تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در اوکیناوای ژاپن

تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در اوکیناوای ژاپن
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 13:51

هزاران تن از مردم اوکیناوا از استانهای جنوبی ژاپن، در واکنش به از سرگیری پرواز هواپیماهای جنگنده مدل «آسپری» آمریکا در این منطقه دست به تظاهرات گسترده زدند.

العالم ـ آسیا

این تجمع اعتراضی بزرگ پس از آن صورت می گیرد که بار دیگر پرواز این هواپیماها بعد از یک دوره توقف کوتاه در این منطقه از سر گرفته شده است.
نگرانی مردم اوکیناوا پس از آن تشدید شد که به تازگی یک فروند از همین هواپیماها در استرالیا سقوط کرد و البته سال گذشته نیز یک فروند دیگر نیز در اعماق آبهای اوکیناوا فرو رفت.
دولت توکیو پیشتر از آمریکا خواسته بود که با توجه به سقوط یک فروند از این نوع هواپیما در استرالیا، لازم است پرواز آنها در ژاپن متوقف شود.
پیش از این نیز این هواپیماها و پروازهای پرخطر آنها از روی ناوها و از پایگاه های آمریکا در ژاپن مورد اعتراض توکیو قرار گرفته بود.
به همین خاطر هزاران نفر از مردم اوکیناوا در دو روز گذشته در سراسر این منطقه دست به راهپیمایی زده و تاکید کرده اند که پرواز این هواپیماهای آمریکایی بسیار خطرناک است.
آنان در شعارهای خود تاکید کردند که پرواز این هواپیماها شرایط ناامنی را برای مردم ایجاد کرده و می بایست برای همیشه فعالیت آنها از این منطقه و کل کشور متوقف شود.
اما به رغم تمامی این درخواست ها و اعتراضات، آمریکا اصرار دارد که این هواپیماها باید از پایگاه های این کشور در ژاپن پرواز کنند.
نشریه ژاپن نیوز روز دوشنبه اعلام کرد که بیشتر تجهیزات و پایگاه های نظامی آمریکا در اوکیناوا واقع است و مردم منطقه از این بابت خشمگین هستند.
«تسونوری اونودرا» وزیر دفاع ژاپن نیز گفته است که حادثه ناپدید شدن سه تفنگدار نیروی دریایی پس از سقوط یکی از این هواپیماها در استرالیا برای ژاپن مایه نگرانی شدید است.
وی تاکید کرد که اعتراضات به آمریکا و درخواست برای توقف پرواز این هواپیماها در ژاپن آنقدر ادامه می یابد تا واشنگتن موضوع را به طور شفاف توضیح دهد.
این هواپیماها از مدل هایی است که در پایگاه فوتمنا در اوکیناوا ژاپن پرواز می کند.
مردم اوکیناوا که به طور کلی مخالف حضور نظامی آمریکا در این منطقه می باشند می گویند که پیشینه پرواز این هواپیماها نشان می دهد که بسیار حادثه آفرین هستند.
این منطقه پیشتر نیز شاهد برپایی تجمعات اعتراضی مردم علیه حضور نظامیان آمریکایی بود که حتی در چند مورد به درگیری میان پلیس و معترضان منجر شد.
جزیره اوکیناوا محل اصلی استقرار نظامیان آمریکایی است و بیش از 50 هزار آمریکایی از جمله 30 هزار پرسنل نظامی این کشور در این جزیره ساکن هستند.
به گزارش ایرنا، اوکیناوا 75 درصد تاسیسات نظامی آمریکا در ژاپن را شامل می شود و از نظر ژئوپلیتیکی اهمیت زیادی برای واشنگتن دارد چرا که تجهیزات نظامی این کشور در منطقه اجازه قدرت نمایی واشنگتن در برابر اقدامات چین را می دهد.
آمریکا در حال حاضر 23 فروند از هواپیماهای مدل آسپری را در پایگاه فوتمنا در اوکیناوا مستقر کرده است و مردم نگران حوادث امنیتی مشابه از سوی این جنگنده ها و دیگر تجهیزات و تسلیحات این کشور در منطقه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها