نجات هزار قطعه فلامینگو در تالاب بختگان فارس

نجات هزار قطعه فلامینگو در تالاب بختگان فارس
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 14:02

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: یک هزار فلامینگوی نابالغ که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند، از مرگ نجات یافتند.

العالم ـ گوناگون

نبی الله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اوایل مرداد ماه محیط بانان پارک ملی بختگان در حین پایش منطقه متوجه حضور بیش از یک هزار فلامینگو شدند که در پهنه خشک تالاب بختگان به دام افتاده بودند.
وی افزود: پس از بازدید کارشناسان از منطقه مشخص شد در پی بارندگی های سال زراعی جاری و جمع شدن آب در سمت شرقی تالاب بختگان در فصل بهار، فلامینگوها در این منطقه جوجه آوری داشته اند اما با گرمای هوا و خشک شدن آب تالاب، جوجه ها که هنوز آمادگی پرواز نداشتند در نمکزار به دام افتاده اند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد : برای نجات جوجه ها راهکارهایی از جمله زنده گیری و انتقال پرندگان به تالاب طشک مطرح شد اما احتمال آسیب به پرندگان حین زنده گیری و حمل بر اساس تجربیات گذشته وجود داشت که این رویکرد اجرایی نشد.
مرادی ادامه داد: با توجه به اینکه بافت اسفنجی خاک تالاب مقداری ذخیره آب داشت تصمیم بر آن شد تا با حفر کانال ها و برکه هایی به نگهداشت آب در محل کلنی فلامینگو ها کمک شود تا بدین طریق زیستگاه موقتی برای جوجه ها تا زمان توانایی پرواز، فراهم شود.


وی افزود: به همین منظور کارشناسان و محیط بانان نشست هایی را با اهالی روستای بستر تالاب داشتند و با اعلام حمایت آنان ،عملیات اجرایی مشترک را علیرغم همه مشکلات اجرایی آغاز کردند و به نتیجه رساندند.
مرادی افزود: 50 نفر از اهالی روستا در عملیات نجات جوجه های فلامینگو مشارکت و شبانه اقدام به حفر کانال و گودال هایی در محل تجمع فلامینگوها کردند.
سرپرست اداره کل محیط زیست فارس گفت: در پایش های بعد مشخص شد که آب در این منطقه بالا آمده و وضعیت بحرانی تا حدی رفع شده است و این اقدام مشارکتی موجب شد از تلفات جوجه های ناتوان جلوگیری شود.
مرادی گفت: تالاب بختگان سالهاست که با مشکل بحران آب مواجه است.خشکسالی، عدم تخصیص حق آبه از رودخانه کُر،گسترش کشاورزی ناپایدار و برداشت بی رویه آب در حوضه کُر و سیوند، تالاب بختگان و زیستمندان آن را به شدت تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: سال های گذشته نیز به دفعات مشکلاتی از این دست برای پرندگان در تالاب بوجود آمده بود که موجب تلفات پرندگان شد.
تالاب و دریاچه بختگان در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز دراستان فارس و در شهرستان نی ریز قرار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها