یمن؛ کمبود دارو و گسترش بیماری‌های کشنده

یمن؛ کمبود دارو و گسترش بیماری‌های کشنده
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 19:13

مردم یمن پس از گسترش وبا و بیماری ها و در سایه کمبود دارو و لوازم پزشکی شاهد اوضاع وخیمی در بخش بهداشتی هستند.

العالم – یمن

نیمی از سازمان ها و مراکز بهداشتی یمن، در اثر تجاوزات مستمر سعودی ها از دو سال پیش تاکنون، آسیب جدی دیده اند و از ارائه خدمات انسانی به بیماران ناتوانند.

در میان هشدارهای سازمانهای بین المللی درمورد وخامت وضعیت بهداشتی یمن، اوضاع در این بخش بدتر می شود. با گسترش وبا تعداد افراد مشکوک به ابتلای به آن در یمن به بیش از چهارصد هزار نفر رسید و تاکنون یک هزار و نهصد نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که وزارت بهداشت یمن از ناتوانی خود در تحت پوشش قرار دادن تمام نقاط کشور، بدلیل نبود لوازم بهداشتی مورد نیاز و کمبود دارو و نیاز بیشتر و افزایش شمار بیماران، خبر داد.

عبدالحکیم الکحلانی سخنگوی وزارت بهداشت یمن در این باره به العالم گفت: نظام بهداشتی در حال از بین رفتن است و اولین بخشی که رو به نابودی قرار دارد، کادر پزشکان است، زیرا بیش از سی هزار نفر از کارمند وزارت بهداشت بیش از ده ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

بیمارستانها در صنعا پایتخت یمن، از فشارهایی در تمامی بخشها بر آنها وارد می شود و علاوه بر آن، خرابی دستگاه ها و کمبود سوخت لازم برای بکار انداختن آنها و همچنین از زیادی بیماران رنج می برند، به گونه ای که بیمارستانها با حداکثر توان پذیرش خود و امکانات فعالیت می کنند.

احمد شمسان المقرمی، مشاور طب اطفال در این باره گفت: سازمانهایی با تامین بخشی از نیاز دارویی یمن، از ما حمایت می کنند، اما کمبود همچنان بسیار واضح و روشن است و حتی در زمینه دستگاه های پزشکی دچار کمبود هستیم.

پزشکان به نوبه خود، با وجود عدم دریافت حقوق، تلاش بسیاری را مبذول می دارند، اما اوضاع بیماران نیاز به چیزی بیش از ارائه خدمات بهداشتی مقدماتی دارد؛ زیرا بیمارانی هستند که از سوء تغذیه و گرسنگی رنج می برند و نیازمند کمکهای بشردوستانه گسترده ای هستند، که البته در بیمارستانهای عمومی وجود ندارد.

بر اساس برآوردهای اخیر سازمان ملل متحد، بیست میلیون یمنی، یعنی چیزی نزدیک به هفتاد درصد از جمعیت این کشور، نیازمند کمکهای بشردوستانه فوری هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها