رفراندوم كردستان عراق 25 سپتامبر برگزار می شود

رفراندوم كردستان عراق 25 سپتامبر برگزار می شود
شنبه 21 مرداد 1396 - 21:34

با وجود درخواست امريكا مبني بر عدم برگزاری رفراندوم جدایی كردستان عراق، يك مقام بلندپايه كُرد اعلام كرد که اين رفراندوم ٢٥ سپتامبر برگزار مي شود.

هوشیار زیباری وزیر خارجه پیشین عراق امروز یادآورشد: کردهای عراق با وجود درخواست آمریکا برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، این فرایند را در 25 سپتامبر (سوم مهرماه) برگزار خواهند کرد.

زیباری مشاور ارشد مسعود بارزانی، در واکنش به درخواست رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی روز پنجشنبه که خواستار به تعویق افتادن همه پرسی اقلیم شده بود، افزود: زمان برگزاری این همه پرسی تغییر نخواهد کرد.

امريكا و غرب مدعی هستند که نگران بروز تنش هاي تازه بين بغداد و كردهاي عراق در پي اين رفراندوم هستند. مسئله اي كه ميتواند بحران كشمكش جديدي را در خاورميانه منجر شود.

کشورهای مختلف منطقه و مقام های عراقی در هفته های گذشته با برگزاری رفراندوم مورد نظر مسئولان اقلیم کردستان عراق برای جدایی مخالفت کرده و خواستار لغو آن شده اند.

در همین حال مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه در تماس تلفنی با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار ارائه تضمین هایی از واشنگتن در قبال به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم شد و افزود: اگر تضمین بدهید همه پرسی را عقب می اندازیم.

ایالت متحده آمریکا روز گذشته از مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق خواست که همه پرسی استقلال این منطقه را که قرار است، 25 سپتامبر (سوم مهرماه) برگزار شود، به تعویق بیندازد.

دفتر ریاست جمهوری اقلیم کردستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تیلرسون طی تماس تلفنی با مسعود بارزانی از تمایل واشنگتن برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این منطقه خبر داد و اعلام کرد که واشنگتن ادامه برگزاری گفت و گوها و مذاکرت میان اقلیم و بغداد را تایید می کند.

بارزانی در مقابل، خواستار ارائه تضمین ها و جایگزین هایی از سوی آمریکا در قبال به تعویق انداختن این همه پرسی شد.

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن قدردانی از نقش نیروهای کرد پیشمرگ در مبارزه با گروه تروریستی (داعش) از نقش بارزانی و رهبری سیاسی کردستان و نیز تصمیمش برای تشکیل هیاتی بلند پایه جهت انجام گفتگوهای سیاسی با بغداد، استقبال کرد.

در همین راستا، بارزانی تاکید کرد که یک هیات از اقلیم به زودی عازم بغداد می شود تا درباره آینده مناسبات با هم گفت و گو کنند.

رئیس اقلیم کردستان در ادامه این سوال را مطرح کرد که، آمریکا چه تضمینی به ملت کردستان در مقابل به تعویق انداختن همه پرسی اقلیم کردستان می دهد؟ چه مواردی می تواند جایگزین حق تعیین سرنوشت ملت کردستان شود؟

وی مدعی شد: همکاری و همزیستی مسالمت آمیز که هدف اصلی کردستان و عراق بود در طول چند مرحله تاریخی گذشته، محقق نشد؛ از این رو ملت کردستان به راه خود ادامه خواهند داد و سرنوشتشان را تعیین خواهند کرد.

براساس این گزارش، بارزانی هفتم ژوئن (تیر/خرداد) از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در 25 سپتامبر (سوم مهرماه) آتی خبر داده بود.

اقلیم کردستان عراق متشکل از سه استان در شمال عراق است که ازسال 1991 دارای حکومت خودمختار است.

آمریکایی ها در یک بازی دوگانه، پیشتر در برابر کردها، همواره زمان برگزاری همه پرسی را نامناسب عنوان می کردند و در مقابل بغداد از حاکمیت و یکپارچی عراق حمایت می کردند. 

این در حالیست که برغم اصرار مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق در روز 25 سپتامبر امسال، شمار زیادی از روشنفکران و احزاب اقلیم کردستان عراق بر این اعتقاد هستند که رهبران اقلیم دست به یک بازی خطرناک زده اند که مردم اقلیم را رویاروی بحران های بسیار بزرگی خواهد کرد./ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها