بر سر اعدام قاچاقچیان و توزیع مواد مخدر دولتی صورت گرفت؛

جنجال مسئولان در برنامه زنده تلویزیون

جنجال مسئولان در برنامه زنده تلویزیون
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 08:31

بحث سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس و قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر سر موضوع حذف اعدام قاچاقچیان و توزیع مواد مخدر دولتی بر روی آنتن زنده جنجالی شد.

العالم ـ ایران

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک‌شنبه شب موضوع کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر و توزیع دولتی مواد مخدر با حضور علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و حجت‌الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضائی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این برنامه حجت‌الاسلام نوروزی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چرایی کاهش مبنای اعدام قاچاقچیان از 100 کیلوگرم تریاک در ابتدای مصرف شدن این به 50 کیلوگرم اظهار داشت: در ابتدا تصمیم گرفته شده بود کسانی که از این به بعد بیش از 50 کیلوگرم تریاک حمل و توزیع کنند به اعدام محکوم شوند و محکومان قبلی که بیش از 100 کیلوگرم تریاک را حمل کرده بودند اعدام شوند، ولی دوستان ما براساس اصل 29، به این طرح ایراد گرفتند و عنوان کردند که نباید تفاوتی بین این دو گروه قائل شد، لذا در این طرح میزان حمل تریاک برای قاچاقچیانی که بیش از 50 کیلوگرم از این مواد را قاچاق می‌کنند با شرط دارا بودن سوء پیشینه قبلی به میزان 15 سال، اعدام در نظر گرفته شد.

مویدی: مجلس تنها به فکر نیم درصد قاچاقچیان مواد مخدر است

در ادامه این برنامه سردار مویدی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص تاثیر این طرح روند قاچاق مواد مخدر گفت: متاسفانه در 4 ، 5 ماه گذشته جامعه ما در موضوع مبارزه با مواد مخدر با مطرح شدن مواردی همچون حذف اعدام قاچاقچیان و یا توزیع دولتی تریاک ملتهب شد و این تصور برای خیلی‌ها به وجود آمد که نظام رویکرد خود در مبارزه با مواد مخدر را تغییری 180 درجه‌ای داده است.

وی با بیان این که ستاد مبارزه با مواد مخدر با توجه به پویا بودن پدیده قاچاق مواد مخدر با اصلاحات قانونی کاملا موافق است، افزود: اعدام در مجازات‌های ما آخرین زنجیره است و قطعاً نه تنها من بلکه کل نظام از اعدام هیچ فردی خوشحال نمی‌شود، ولی ما در رویکردهای خود باید برای تمام جامعه برنامه داشته باشیم؛ شما می‌بینید در جامعه ما 96 درصد از جمعیت کشور افراد سالم هستند، 3.5 درصد آسیب‌دیده مواد مخدر و تنها نیم درصد قاچاقی هستند، لذا این انتظار وجود دارد که مجلس پیش از هر موضوعی به فکر 99.5 درصد جمعیت کشور باشد نه فقط نیم درصد قاچاقچی.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: ما در شرایطی قرار داریم که معتادان رها شده در خیابان به هیچ جایی دسترسی ندارند و اعتیاد، دانش‌آموزان و افراد سالم جامعه را تهدید می‌کند، ولی متاسفانه مجلس در سال‌های 93 ، 95 و 96، 99.5 درصد جامعه را نادیده گرفته و تنها به فکر نیم درصد مابقی‌ است.

انتقاد تند از نمایندگان مجلس

در ادامه این برنامه خانم دکتر باهر استاد دانشگاه و رئیس آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر در تماسی تلفنی وارد موضوع شد و با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان مجلس به مواد جدید پرخطر اظهار داشت: در سال 2013 سازمان ملل NPS ها را به عنوان مواد مخدر جدید معرفی کرد و نسبت به شیوع این مواد هشدار جدی داد و عنوان کرد که این مواد شایع‌ترین مواد دنیا بوده و میزان آسیب‌زایی آن هزار برابر مواد مخدر قبلی است و اثرات بسیار خطرناکی از جمله جنون و مرگ را به دنبال دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر نشانه‌هایی از مصرف مواد مخدر جدید بسیار پر خطر در کشور ما وجود دارد، گفت: متاسفانه در آینده نزدیک این تهدید به چالشی برای کشور ما تبدیل می‌شود و به نظر می‌رسد نمایندگان در این طرح خود می‌بایست به صورت آینده‌نگرتر به موضوع نگاه می‌کردند، چرا که این مواد پرخطر هیچ جایگاهی در طرح‌های نمایندگان مجلس ندارند.

دسترسی به مواد مخدر از خرید سبزی هم آسان‌تر است

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام نوروزی در واکنش به اظهارات دکتر باهر و علی مویدی گفت: من نه فرمایشات خانم دکتر و نه اظهارات سردار را قبول دارم، چرا که در طرح ما تنها قاچاقچیان مورد بحث بودند نه معتادان، ما یک کار کلی را شروع کردیم که ادامه‌دار است که بلافاصله بعد از این طرح سیاست‌های کلی نظام که چراغ راه ما در این مسیر هستند را پیگیری خواهیم کرد.

وی خطاب به مویدی اظهار کرد: سردار می‌گوید ما مواد مخدر رقیق را تحویل معتادان می‌دهیم؛ خوب اسم این چیست؟ اصلاً سردار بفرمایند ما چقدر معتاد در کشور داریم؛ ما می‌گوییم 5 میلیون نفر ولی آقایان می‌گویند 4 میلیون، خوب در چنین شرایطی چقدر از این معتادان را دولت کنترل می‌کند؟ شما می‌بینید که چه تعداد معتادان در میدان شوش، خیابان سیروس و حتی قبرستان‌های اطراف شهر رها هستند، این در حالی است که در برنامه ششم توسعه مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها و مدیریت مصرف معتادان تصریح شده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: آقایان به ما حمله کردند که چرا گفتید تریاک دولتی، این در حالی است که دربرنامه ششم توسعه مدیریت مصرف مواد مخدر با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد صراحتاً ذکر شده و باید برای تغییر الگوی مصرف از مواد پرخطر به مواد کم خطراقدام کنیم.

حجت‌الاسلام نوروزی خاطر نشان کرد: شخص آیت الله آملی لاریجانی فرمودند دسترسی به مواد مخدر از خرید یک بسته سبزی هم آسان‌تر است و قبلا زمان دسترسی به مواد مخدر 15 دقیقه بود و امروز 7 دقیقه شده است. پس باید جواب داد که آیا اقدامات ما در این بخش موثر بوده؟! اگر موثر بود می‌بایست زمان دسترسی به مواد مخدر به 5 یا 6 ساعت می‌رسید نه 7 دقیقه.

خانواده قاچاقچیان یا داعشی شده‌اند یا به سمت مواد مخدر رفته‌اند

وی با بیان این که در حال حاضر حدود 5300 نفر در زندان‌های کشور در انتظار اجرای حکم اعدام هستند ادامه داد: ما براساس این آمار مطالعه کردیم که آیا خانواده قاچاقچیانی که پیش از این اعدام شده‌اند از قاچاق مواد مخدر ترسیده‌اند و به سمت آن نرفته‌اند؟ آیا در شرایطی که ما حتی به خانواده قاچاقچیان اجازه کار نمی‌دادیم موفق شدیم؟ در حالی که می‌بینیم خانواده این اعدام شدگان یا داعشی شده‌اند یا به سمت مواد مخدر رفته‌اند.

مجازات سخت‌گیرانه‌تر برای قاچاقچیان مواد مخدر 

در ادامه این برنامه مویدی در واکنش به اظهارات نوروزی گفت: ایشان حق دارند حرف ما را قبول نداشته باشند، ولی من حرف اصلی ایشان را قبول دارم و مردم انتظار دارند که نمایندگان آنها در مجلس همه 99.5 درصد مردم را هم ببینند.

وی خطاب به نوروزی گفت: در شرایطی که مواد مخدر جوان‌های ما را از پای در می‌آورد و باید برای دانش‌آموزان، جوانان و تمام اقشار جامعه برنامه داشته باشیم، شاهدیم که در چند سال گذشته مجلس تنها به موضوع مجازات قاچاقچیان ورود کرده است، در حالی که این انتظار از سوی مردم وجود دارد که مجلس 99.5 درصد دیگر جامعه را هم ببیند. شما در سال 93 مسیر دادرسی را عوض کردید و در 95 و 96 به مجازات قاچاقچیان ورود کردید. در چند سال اخیر کمیسیون حقوقی قضایی مجلس بیش از 16 جلسه در رابطه با نیم درصد قاچاقچی جامعه داشته است ولی این انتظار وجود دارد که برای 99.5 درصد مابقی نیز فکر کند و بسته‌های پیشگیری و درمان و سیانت را تدوین کنید و پس از آن سراغ موضوع مقابله بروید.

سردار مویدی اضافه کرد: باید قبول کرد کشور ما در کنار کشور افغانستان در دریایی از مواد مخدر قرار دارد و اگر سوئد هم به جای ما بود حتماً مجازات‌های آن کشور برای قاچاقچیان مواد مخدر سخت‌گیرانه‌تر از ما بود. من در جلسه‌ای احمد شهید را دیدم و به او گفتم اگر کشورهای اروپایی و سوئد هم جای ایران بودند چنین مجازات هایی برای قاچاقچیان در نظر می‌گرفتند و او نیز پاسخ داد، مطمئناً اگر سوئد هم جای شما بود، مجازات‌هایش سخت‌گیرانه‌تر بود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مجلس در خصوص توزیع دولتی تریاک گفت: بعضی‌ها به راحتی می‌آیند و می‌گویند مواد مخدر را توزیع کنید یا مواد مخدر را ترانزیت کنید در حالی که ما در دنیا مبارزه با مواد مخدر پیشتاز هستیم.

ایران بیشترین اعدام دنیا به نسبت جمعیت کشورها را دارد

در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام نوروزی در واکنش به سخنان مویدی و پاسخ به سوال مجری برنامه درباره این که چرا مجلس وارد موضوع درمان معتادان نشده است، گفت: آقای مویدی فکر می‌کند ما ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم و ایشان نماینده مجلس.

وی اضافه کرد: شما هزار میلیارد تومان بودجه دارید، چرا این اقدامات را انجام ندادید، خوب انجام دهید، ما کشوری در دنیا هستیم که به نسبت جمعیت بیشترین اعدام‌ها را داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام نوروزی گفت: مگر این همه بودجه برای انسداد مرزهای سیستان ندادیم، ولی چه اتفاقی افتاد من در زندان لاجوردی چناران از رئیس زندان پرسیدم و ایشان به من گفتند، که از بین 800 زندانی این زندان 600 نفر آنها معتاد هستند؛ خوب این افراد مواد مخدر را از کجا می‌آورند. آقایان فقط می‌گویند اعدام کنید، این در حالی است که باید بگویند با هزار میلیارد تومان چه کار کرده‌اند؟ چند کمپ ماده 16 ساخت‌اند؟

وی گفت: ما نمی‌گوییم قاچاقچیان اعدام نشوند، بلکه برای آنها مجازات‌های 20 تا 30 سال حبس در نظر گرفته‌ایم. چرا زندان‌ها را به بخش خصوصی نمی‌دهید که حاضرند با نصف این مبلغ زندان‌ها را کنترل کنند.

نوروزی: 6 میلیون معتاد داریم!

سردار مویدی در ادامه این بحث گفت: آقای نوروزی در مجلس داد می‌کشد کهما 6 میلیون نفر معتاد در کشور داریم، در حالی که آمارهای سال 90 حاکی از یک میلیون و 350 هزار معتاد و شیوع شناسی سال 94 حاکی از 2 میلیون و 800 هزار معتاد مستمر در کشور است که بعضی از آنها تفننی مصرف می‌کنند یا ایشان می‌گویند هزار میلیارد تومان بودجه به ستاد اختصاص داده شده است در حالی که یک چهارم آن را داده‌اند و در سال 96 کمتر از 250 میلیارد تومان برای پیشگیری، درمان، اشتغال معتادان، مقابله و غیره به ستاد اختصاص یافته است، لذا به کار بردن این اعداد جفا به صدها هزار نفر است که امنیت مردم را تامین می‌کنند.

وی با تاکید بر این که مسئله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد یک مسئله جهانی است خواستار نگاه علمی مجلس به موضوع مبارزه با مواد مخدر شد و افزود: در سال 2013 آمارهای بین‌المللی حاکی از اعتیاد 237 میلیون نفر در کل دنیا بود، ولی امروز آمارهای بین‌المللی تعداد معتادان را 250 میلیون نفر اعلام می‌کند؛ این نشان می‌دهد که این موضوع تنها مختص کشور ما نیست و یک تهدید جهانی است.

سردار مویدی اضافه کرد: ما به هیچ نگاهمان مبتنی بر اعدام نیست ولی هر روزه تحقیقات گسترده‌ای در مراکز تحقیقاتی و علمی انجام می‌شود و پیوست‌های علمی زیادی در موضوع مبارزه با مواد مخدر وجود دارد.

چگونه 5 تن مواد مخدر با عبور از پاسگاه‌ها به تهران می رسد؟

حجت‌الاسلام نوروزی در ادامه در پاسخ به اظهارات مویدی گفت: همانطور که شما نیز حضور داشتید ما آمار 10 ساله بودجه شما را اعلام کردم، شما بگویید؛ 5 تن مواد مخدر چگونه می‌تواند از مرزهای کشور که مجهز به انواع دستگاه‌های الکترونیکی اوپتیکی، دیوار و تجهیزات انسدادی است می‌گذرد و از پاسگاه‌های متعدد بین راهی عبور کرده و به تهران می‌رسد.

وی با انتقاد از آمار ارائه شده از سوی مویدی گفت: شما آمارها را کم اعلام می‌کنید تا بگویید کار ما درست است در حالی که وقتی در خیابان شوش و یا سیروس قدم می‌زنید می‌بینید در ملع عام معتادان در حال مصرف مواد مخدر هستند.

حجت‌الاسلام نوروزی اضافه کرد: اگر همین سه میلیون نفر معتاد را هم در نظر بگیرید که هر کدام روزانه یک گرم مواد مخدر مصرف می‌کنند، روزانه چند کیلوگرم مواد مصرف می‌شود؟ چطور این حجم از مواد از مرزهایی که ان را مصدود کردیم، دیوار کشیدیم و سیم‌خاردار گذاشتیم رد می‌شود و وارد تهرانی می‌شود که تمام خیابان‌های آن دوربین دارد؟

در زندان‌های کشورهای خارجی هم مواد مخدر وجود دارد

سردار مویدی در پاسخ به انتقاد سخنگوی کمسیون حقوقی مجلس درباره چگونگی ورود مواد مخدر به زندان گفت: من به یک کشوری سفر کردم و از یکی از زندان‌های آنها بازدید کردم و در حالی که این زندان 50 گیت و بادی اسکنر داشت وقتی از زندانیان سراغ مواد مخدر را می‌گرفت گفتند هر مواد مخدری که بخواهید در زندان هست؛ خوب باید قبول کنید که قاچاق مواد مخدر یک مافیا است.

حجت‌الاسلام نوروزی در واکنش به این اظهارات گفت: من به عنوان کسی که 10 سال در زندان‌های عراق بودم و 40 هزار آزاده حرف من را می‌شنوند می‌گویم، در زندانی که 2 هزار نفر ما در آن زندانی بودیم، در شرایطی که همه زندانیان جوان و در اوج شور و شهوت جوانی بودند هیچ خلافی رخ نمی‌داد آن هم در کشوری که صدام سعی می‌کرد جوانان ما را منحرف کند؛ امروز در زندان وکیل‌آباد مشهد روزانه 30 روحانی تبلیغ می‌کنند خوب با این وجود چرا وضعیت این چنین است؟

در دنیا چیزی به اسم توزیع دولتی مواد مخدر وجود ندارد

به گزارش تسنیم، در پایان این برنامه حجت‌الاسلام نوروزی در پاسخ به سوال مجری در خصوص موضوع توزیع دولتی مواد مخدر، اظهار داشت: بعد از جلسه کمیسیون که سردار نیز در آن حضور دارند، دکتر دهقان پیشنهاد اضافه شدن تبصره‌ای به منظور قطع رابطه معتادان با قاچاقچیان مطرح کرد و مقرر شد با توزیع مواد مخدر رقیق مصرف را مدیریت کنیم. ولی پس از مصاحبه‌های انجام شده و تذکراتی که داده شد فعلا موضوع متوقف شد ولی آقای «یوسفیان‌ملا» طرح جدید را در این باره آماده کرده‌اند که پس فردا ارائه می‌شود.

سردار مویدی نیز در پایان با انتقاد از سخنان غیر علمی مطرح شده، خاطر نشان کرد: درهیچ جای دنیا چیزی به اسم توزیع دولتی مواد مخدر وجود ندارد چرا که در نگاه علمی مواد مخدر شامل تریاک، هروئین و کراک است. این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا بعضی مواد روانگردان به صورت موردی به افرادی خاصی برای مصرف در مکان‌های خاص داده می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها