روایت المیادین از همکاری ایران و روسیه در برابر آمریکا

روایت المیادین از همکاری ایران و روسیه در برابر آمریکا
چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 15:50

همکاری ایران و روسیه در برابر سیاست های خصمانه آمریکا گسترش می یابد.

العالم – ایران

شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی تاکید کرد؛ ایران و روسیه بر همکاری راهبردی بین خود تاکید دارند و توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با وجود تحریم ها، ادامه دارد و تهران و مسکو دیدگاه مشترک امنیتی و نظامی برای مقابله با بحران ها دارند.

گوینده شبکه المیادین گفت: منافع مشترک، عامل کافی برای شکل گیری روابط نزدیک بین کشورهاست، اما شرایط خارجی تقویت روابط بین ایران و روسیه را قطعی کرده است و دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط تلاش می کنند. دو کشور نقش محوری در منطقه و جهان دارند و سیاست خصمانه واشنگتن علیه تهران و مسکو، آنها را به یکدیگر نزدیک کرده است. آمریکا تهدید نظامی برای مرزهای این دو کشور است و به دنبال محاصره اقتصادی آنها با تحریم هاست. ایران و روسیه تلاش می کنند این فشارها را به فرصتی برای توافق بین خود درباره پرونده های حساس در منطقه تبدیل کنند.

گزارشگر شبکه المیادین گفت: زمانی که ایران با شماری از کشورها توافقنامه مشهور هسته ای را امضا کرد، غربیها و بعضی از کشورها در شرق، امیدوار بودند تهران نقشه جدیدی از روابط اقتصادی به دور از تحریم های غرب ترسیم کند. با گذشت چند روز، امیدواری ها در این باره از بین رفت. شاید موضع رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در آستانه امضای توافقنامه هسته ای، دقیق ترین توصیف از مرحله پس از آن بود. او به طور خلاصه تاکید کرد کسانی که در شرایط دشوار به ایران کمک کردند، باید در شرایط گشایش سودی به دست آورند. تهران هنوز استفاده از منافع گشایش در روابط خود را آغاز نکرده بود که واشنگتن تهدید کرد بسته جدیدی از تحریم ها را اعمال خواهد کرد. تا اینکه دونالد ترامپ هفته گذشته تحریم های جدید علیه ایران را در کنار روسیه و کره شمالی امضا کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این شرایط باعث شد سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کند مسکو طرحی برای دور شدن از استفاده از دلار آمریکا در پرداخت های بین المللی دارد. ریابکوف از سلطه واشنگتن بر نظام مالی و پولی جهان انتقاد کرد، زیرا به آمریکا اجازه می دهد شرکت های خارجی را زیر فشار قرار دهد. این مسئله می تواند محور همکاری آینده بین تهران و مسکو و در کنار آنها پکن و شماری از تشکل های اقتصادی مانند بریکس و سازمان شانگهای و نیز جمهوری های شوروی سابق باشد. این تشکل ها در مجموع حدود نیمی از جمعیت جهان و بیش از چهل درصد از مساحت خشکی ها را تشکیل می دهند. یک سوم تجارت خارجی و اقتصاد جهانی هم در اختیار این تشکل ها قرار دارد.

گزارشگر این شبکه افزود: تجربه ایران و روسیه می تواند پایه و اساسی برای حرکت این تشکل ها به سمت تبادل تجاری به دور از محدودیت های آمریکا باشد، هر چند که تبادل تجاری بین دو کشور کمتر از حد انتظار است اما پس از توافق برای پرداخت با ارزهای محلی، به دو میلیارد و دویست میلیون دلار در سال گذشته رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها