گزارش العالم از ویرانی عوامیه به‌دست رژیم سعودی

گزارش العالم از ویرانی عوامیه به‌دست رژیم سعودی
شنبه 21 مرداد 1396 - 00:16

هیأتی از روزنامه نگاران و اهالی رسانه به عنوان نخستین شاهدان عینی، از ویرانی ها و نابودی زیرساخت های شهرک العوامیه در شرق عربستان خبر دادند.

العالم - عربستان

به گزارش خبرنگار العالم، وزارت کشور عربستان امکان بازدید از شهرک عوامیه در شرق این کشور را برای روزنامه نگاران فراهم کرد تا نخستین شاهدان آثار حملات خونین نظامیان سعودی به محله هایی باشند که به صورت کامل نابود شده اند.

خبرنگار العالم گفت: روزنامه نگاران شاهدان دیگری بر حملات وحشیانه نظامیان سعودی به شهرک عوامیه هستند. وزارت کشور عربستان امکان بازدید از این شهرک را برای هیأتی از روزنامه نگاران و اهالی رسانه فراهم کرده است و آنان با حمایت نیروهای وزارت کشور به بازدید از خرابه ها و ویرانی محله های این شهرک پرداختند. یکی از روزنامه نگاران این خرابی و ویرانی را به جبهه های جنگ تشبیه کرد.

به گزارش العالم، یکی از روزنامه نگاران خارجی به روایت هایی که نظام سعودی از وضعیت عوامیه منتشر می کند شک کرد، به ویژه پس ار آنکه موفق شد با برادر آیت الله شیخ نمر النمر دیدار کند. برادر آیت الله النمر در این دیدار تأکید کرد که اوضاع آرام است و هیأت می تواند به صورت مستقل و به تنهایی در شهرک به بازدید مشغول شود.

در ادامه گزارش یکی از روزنامه نگاران در حالی که سوار بر ماشین نیروهای وزارت کشور عربستان بود گفت: پلیس عربستان به ما گفت امنیت ندارد که ما خود به تنهایی در شهرک به بازدید بپردازیم، بنابراین بازدید در شهرک را سوار بر خودرو زرهی پلیس آغاز کردیم. نیروهای امنیتی به ما گفتند اوضاع در بیرون خودرو برای ما بسیار خطرناک است و پیشتر در این شهرک به سوی یک پلیس تیراندازی شده و به قتل رسیده است. اما گردش ما در عوامیه آرام بود و هیچ کسی به سوی ما تیراندازی نکرد. ما توانستیم با برادر شیخ نمر النمر دیدار کنیم و او نیز تأکید کرده بود که اوضاع آرام است.

خبرنگار العالم افزود: هیأت روزنامه نگاران و اهالی رسانه بر وجود لاشه خودروهایی تأکید کرد که در نزدیکی خانه های خالی از سکنه نابود شده اند، خانه هایی با دیوارهایی پر از سوراخ و شکاف که بر اثر راکت و گلوله ایجاد شده است. آنان همچنین تصاویر آویخته شده شهدا به ستون ها و دیوارهای ساختمان هایی را دیدند که از ویرانی در امان مانده بودند و در میان این تصاویر، تصویر یک جوان شانزده ساله نیز وجود داشت.

فعالان مدنی سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری را مسئول سکوت در قبال نقض قوانین از سوی عربستان می دانند.

در ادامه گزارش راشد الراشد فعال بحرینی گفت: کشتار و  تروریسم دولتی و وحشتی که در شهرک عوامیه بر خویشان ما می گذرد به حد کشتار پاکسازی نژادی و نسل کشی رسیده است. فواد ابراهیم از مخالفان سعودی نیز گفت: عملیات نظامیان سعودی در عوامیه که متأسفانه با سکوت بین المللی و جامعه حقوق بشری مواجه شده است و چه بسا با چراغ سبز طرف های بین المللی و به ویژه دولت آمریکا در حال انجام است.

خبرنگار العالم در پایان گفت: رسانه ها نیز از جسدهایی سخن می گویند که در خیابان های محله قدیمی شهرک عوامیه بر روی زمین افتاده اند.

پربیننده ترین خبرها