افشای اسنادی از موضع انگلیس دربارۀ حمله صدام به کویت

افشای اسنادی از موضع انگلیس دربارۀ حمله صدام به کویت
يکشنبه 22 مرداد 1396 - 14:23

در سال 1990 وقتی که صدام به کویت حمله کرد، دولت انگلیس با اینکه در ظاهر با آن مخالفت کرده و پیوسته خواستار پایان دادن به این حمله حتی باضرب و زور بود، اما در واقع آن را فرصتی منحصر به فرد برای فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس می دانست.

العالم - اروپا

روزنامه گاردین چاپ لندن روز یکشنبه، به نقل از اسنادی که به تازگی از طبقه بندی محرمانه بودن خارج شده اند، نوشت وزارت دفاع انگلیس این حمله را فرصت منحصر به فردی برای افزایش فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه می دانست.

این اسناد نشان می دهد که "آلن کلارک"، وزیر دفاع وقت دولت انگلیس بلافاصله پس از این حمله اقدام به یک سفر فوری به کشورهای حاشیه خلیج فارس کرد. و گزارش این سفر را به "مارگارت تاچر"، نخست وزیر وقت انگلیس تحویل داد.

گاردین در این گزارش فاش می کند: دولت در آن زمان سعی کرد با فروش سلاح به کشورهای منطقه، این جنگ را به فرصتی مناسب برای دستیابی به سود تبدیل کند. همچنین با استفاده از این فرصت روابط انگلیس را با دولت این کشورها را طوری تقویت کند که تا امروز به قوت خود باقی است.

کلارک در آن زمان در 9 آگوست 1990 با ارسال نامه "فوق العاده محرمانه" برای تاچر، واکنش آمریکا و متحدانش به حمله صدام به کویت را فرصت بی سابقه ای برای دفتر فروش اسلحه و تجهیزات نظامی در وزارت دفاع انگلیس دانست.

وی در این نامه گفت: صرف نظر از هر سیاستی که کشور اتخاذ کند این حادثه فرصت بی سابقه ای برای دفتر فروش سلاح وزارت دفاع انگلیس DESO است.

وی همچنین در نامه دیگری خطاب به تاچر گفت: من فهرست برنامه های فعلی برای فروش سلاح را در ابتدای بحران تقدیم کردم، و اکنون باید این برنامه تقویت شده و حجم فروش سلاح افزایش یابد.

به نوشته گاردین این اسناد همچنین نشان می دهند که کلارک در آن زمان دیدار با امیر قطر و وزیر دفاع بحرین را به فرصتی جهت افزایش فروش سلاح به این کشورها تبدیل کرد، وی در گزارش های دیگری خاطرنشان کرده بود که امارات، عربستان، مصر و اردن، مشتری سلاح انگیس هستند.

در این اسناد که به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند به قراردادی با دولت امارات اشاره شده است این قرارداد متضمن فروش 36 فروند بالگرد "بلک هاوک" به ارزش تقریبی 325 میلیون پوند اشاره شده است. اردن نیز در صدد خرید نفربرهای "واریور" ویژه عملیات صحرایی به مبلغ 55 میلیون پوند و تانک "چلنجر 2" برآمده بود. بحرین نیز تمایل خود را به خرید جنگنده های "هاوک" اعلام کرده بود. عربستان هم اصرار داشت که قرارداد خرید 7 فروند کشتی به ارزش 200 میلیون پوند تکمیل شود.

طبق نظر کلارک، اقدام سازمان جاسوسی انگلیس در انتقال اطلاعاتی درباره این جنگ اندکی قبل از وقوع آن در سال 1990، ابزاری کارآمد برای بازاریابی سلاح و تجهیزات نظامی انگلیس در منطقه خاورمیانه بود.

گاردین تصریح می کند که کلارک به شدت خواستار سفر هفتگی مقامات عالی رتبه سازمان اطلاعات و جاسوسی انگلیس به کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور ارائه گزارشهای فوق محرمانه به آنها بود. کلارک معتقد بود که چنین اقدامی باعث می شود که نمایندگان دفتر فروش اسلحه می توانند به سرعت از هر فرصتی برای فروش سلاح استفاده کنند.

208

پربیننده ترین خبرها