواهیم داد.

قاسمی افزود: مصادیق نقض برجام را هیئت عالی نظارت اعلام می کند.

در خصوص مبادله زندانی، صحبتی با هیات انگلیسی نشده است

وی خصوص آزادی نازنین زاغری نیز گفت: هیات انگلیسی با خانواده زاغری دیدار داشت. وی تبعه ایرانی است و همسری انگلیسی دارد. در خصوص مبادله زندانی با هیات انگلیسی صحبتی نشده است.

امیدواریم عربستان رفتارش را تغییر دهد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: قرار بود هیئتی از عربستان برای بازدید از امکان دیپلماتیکش به ایران سفر کند و در مقابل هم هیت ایران به عربستان سفر کند. مجوز پرواز آنها صادر شد البته چند روزی به علت نبود کانال های مستقیم تاخیر شد اما مجوز صادر شده و آنها هر وقت بخواهند می توانند به ایران سفر کنند و ما نیز به دنبال ویزا هستیم. منعی برای ورود آنها وجود نداشته. به نظر می رسد نیت خاصی در برخی خبرها وجود دارد که می خواهد اعلام کند ایران کارشکنی می کند و من همین جا اعلام می کنم چنین نیست و مانعی برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: بحث تاسیس دفتر اتحادیه آرا مراحل خود را طی می کند و هر گاه مجوز صادر شود حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد و در حال طی کردن مسیر طبیعی خود است.

قاسمی خاطرنشان کرد، اگر عربستان بتواند سیاست هایش را در قبال ایران تغییر دهد خوب است و امیدواریم عربستان رفتارهای خود را تغییر دهد .

سخنگوی وزارت خارجه در باره مشکلات شرکت ایرانی در عراق گفت: با توجه به حجم روابط ایران وعراق و پیچیدگی های عراق می تواند مشکلاتی برای شرکت نوپای ایرانی داشته باشد که به صورت مستمر در دستور کار وزارت خارجه است و امیدواریم بتوانیم با دیدارهایی که با مقامات عراقی داریم این مسایل را کاهش دهیم .

اختلافات ارمنستان و آذربایجان

قاسمی در خصوص اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان و تاثیر آنها در روابط با ایران نیز افزود: آذربایجان و ارمنستان روابط حسنه ای با ایران دارند. اختلافات دو کشور بر سر قره باغ است. توصیه ما پیروی از روش های گفتگو، مفاهمه و نشست است تا بتوانند به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند. ما تحولات این حوزه را با دقت زیر نظر داریم تا خدشه به مردم پا در این نقطه وارد نشود. اما دشمنان در کمین هستند تا با افزایش مشکلات میان دو کشور به برخی مسایل دامن بزنند.

نشست روند آستانه فردا آغاز می شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات آستانه خاطرنشان کرد، آرزوی ما درباره سوریه تثبیت آتش بس و امنیت و ثبات است و هر کشوری که بتواند به این امر کمک کند می تواند در کنار ما قرار گیرد و بحث آستانه هم در همین راستا شکل گرفته است. ما روند آستانه را با جدیت دنبال می کنیم و فردا و پس فردا نشست کارشناسی و هفته اول شهریور نشست رسمی آستانه را خواهیم داشت.

واکنش سخنگو به سلفی با موگرینی

قاسمی درباره سلفی با خانم موگرینی گفت: متاسفم که در مورد این موضوع نمی توانم اظهار نظر کنم. من نمی توانم به مسایل داخل صحن مجلس ورود پیدا کنم و چون حضور نداشتم اطلاعات دقیقی ندارم .

دلایل وجود مشکلات بانکی در روند برجام

وی خاطرنشان کرد، مشکلات در حوزه بانکی در روند برجام وجود دارد و دلایل مختلفی دارد که از جمله ایران هراسی و دیگر این که برخی سهامداران علاقه مند تسهیل روابط ایران نیستند و اینها مانع روابط بانکی است. مشکلات در بانک های بزرگ وجود دارد و حوزه بانکی کشور باید در کنار دیپلماسی و تلاش های سیاسی اقدام کند تا بتوانیم موانع را برداریم.

مراسم تحلیف

سخنگوی وزارت خارجه در باره مراسم تحلیف گفت: با توجه به اینکه دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی بود شرکت کنندگان در سطح خوبی حضور یافتند. 105 کشور و 9 سازمان بین المللی حضور داشتند. مراسم تحلیف با ماه اگوست که با تعطیلی تابستانه است، همزمان بود و برخی اتفاقات دیگر ، لذا با جمیع این مسایل سطح خوبی از حضور را شاهد بودیم .

همکاری نظامی ایران و روسیه

قاسمی در خصوص این که از سوی روس ها گفته شده که همکاری نظامی با ایران خواهند داشت، تصریح کرد، همکاری با روسیه در بسیاری ابعاد وجود داشته است و با توجه به روند روابط این همکاری ها کاملا طبیعی است مثل بحث اس300 .ما کشوری هستیم با کمترین بودجه نظامی در منطقه و متکی به توانمندی داخلی هستیم .

واکنش قاسمی به درخواست بازدید آمریکا از مراکز نظامی

وی درخواست بازدید مراکز نظامی ایران از سوی آمریکایی ها را طنز دانست و گفت: این از خواب های تعبیر ناشدنی است و آرزوهایی است که برآورده نخواهد شد.

بازی دو فوتبالیست در مقابل تیم رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بازی دو فوتبالیست در مقابل تیم رژیم صهیونیستی گفت: مواضع ما در قبال رژیم صهیونیستی و در حوزه ورزش نیز مشخص است. وزارت ورزش از نخستین روزهای این اتفاق این مساله را محکوم کرد. آنچه که مهم است این است که باشگاه های ایران در تبادلاتی که با باشگاه های خارجی دارند به این مساله توجه و  موضوعات اینچنینی را مشخص کنند و بازیکنان ما نیز توجیه شوند و باید به صورت شفاف و دقیق پیگیری شود و من اطلاع ندارم که در قرار داد این دو نفر این بحث وجود داشته یا خیر و این بحث قرار داد را باید سوال کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای نیویورک تایمز درخصوص ایران و افغانستان نیز خاطرنشان کرد: روابط ما با افعانستان روشن است. از ابتدا در کنار مردم افغانستان بوده ایم. ما همکاری های گسترده ای با دولت افغانستان داریم اما مشکلاتی هم وجو د دارد که سعی می کنیم با گفتگو حل شود. یکی از اصول اساسی ما مداخله نکردن در امور داخلی کشورهاست و هرگز در مسایل داخلی افعانستان دخالت نخواهیم کرد .

بسته شدن حساب ایرانیان در چین

قاسمی درباره بسته شدن حساب های ایرانیان در چین گفت: در حال پیگیری هستیم و بیشتر احساس می کنیم مشکل بانکی چین است که دوره های گذشته هم پیش آمده بود که حل شد اما این بحث جدیدی است که امیدوارم بحث های دو طرف به نتیجه برسد.

تاخیر عربستان در صدور ویزای هیات کسنولی ایران 

قاسمی در خصوص مشکلات صدور ویزای کنسولی هیات ایرانی از سوی عربسان گفت: با تاخیر بسیار ویزا ی هیات کنسولی ایران در عربستان صادر شد. اما روند کارها در عربستان در حال حاضر بدون مشکل خاصی پیش می رود و امیدواریم تا انتها شاهد این وضعیت باشیم.

مواضع موشکی ما روشن است/ آمریکا می خواهد چیزهایی را انحصاری داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرتاب موشک تحقیقاتی خاطرنشان کرد: مواضع موشکی ما روشن است. در بخش های دفاعی سیاست های خود را دنبال خواهیم کرد. بحث اخیر یک کار تحقیقاتی بود. در بخش عمده ای موفقیت هایی حاصل شد. اما در باره آمریکا آنچه وجود دارد همان تناقض گویی هاست که ادامه دارد و آنها سعی می کنند چیزهایی را انحصاری در اختیار خود داشته باشند و دیگران را محروم کنند و این امری است محکوم و ناپسند و باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه قرار گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها