برقراری آتش‌بس در ادلب آسان نیست

برقراری آتش‌بس در ادلب آسان نیست
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 01:48

کارشناس سیاسی روس گفت: برقراری آتش بس در ادلب سوریه کار آسانی نیست.

العالم - سوریه

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، لیونید سوکیانین در گفتگو با این شبکه از مسکو درباره تحولات سوریه و در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه روسیه سخنانی درباره وضع ادلب داشته است، متفاوت بودن وضع ادلب با دیگر نقاط سوریه به چه معناست، گفت: این موضع وزیر خارجه روسیه خطاب به همه کسانی است که به دنبال حل بحران سوریه و مسئله ادلب هستند. استان ادلب با دیگر نقاط سوریه متفاوت است چرا که در این استان گروه های معارض سوری و سازمان های تروریستی حضور دارند. تمایز قائل شدن میان گروه های مسلح معارض با گروه های تروریستی در ادلب آسان نیست. این استان وضع دشواری دارد. ایجاد آتش بس در این استان در مقایسه با دیگر مناطق سوریه دشوار است ولی روسیه می خواهد با قدرت ادلب را به دیگر مناطق عاری از تنش اضافه کند. روسیه در این زمینه تجاربی در حمص و جنوب غربی سوریه و غوطه شرقی دارد.

وی درباره استقرار نیروهای پلیس نظامی روسیه در حومه شمالی حمص و در پاسخ به این پرسش که آیا استقرار این نیروها برای طولانی مدت خواهد بود،آیا متحدان روسیه نظیر ایران چنین وضعی را می پذیرند به ویژه آنکه ایرانی ها از عملکرد روسیه درباره جنوب سوریه راضی نیستند،گفت: مشکل در این است که تنها روسیه مسئولیت اجرای این طرح را برعهده گرفته است. در صورتی که نیروهای دیگری برای اجرای این طرح وجود داشته باشند، روسیه ترجیح می دهد این نیروها به دنبال اجرای این طرح باشند ولی در شرایط کنونی هیچ فرصتی وجود ندارد و روسیه مجبور به اجرای این طرح است. دوره زمانی استقرار این نیروها در این مناطق مشخص نیست و به اوضاع این مناطق مرتبط است. اما این که حضور این نیروها مورد قبول است یا خیر باید متحدان روسیه مواضع خود را اعلام کنند.

تحلیلگر روس در پاسخ به این پرسش که حرف و حدیث های زیادی درباره مخالفت ایران با مناطق عاری از تنش در سوریه وجود دارد، ارزیابی شما از این مخالفت ها چیست، گفت: شکی در این نیست که اختلاف منافع میان ایران،روسیه، اردن، اسرائیل و ترکیه در سوریه وجود دارد و یک راه حل خوبی که همه را راضی کند، وجود ندارد. روسیه در مسئله منافع ایران چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه برای استقرار این نیروها از اتباع مسلمان خود نظیر چچن استفاده کرده است،گفت: شاید اقدام روسیه در انتخاب نیروهای مسلمان کشور خود برای استقرار در این مناطق به اجرای این ماموریت کمک کند. سوریه یک کشور مسلمان است و تفاهم بهتر میان مسلمانان حاصل می شود. تجارب سابق روسیه به این کشور کمک کرده است تا اتباع مسلمان خود را به سوریه اعزام کند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها