ارزیابی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از وزاری پیشنهادی

ارزیابی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از وزاری پیشنهادی
يکشنبه 22 مرداد 1396 - 12:47

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه العالم، به بررسی فهرست وزرای پیشنهاد شده دولت جدید، و مراحل قانونی کسب رأی اعتماد پرداخت.

العالم - ایران

"بهروز نعمتی" روز یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه العالم گفت: سه وزارتخانه، از معاونان سابق وزرا هستند که بالاخره با توجه به عملکرد مثبتی که آقای دکتر روحانی از این مجموعه داشت؛ به عنوان وزرا پیشنهاد کرد. مثلا آقایان کرباسیان، جهرمی و سید عباس صالحی.

وی افزود: در این وزارتخانه ها بیشترین کار هم با این سه نفر بوده است. مثلا آقای جهرمی به عنوان معاونت زیر ساخت وزارت ارتباطات، آقای کرباسیان معاون وزیر و رئیس گمرک کشور و آقای سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد بودند و با توجه به توانمندیهای که این دوستان داشتند؛ آقای رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که آنها را معرفی کنند.

نعمتی درباره ارزیابی خود از فهرست وزاری پیشنهاد شده به مجلس تصریح کرد: پیش بینی کردن کار بسیار سخنی است. مثلا اینکه یک وزیری آیا رای می آورد یا نه. بالاخره این نمایندگان هستند که باید رای بدهد. اما روال به این شکل بوده است که معمولا چند تن از وزرای پیشنهادی رای نمی آورند و آن هم به دلیل ارزیابی است که ممکن است از عملکرد آنها وجود داشته باشد یا به دلیل عدم توانایی است که نمایندگان برای آن وزارتخانه ممکن است تشخیص بدهند. اما در مجموع من فکر می کنم که این مجموعه پتانسیل آن را دارد که بالاخره اکثریت دوستان رای بیاورند.

نعمتی درباره مراحل قانونی کسب رأی اعتماد گفت: پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، رئیس جمهور دو هفته فرصت دارد که کابینه را معرفی کند در هفته گذشته رئیس جمهور قبل از اتمام موعد قانونی 17 نفر از اعضای دولت را معرفی کرد فقط وزیر علوم را معرفی نکرد آنهم به دنبال ارزیابی افراد هستند.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که آیا رأی گیری برای هر وزیر جدا جدا خواهد بود، گفت: البته رأی گیری جدا جداست اما به ترتیب حروف الفبا رأی گیری شروع می شود از وزارت آموزش و پرورش تا وزارت ورزش و جوانان. رأی گیری بعد از دفاع و مخالفتها انجام خواهد شد.

نعمتی درخصوص بررسی برنامه های وزرا، اظهار داشت: بعد از سه شنبه که ساعت 11 و نیم رئیس جمهور لیست کابینه را به مجلس ارائه کرده اند بعد از آن کمیسیون های تخصصی تشکیل شدند وزرای مربوطه بحثهای خود را با کمیسیون های مربوطه مطرح کردند و البته این کافی نیست؛ ما فراکسیون های سیاسی را داریم مثل فراکسیونهای امید، مستقل و نمایندگان ولایی. هر یک جلسات متعدد و مکرری را با اعضای مختلف دولت برگزار کرده اند و البته هم ملاحظه می فرمایید که فراکسیون ها فعال هستند در کنار این فراکسیونها فراکسیون های تخصصی مثل تولید و اشتغال و محیط زیست و ورزش جلسات شان را با اعضای پیشنهادی دارند در کنار این موصوع باز مجامع استانی جلسات خاص خود را برگزار خواهند کرد. این هفته بسیار پر کار است هم برای وزاری پیشنهادی و هم نمایندگان؛ در مجموع این گونه است که نمایندگان باید به رضایت قلبی برسند که بتوانند به یک وزیر رأی مخالف یا موافق بدهند. البته وزرا هم ممکن است که در این ایام خیلی سخت بگذرد اما این حق قانونی است که در اختیار نمایندگان مجلس است.

وی افزود: همه این جلسات، برای این است که نمایندگان به اقناع درونی برسند برای رأی دادن. و ما نمی تونیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم هم فراکسیون ها اثرگذار هستند هم کمیسیون ها و هم مجامع استانی. و بسیاری مجموعه های دیگری هم برای این موضوع جلسه تشکیل خواهند داد نمی توان هیچ یک را ترجیح داد هر کدام شأن و جایگاه خودش را دارد.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که آیا از نظر اهمیت، با همه وزرات ها یک گونه برخورد می شود، گفت: بر اساس قانون اساسی همه وزرا در مقابل مردم و کشور مسئول هستند و در واقع هیچ فرقی بین آنها نیست؛ درست است برخی وزرا از نظر شأن مثل وزیر کشور جزء وزرای امنیتی باشند اما از نظر قانونی همه عضو دولت هستند و هر کدام در دولت یک رأی دارند. پس بنابراین شأنیتها یکی است مطلب بعدی در این باره نیاز به توضیح دارد وزرا در کابینه با هم فرق ندارند و اهمیت های موضوع در وزارت ها تعریف می شود نه در کابینه ممکن است وزارت اطلاعات اهمیت ویژه ای داشته باشد اما در درون خود وزارت خانه است. اما در مجموع همه عضو کابینه هستند و هر کدام شأن خود را دارند.

* آمریکایی ها در هر دوره ای بدنبال شیطنت بوده اند

نعمتی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص طرح تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفت: واقعیت این است که آمریکایی ها در هر دوره ای و در هر برهه ای از زمان بدنبال شیطنت بوده اند و ما هیچ گاه شیطنت های آمریکا را از یاد نبرده ایم. بالاخره یک زمانی برعلیه ما هشت سال جنگ را راه انداختند که توطئه آمریکایی ها بود. بهترین عزیزان ما را ترور کردند که پشت صحنه ترورها آمریکایی ها بودند. از ماجرای طبس بگیرید تا ایجاد جنگ ها، به همین شکل.

* از آمریکایی ها به جز تفرقه و توطئه و نیرنگ چیز دیگری ندیده ایم

نعمتی افزود: ما هیچ گاه بعد از انقلاب از آمریکایی ها به جز تفرقه و توطئه و نیرنگ چیز دیگری ندیده ایم.

وی گفت: بحث تحریم های جدید نیز در همین راستا است. بالاخره یک نظامی برای اینکه یک امنیت پایداری داشته باشد و بدنبال این باشد که از خودش دفاع کند؛ حتما نیازمند یک سری اقدامات دفاعی برای خودش است. مگر آمریکایی ها که دارای بمب های اتمی هستند؛ کسی تا حالا گفته است که بالای چشم شما ابرو است؟ مگر اسرائیل که بزرگترین زرادخانه هسته ای در اختیارش است، تا حالا خود آمریکایی ها حتی شده است که حداقل به شکل صوری و نه عملی اعلام کنند که شما دارای بزرگترین زرادخانه در خاورمیانه هستید. آمریکایی ها هر جا فکر کنند که برخلاف مسیر آنها اقدامی انجام می شود، بدنبال تحریم و تهدید و جنگ و ناسزا هستند.

* هدف از طرح کنگره آمریکا، شیطنت بیشتر است

نعمتی تصریح کرد: این طرح هم چیزی غیر از این نیست. کنگره آمریکا با تصویب این طرح نیز تنها بدنبال شیطنت بیشتر است.

البته دست ما هم کوتاه نیست. ما هم حتما با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم و شرایطی که در منطقه داریم، می توانیم اقدامات مشابهی انجام دهیم. البته طرح های آمریکایها بیشتر جنبه تبلیغاتی است اما از ما بیشتر جنبه عملیاتی و اقدامی دارد. ما به هیچ وجه در این رابطه کوتاه نخواهیم آمد. از حقوق حقه کشور خود و مردم مظلوم منطقه دفاع می کنیم.

نعمتی اظهار داشت: آمریکایی ها در منطقه مجبورند که به صدای مردم منطقه توجه کنند. در همین پنج و شش سال اخیر اینها چه فشارهایی که به مردم مظلوم عراق نیاورند. چه مصیبت ها و چه بلاهایی بر سر مردم سوریه نیاورند. چه مصیبت هایی بر مردم بحرین تحمیل نکردند. آمریکایی ها دنبال این نیستند که به مردم منطقه خدمت کنند بلکه دنبال این هستند که از این بلایی که در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده اند، بدون تعارف برای خود کلاهی بدوزند.

نعمتی تصریح کرد: آنها دنبال چپاول منطقه هستند. قرارداد چهارصد میلیارد دلاری که می خواهند با عربستان طی چند مرحله ببندند، قطعا حکایت از این دارد که ثروت منطقه را تاراج کنند. آنها بدنبال امنیت منطقه نیستند.

وی گفت: اما ما هر جا حضور داشتیم و حضوری ما هم مستشاری است، سعی ما بر این بوده و هست که از کیان اسلام و مستضعفین و مظلومین دفاع کنیم. ایران از مردم مظلوم فلسطین و لبنان حمایت کرده است.

* ایران مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است

نعمتی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مسئله فلسطین را زنده نگه داشته است، گفت: همین الان سعودیها بدنبال چه چیزی هستند. اگر عربستان به عنوان کشوری که خود را ام القری اسلام می داند و فلسطین که پاره تن اسلام است، نباید بیاید و با نتانیاهو توافقنامه و تفاهم نامه امضا کند. در موضوع بحرین ببنید چه کسانی پشت پرده این موضوع هستند. در موضوع مردم مظلوم عراق و سوریه چه کسانی پشت این موضوع هستند؟ در پاکستان و افغانستان باز چه کسانی هستند که می خواهند ماجراجویی کنند؟ معلوم است که آمریکا و کشورهای دست نشانده آنها در حوزه خلیج فارس بدنبال این موضوع هستند. البته ما براساس همان سه اصل عزت، مصلحت و حکمتی که ترسیم شده است، قطعنا ما بدنبال این هستیم و کوتاه نخواهیم آمد.

* حرف های ترامپ برای ما موضوعیت ندارد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، درباره سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام گفت: حرف های ترامپ برای ما موضوعیت ندارد. بالاخره بحث برجام یک موضوع فراکشوری و فرا دولتی است و موضوع بین المللی است. براساس گزارش هایی که سازمان ملل داده است، ما تا الان هیچ گونه تخلفی در برجام نداشته ایم و نخواهیم داشت زیرا همواره براساس قرآن کریم و احادیث و منویات مقام معظم رهبری و همچنین نصایح حضرت امام (ره) مقید به عهد هستیم. هیچ گاه ما بدنبال آن نیستیم که عهد خود را زیر پا بگذاریم. بالاخره یک معاهده ای بین شش کشور دنیا و ایران به تصویب رسیده و به تایید سازمان ملل هم رسیده است. پس بنابراین این امر که آمریکایی ها بهانه جویی کنند، ما بهانه را به آنها نخواهیم داد و هرگز هم نقضی بر برجام نخواهیم داشت اما اگر آمریکایی ها بخواهند اینکار را انجام بدهند؛ حتما باید هزینه آن را پرداخت کنند.

نعمتی خاطرنشان کرد: ترامپ می فهمد اگر بخواهد این ماجرا را بر هم بزند حتما ضررهای فراوانی خواهد کرد و جامعه بین الملل مقابل او خواهد ایستاد.

* تمایل دنیا برای تعامل با ایران

وی افزود: در مراسم تحلیف رئیس جمهور، بیش از 500 نفر مهمان خارجی شرکت داشتند که و این به معنی تمایل دنیا برای تعامل با ماست. در این مراسم، همه کشورهای اروپایی بدون استثنا در مراسم تحلیف ما حضور داشتند. همچنین خیلی از کشورهای بزرگ و کوچک آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا با ما ارتباط داشتند.

نعمتی تأکید کرد: بنابراین از آنجا که ترامپ تاجر است، باید هزینه این اقدام را بر عهده بگیرد و البته وی ما را به خوبی می شناسد. اگر او بخواهد نقصی یا ایرادی بر برجام وارد کند ما هم برجام را آتش خواهیم زد. مجلس نیز همین روش را در پیش خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها