تأسف لاوروف از تردید آمریکا دربارۀ برجام

تأسف لاوروف از تردید آمریکا دربارۀ برجام
شنبه 21 مرداد 1396 - 04:27

وزیر امور خارجۀ روسیه می گوید، جای بسی تاسف است که دولت ترامپ، به توافق هسته ای با ایران که در سال 2015 به دست آمد به دیدۀ تردید می نگرد.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف که در جمع گروهی از دانشجویان روسی در مسکو سخن می گفت افزود: شاید یکی از گفتگوهای موفقیت آمیزی که به اجرا گذاشته شده، همان باشد که ما بر سر برنامه هسته ای ایران انجام دادیم و متاسفانه شرکای آمریکایی ما دارند آن را هم زیر سوال می برند. گرچه دولت دونالد ترامپ تایید کرد بر اساس توافقنامه هایی که امضا شده ایران هر آنچه را که لازم بوده اجرا کرده است اما با این وجود، در دولت ترامپ، آنان دارند از این توافقنامه ها با نام توافق هایی غلط و پر اشتباه یاد می کنند. لذا جای تاسف دارد که به چنین پیمان نامه موفقی با دیدۀ تردید می نگرند.

دونالد ترامپ روز پنج شنبه بار دیگر مدعی شد که ایران به روح برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند نیست.

وزیر امور خارجۀ روسیه همچنین خطر بروز درگیری نظامی را بر سر برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی بسیار بالا دانست و تاکید کرد مسکو تبادل هشدارهای تهدیدآمیز بین واشنگتن و پیونگ یانگ را بسیار نگران کننده می داند.

سرگی لاوروف گفت: متاسفانه، رجزخوانی ها در واشنگتن و در پیونگ یانگ روز به روز دارد شدت می گیرد اما امیدواریم عقل سلیم پیروز شود. تهدید مستقیم برای استفاده از زور به گوش می رسد. آمریکایی ها دارند از حملۀ پیشگیرانه ضد کره شمالی سخن می گویند. از سوی دیگر پیونگ یانگ تهدید کرده پایگاه نظامی آمریکا را در گوآم هدف حمله موشکی قرار می دهد. گمانه زنی درباره اما و اگرها جایز نیست باید هر کار می توانیم بکنیم تا از اما و اگر جلوگیری کنیم.

لاوروف افزود: نظر شخصی من این است که اگر دوطرف در آستانۀ آغاز درگیری قرار گرفتند طرفی که قویتر و باهوشتر است باید گام نخست را در کاهش تنش و دور شدن از آستانۀ خطر بردارد.

دیپلمات ارشد روس از پیونگ یانگ و واشنگتن خواست به طرح مشترک روسیه و چین بپیوندند و دست از تنش آفرینی بردارند. بر اساس این طرح، کره شمالی آزمایش های موشکی خود را متوقف می کند و آمریکا و کره جنوبی هم مانورهای بزرگ نظامی خود را به وقت و فرصت دیگری موکول خواهند کرد.

لاوروف گفت: اگر این توقف دوسویه اتفاق بیافتد می توان بر سر میز گفتگو نشست و همه چیز را از ابتدا آغاز کرد. متنی امضا می شود که در آن به اقتدار و حاکمیت ملی همه طرف های درگیر از جمله کره شمالی احترام گذاشته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها