تصاویر؛ فاجعه‌ای که آل‌سعود در عوامیه رقم زد

تصاویر؛ فاجعه‌ای که آل‌سعود در عوامیه رقم زد
يکشنبه 22 مرداد 1396 - 17:57

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز یکشنبه اعلام کرد؛ نیروهای امنیتی عربستان، راه های ورود به شهرک شیعه نشین عوامیه در شرق این کشور را با گذشت چند هفته از بروز درگیری های مسلحانه با پلیس، مسدود کرده اند.

العالمعربستان

مقامات سعودی هفته گذشته اعلام کردند یکی از محله های عوامیه در استان القطیف را که صحنه اعتراض مردمی و درگیری با نیروهای امنیتی بود تحت سیطره در آورده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز یکشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی عربستان شهرک عوامیه را محاصره کرده و بسته اند.

در حالی که حکومت عربستان درباره بستن این شهر توضیحی نداده است، دیده بان حقوق بشر که مقر آن نیویورک است می گوید با مقایسه تصاویری که از طریق ماهواره در ماه های فوریه و اوت گرفته شده است می توان دریافت که بخش های وسیعی از شهرک به شدت تخریب شده و زیرساخت های آن از بین رفته اند اما ارتش عربستان می کوشد حجم ویرانی هایی که به شهر وارد آمده است پنهان کند.

مدیر بخش خاورمیانه این سازمان می گوید مقامات سعودی باید برای ساکنان تحت محاصره عوامیه خدمات اساسی را فراهم کنند و مطمئن شوند که آنها می توانند داخل و خارج شهر با امنیت تردد کنند.

وی افزود مقامات سعودی همچنین باید فورا و به شکل موثق درباره این موضوع تحقیق کنند که آیا نیروهای تحت امرشان در عوامیه بیش از اندازه خشونت به خرج داده اند یا نه و اقدامات فوری برای فراهم شدن امکان بازگشت به خانه ها را برای اهالی فراهم کنند. مغازه ها و مطب های شهرک باید دوباره فعال شود و بابت تخریب ساختمان ها توسط نیروهای امنیتی، به ساکنان غرمت پرداخت گردد.

مقامات سعودی، تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر را در درگیری های اخیر عوامیه متهم می کنند درحالی که درگیری ها بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی از ماه مه شکل گرفت و موجب کشته شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای پلیس شده است.

عوامیه که در منطقه ای نفت خیز در شرق عربستان قرار دارد از سال 2011 صحنه اعتراض های مردمی بود که به طرح درخواست مساوات بین شیعیان و اهل تسنن تبدیل شد.

شیخ نمر النمر، روحانی شیعی و از رهبران جنبش در ژانویه 2016 به اتهام تروریسم اعدام شد.

اکثر شیعیان سعودی در شرق نفت خیز عربستان زندگی می کنند و از انزوا و محرومیت شدید رنج می برند.

202

پربیننده ترین خبرها