دو اشتباهی که گریبان «مهدی طحانیان» را رها نمی کند؛

از سلفی با موگرینی تا «ای زن به تو از فاطمه...»!

از سلفی با موگرینی تا «ای زن به تو از فاطمه...»!
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 06:54

این اتفاق شاید ناشی از یک اشتباه کوچک باشد؛ اما موجب شده سال های سال، نام مهدی طحانیان و دیگر آزاده حاضر در آن صحنه به هم گره بخورد.

العالم - ایران

گاهی اتفاقات به شکل عجیبی تکرار می‌شوند؛ تکراری که اگر ناخوب باشد، می‌تواند موجبات رنجش برخی افراد را فراهم آورد؛ مثل ماجرایی که برای «مهدی طحانیان» پیشتر رخ داده بود و حالا به نوعی تکرار شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با داغ شدن ماجرای سلفی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان، خبری در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و موجبات تعجب بسیاری را فراهم آورد.

خبری که تأکید داشت، یکی از نمایندگان حاضر در صف عکس یادگاری با موگرینی، رزمنده آزاده‌ای است که پس از اسارات در جنگ تحمیلی در زندان عراق، شرطش برای گفت‌وگو با خانم خبرنگار را رعایت حجاب توسط وی دانسته و این بیت را برای وی خوانده است:

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است       زیبنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

رزمنده آزاده‌ای که «مهدی طحانیان» معرفی شده تا این گونه به ذهن متبادر شود که از آن واکنش مثال زدنی در اسارت تا تلاش برای سلفی گرفتن با موگرینی، مسیری قابل تأمل طی شده است؛ نه تنها برای ما و جامعه مان، که حتی برای قهرمانان‌مان؛ قهرمانانی که حتی سن و سال اندکشان در مواجهه با سختی های بسیار بزرگ زندگی نیز نتوانسته بود، خللی در عزمشان به وجود آورد.

اما واقعیت چیست؟

کافی است، کمی در این باره کنکاش کنیم تا دریابیم نماینده حاضر در صف عکس یادگاری با موگرینی، مهدی طحانیان نیست و تنها یک اشتباه (از سر سهو یا...) موجب شکل گیری این روایت جدید پیرامون نام این رزمنده آزاده شده است؛ اشتباهی که البته مسبوق به سابقه است و پیشتر نیز به نوعی گریبان طحانیان را گرفته است.

به این صورت که چند سال پیش روایت نقل شده، از این آزاده در خصوص آن مصاحبه معروف با «ناصره شارما»، خبرنگار هندی به شکل مخدوش در یک رسانه بازنشر شده و این باور را به وجود آورده بود که رزمنده کم سن و سال آن سالها، آن بیت مشهور را برای خبرنگار هندی خوانده و سپس شرط مصاحبه با وی را رعایت شدن حجاب وی ذکر کرده است.

این در حالی است که بنا بر خاطرات منتشره از وی در کتاب «سرباز کوچک امام»، آن بیت را نه مهدی طحانیان سیزده ساله، که یکی از همرزمان وی خطاب به خبرنگار خوانده است؛ همرزمی که در آن زمان چهارده ساله بود و خیلی زودتر از طحانیان از بند اسارت رهایی یافت و حالا از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

نکته جالب توجه تر آنکه مقاومت طحانیان برای مصاحبه با خبرنگار بی حجاب را برخی به اسیر نوجوان دیگری نسبت داده بودند که آن بیت را برای خبرنگار هندی خوانده بود؛ اتفاقی که شاید ناشی از یک اشتباه کوچک باشد؛ اما موجب شده برای سال های سال نام مهدی طحانی و دیگر آزاده حاضر در آن صحنه گره بخورد و گاه نقش آفرینی شان در آن ماجرا در زندان بعث عراق، به کل مغلوط روایت شود.

حکایتی که با نقش آفرینی همرزم طحانیان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای عکس سلفی گرفتن با موگرینی، بار دیگر تکرار شده است. همرزم آن روزهای طحانیان که حالا نماینده مجلس شورای اسلامی است و در اشتباهی تکراری و عجیب، افعالش به مهدی طحانیان نسبت داده می‌شود. اشتباهی که اگر در نقل روایت مصاحبه اسرای نوجوان با خبرنگار تصحیح شده بود، حالا در این ابعاد بزرگتر بروز نمی‌کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها