موزه جنگ صنعا، یادآور تاریخ رشادت یمنی‌ها +ویدیو

چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 18:06

موزه جنگ صنعا، تاریخ درخشان یمن در ادوار گذشته و پیروزی های نیروهای یمنی در بازه های مختلف تاریخی بر دشمنان خارجی را به نمایش در آورده است.

العالم - یمن

خبرنگار العالم در گزارشی از صنعا گفت: موزه جنگ در پایتخت یمن یکی از موزه های تاریخی این کشور به شمار می رود که در دهه هشتاد میلادی تاسیس شد. این موزه به عرضه بسیاری از تجهیزات جنگی و اسلحه های تاریخی که در مراحل مختلف تاریخ به کار گرفته شده اند، می پردازد. همچنین چندین قطعه باستانی و برخی نسخ خطی تاریخی و اسناد نظامی نیز در این موزه یافت می شود.
عمر بنای این موزه به بیش از یکصد سال و عهد عثمانیان باز می گردد که در سال 1984 میلادی به مرکز موزه جنگی در صنعا تبدیل شد.
این موزه حاوی گنجینه های تاریخی است که در بخشهای مختلفی تقسیم بندی شده اند.  سلاحهای قدیمی و اولیه، کتیبه هایی سنگی با خط مسند (خطی باستانی در یمن و جنوب عربستان)، مجسمه هایی سنگی و مرمری که انسان و حیوان را نشان می دهد، ابزارها و لباس های فاخر از جمله بخشهای مختلف این موزه است که پیش زمینه های تمدن قدیمی یمن در عصر پیش از میلاد تا زمان آغاز دوره اسلام را نشان می دهد.
عبدالملک المطری، مدیر کل روابط عمومی موزه ملی یمن درباره این موزه به العالم گفت: ساختمان این موزه به خودی خود، از شاهکارهای تاریخی به حساب می آید. این ساختمان در سال 1902 میلادی ساخته شد و در آن زمان مدرسه ای برای صنایع مختلف بود. در سال 1984 به دستور ریاست جمهوری، برای مستند کردن نقش مبارزاتی ملت یمن و نیروهای مسلح، این مکان به موزه جنگ تبدیل شد.    
موزه جنگ بدلیل جایگاه تاریخی خود که از مبارزات یمنی ها و تمدن والای آنان سخن می گوید، توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده است. این موزه همچنین پیروزی یمن بر همه دخالتها و حملات بیگانگان را به نمایش می گذارد و نیروهایی را که در مقابل متجاوزان ایستادند به تصویر می کشد. این در حالی است که همگان بر اهمیت حفظ و نگهداری آن تاکید می کنند.
محمد علی الروضی، معاون مدیر کل موزه جنگ در این باره گفت: این موزه میراث تاریخی بزرگ و تمدن عظیمی را برای نسل های آتی به یادگار می گذارد.
این موزه آثار، اسلحه و ابزارآلات جنگی بسیاری را که نیروهای مسلح یمن در مراحل مختلفی از تاریخ خود از آنها استفاده کرده اند، نمایش می دهد. همچنین چندین قطعه باستانی و برخی نسخ خطی تاریخی و اسناد نظامی و آثار و هدایای خارجی اهدا شده به کشور یمن نیز به این موزه اضافه شد و بر اساس سیر تاریخی آنان، در دوازده سالن این موزه تقسیم شده اند.
 

پربیننده ترین خبرها